Page 15 - Çalgı Eğitimi Kontrbas 9
P. 15

20. yüzyılın ilk yarısında gelişmeye başlamış olan
            blues ve caz müziğinde de vazgeçilmez, temel
            çalgılardan biri olmuştur (Görsel1.3). Ritim ve
            ses açısından bu müzik türlerine büyük zenginlik
            katar. Caz müziğinin yaygınlaşması ile geniş bir
            müzik alanına yayılan kontrbas, rock ve pop tarzı
            müzikte de bas gitarın gelişimine ve kullanımına
            zemin hazırlamıştır.
                 Kontrbasın evrim süreci, diğer yaylı enstrüman-
            lara göre daha uzun olmuştur. Avrupa’da 15.
            yüzyılda ortaya çıkmaya başlayan ‘‘viola da gamba’’
            ailesinde kontrbasın tam karşılığı sayılabilecek bir
            çalgı yoktur.                                                       Görsel 1.3: Caz topluluğu

                  1542-1609 yıllarında yaşamış bir İtalyan çalgı  yapımcısı olan Gasparo da Salo (Casparo da Salo)
            tarafından yapılan ve “bas keman” adı verilmiş olan çalgı, günümüz kontrbasının formuna en
            yakın olan ilk çalgıdır. 17. yüzyılın sonlarında İtalya‘nın Cremona (Kremona) kasabasında yaşayan
            ünlü çalgı yapımcısı Nicolò Amati’nin kuzenleri olan Antonio ve Girolamo Amati (Antonyo ve
            Cirolamo), kontrbasın özgün kimliğine kavuşması yolunda önemli adımlar atmışlardır. Amatiler
            ve diğer çalgı yapımcıları, kontrbasın ses hacmini ve ton kalitesini arttırmak amacıyla çalgıya beş
            ince tel yerine üç kalın tel takmışlardır. 20. yüzyılın başlarına kadar, beş-altı telli viola da gamba
            ailesi enstrümanlarından ve dört telli keman ailesi enstrümanlarından (Görsel 1.4) farklı olarak
            kontrbasta sadece üç tel kullanılmıştır. 20. yüzyılda dört telli kontrbaslar daha çok kabul görmeye
            başlamış ve yaygınlaşmıştır. Günümüzde dört ve beş telli iki tip kontrbas üretilmektedir. Beş telli
            kontrbaslar çoğunlukla senfonik orkestralarda kullanılırlar.


                                                                                            Kontrbas


                                                           Viyolonsel

                                    Viyola


                 Keman













                                                  Görsel 1.4: Keman ailesi

                Barok dönemi orkestralarında kontrbasın işlevi, klavsen ve diğer bas çalgılarla birlikte “basso
             continuo” hattını gerçekleştirmektir. Kontrbas, klasik dönem orkestraları içinde armoninin bas
             seslerini daha da sağlamlaştırmak amacıyla viyolonsel partilerine eş ve bir oktav aşağıdan partileri
             çalma görevini üstlenmiştir. Başka bir deyişle, orkestrada kontrbasa farklı bir parti ayrılmamış,
             ondan viyolonsel partisini katlayarak çalması beklenmiştir. Ludwig van Beethoven (Ludvig fan



                                                                                                              13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20