Page 15 - ÇALGI EĞİTİMİ KONTRBAS 9
P. 15

20. yüzyılın ilk yarısında gelişmeye başlamış olan
                 blues ve caz müziğinde de vazgeçilmez, temel
                 çalgılardan biri olmuştur (Görsel1.3). Ritim ve
                 ses açısından bu müzik türlerine büyük zenginlik
                 katar. Caz müziğinin yaygınlaşması ile geniş bir
                 müzik alanına yayılan kontrbas, rock ve pop tarzı
                 müzikte de bas gitarın gelişimine ve kullanımına
                 zemin hazırlamıştır.

                      Kontrbasın evrim süreci, diğer yaylı enstrüman-
                 lara göre daha uzun olmuştur. Avrupa’da 15.
                 yüzyılda ortaya çıkmaya başlayan ‘‘viola da gamba’’
                 ailesinde kontrbasın tam karşılığı sayılabilecek bir
                 çalgı yoktur.                                                      Görsel 1.3: Caz topluluğu

                       1542-1609 yıllarında yaşamış bir İtalyan çalgı  yapımcısı olan Gasparo da Salo (Casparo da Salo)
                 tarafından yapılan ve “bas keman” adı verilmiş olan çalgı, günümüz kontrbasının formuna en
                 yakın olan ilk çalgıdır. 17. yüzyılın sonlarında İtalya‘nın Cremona (Kremona) kasabasında yaşayan
                 ünlü çalgı yapımcısı Nicolò Amati’nin kuzenleri olan Antonio ve Girolamo Amati (Antonyo ve
                 Cirolamo), kontrbasın özgün kimliğine kavuşması yolunda önemli adımlar atmışlardır. Amatiler
                 ve diğer çalgı yapımcıları, kontrbasın ses hacmini ve ton kalitesini arttırmak amacıyla çalgıya beş
                 ince tel yerine üç kalın tel takmışlardır. 20. yüzyılın başlarına kadar, beş-altı telli viola da gamba
                 ailesi enstrümanlarından ve dört telli keman ailesi enstrümanlarından (Görsel 1.4) farklı olarak
                 kontrbasta sadece üç tel kullanılmıştır. 20. yüzyılda dört telli kontrbaslar daha çok kabul görmeye
                 başlamış ve yaygınlaşmıştır. Günümüzde dört ve beş telli iki tip kontrbas üretilmektedir. Beş telli
                 kontrbaslar çoğunlukla senfonik orkestralarda kullanılırlar.


                                                                                                Kontrbas

                                                               Viyolonsel


                                        Viyola

                     Keman














                                                      Görsel 1.4: Keman ailesi
                    Barok dönemi orkestralarında kontrbasın işlevi, klavsen ve diğer bas çalgılarla birlikte “basso
                 continuo” hattını gerçekleştirmektir. Kontrbas, klasik dönem orkestraları içinde armoninin bas
                 seslerini daha da sağlamlaştırmak amacıyla viyolonsel partilerine eş ve bir oktav aşağıdan partileri
                 çalma görevini üstlenmiştir. Başka bir deyişle, orkestrada kontrbasa farklı bir parti ayrılmamış,
                 ondan viyolonsel partisini katlayarak çalması beklenmiştir. Ludwig van Beethoven (Ludvig fan




                                                                                                                  13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20