Page 85 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 85
2. ÜNİTE
Giuseppe Donizetti (Cayusep Donizetti)
Giuseppe Donizetti (Cayusep Donizetti) 6 Kasım 1788’de Kuzey İtal-
ya’nın Bergamo (Vergamo) şehrinde doğmuştur (Görsel 2.53). Donizetti bir
İtalyan olarak 1806’da Fransız İmparatoru Napolyon’un emrine girip 1813’te
Cenevre’de “Elbe Adası Taburu Bandosu”na katılmıştır. 1821’de katıldığı “ Ca-
sale Livası”nın (Cezale Liva) birinci alay bandosunu yedi yıl yönetmiştir.
II. Mahmut’un, Mızıka-yı Hümayuna yeni bir hoca bulmak için görevlen-
dirdiği Hüsrev Paşa, Sardunya ve Piemonte Krallığı’nın İstanbul’daki temsil-
cisiyle görüşerek kendilerine uygun bir müzisyen gönderilmesini istemiş-
tir. Bunun üzerine Giuseppe Donizetti, “Istruttore Generale Dele Musiche
Imperiali Ottomane” (Osmanlı Saltanat Mızıkalarının Baş Ustakârı) unvanı
ile İstanbul’daki görevine tayin edilmiştir. Daha sonra Osmanlı’nın ilk askerî
bandosu ve konservatuvarı olan Muzikâ-i Hümâyunun başına geçmiştir. Os- Görsel 2.53: Giuseppe Donizetti
manlı’daki ilk opera ve orkestra çalışmalarını başlatarak Batı müziğinin kurumsallaşmasının en önemli temsilcisi
olmuştur. Müzik alanında yaptığı çalışmalar nedeniyle Sultan II. Mahmut tarafından “İftihar”, Sultan Abdülmecit
tarafından “Mecidi”, Fransa tarafından “Legion d’Honneur” (Licon Donor) nişanları ile ödüllendirilmiştir.
Mızıka-yı Hümayuna Fransız Moniseur Manguel’den (Mönsyur Mongel) sonra gelen ikinci hoca olan Doni-
zetti’nin öğrencileri, kısa zamanda nota öğrenmiş, Batı musikisi aletlerini çalmış, İtalyan bestecilerin eserlerini
söylemeye başlamışlardır.
Giuseppe Donizetti, Mızıka-yı Hümayundaki görevinin haricinde sarayda salon orkestrası da kurmuştur. Giu-
seppe Donizetti’nin İkinci Mahmut ve Birinci Abdülmecit için bestelediği eserler, bu padişahların hükümdarlıkları
süresince Osmanlı Devleti’nin marşı olarak çalınmıştır. Gösterdiği bu başarılı çalışmalarından dolayı Abdülmecit
tarafından “Paşa” unvanı verilen Giuseppe Donizetti İstanbul’da 28 yıl levanten bir müzisyen olarak yaşamıştır. Os-
manlı’da kurumsal olarak ortaya çıkan bando, orkestra, opera, bale gibi Batı Avrupa müziğinin değişik ögelerinin
temellerini atarak bugüne gelmesini sağlamıştır.
MAHMUDİYE MARŞI
Moderato Beste: Giuseppe Donizetti
Ï . Ï Ï . Ï Ï Ï Ï . Ï . Ï Ï . Ï Ï 6 Ï
j
. Ï
4
3
& 4 . Ï Ï Ï Ï . Ï Ï 6 . Ï Ï ú . Ï R Î . Ï Ï
5
. Ï Ï Ï Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï Ï . Ï Ï Ï
& 3 . Ï Ï 6 . Ï ú . Ï Ï . Ï Ï 6 . Ï . Ï Ï . .
9
.
.
& 3 . . Î Ï Ï Ï Ï Ï ú 3 Ï ä Î Ï Ï Ï Ï Ï ú 6 Ï ä . Ï Ï
J
J
14 Ï Ï
. Ï Ï Ï Ï Ï Ï j . Ï Ï
& 3 . Ï Ï 6 . Ï ú . Ï . Ï Ï 6 . Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï . Ï R . .
18 . Ï Ï Ï Ï
Ï
ä .
Ï
& 3 . . . Ï Ï . Ï Ï Ï Ï 6 Ï Ï Ï Ï Ï . Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
J
J
J
J
J
J
23 Ï Ï Ï Ï Ï . Ï Ï Ï . Ï
Ï Ï
.
Ï
. . . Ï
& 3 . Ï Ï Ï Ï 6 Ï Ï Ï Ï . Ï . Ï . Ï Ï 6 Ï Ï Ï . . Ï
28 r r
3
& Ï .. Ï . Ï Ï . Ï Ï .. Ï Ï Ï . Ï Ï Ï . Ï Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï Ï Ï 8 Ï Ï Ï
32 Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï . Ï Ï ú Ï
& 3 . Ï Ï Ï Ï 6 Ï Ï Ï Ï Ï Ï . Ï J ä . .
3
3
84 TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER