Page 18 - Çalgı Eğitimi Kontrbas 9
P. 18

Günümüzde var olan iki temel yaklaşımda, kontrbasın dış görünüşünün bir kemana ya da bir
             viola da gambaya benzediği tasarımlar vardır. Tasarımlardaki fark, daha çok sırt ve omuz kısımları-
             nın şekilleriyle ortaya çıkar. Sırt kısmı (arka kapağı) yuvarlatılmış (bombeli) olanlar keman; düz ve
             köşeli olanlar ise viol ailesiyle benzerlikler taşır. Omuzlar ise genellikle aşağıya doğru eğimli yani
             düşüktür. Bunun nedeni, çalan kişinin yüksek pozisyonlara ulaşmasını kolaylaştırmaktır. Kontrbas
             bu özelliğiyle viol ailesine benzer. Nadir olarak kullanılmakla beraber omuzları keman gibi eğimsiz,
             daha dik olarak tasarlanan kontrbaslar da vardır. Çalgı, tuşunda perde olmaması ve beş veya altı
             telli değil, yaygın olarak dört telli kullanımıyla viol ailesinden ayrılarak keman ailesine benzer. Öte
             yandan bu teller, keman ailesinde olduğu gibi 5’li değil viola da gambada olduğu gibi 4’lü aralıkla
             akort edilir. Akort yapmak için kullanılan kulaklarda  keman ailesi enstrümanlarından farklı olarak
                                                                 metalden üretilen bir dişli sistem kullanılır
                                                                 (Görsel 1.6). Kulak yerine vidalanan metal
                                                                 vidalar,  çalgının  akort  mekanizmasını
                                                                 oluşturur. Bu akort mekanizması sayesinde
                                                                 çalgıya ayrıca eklenmiş fiksler olmadan hassas
                                                                 akort yapılması mümkün hâle gelmektedir.
                                                                 Kontrbasın tabanında viyolonsele benzer
                                                                 şekilde ama viyolonselde bulunandan
                                                                 daha kısa bir pik  bulunur.  Ucu sivri veya
                                                                 kauçuk olan bu metal çubuk, kontrbasın
                                                                 zemine dayanmasını ve kaymamasını sağlar.
                                                                 Aynıaynıayan-
                                                                 A
                     Görsel 1.6: Akort burgusu
            Aynı zamanda pikin bir vidayla kontrol edilerek uzatılıp
            kısaltılabilmesi sayesinde çalgının boyu, çalan kişiye göre
            ayarlanabilmektedir. Çalgının  iç kısmında  yer alan  ve
            görünmeyen iki önemli aksam, can direği ve bas balkondur.
            Can direği, köprüye yakın ve içeride dik bir şekilde yerleştirilmiş
            tahtadan bir çubuktur. Köprü aracılığıyla tellerden gelen
            titreşimin, çalgının içine taşınıp sese dönüşmesini sağlar. Bas
            balkon ise üst kapağa monte edilen ve bas seslerini dengeleyen
            parçadır.


                Kontrbas, diğer yaylı sazlarda olduğu gibi kullanan kişinin
            fiziksel özelliklerine veya çalma tercihlerine bağlı olarak birçok
            değişik boyutta tasarlanabilen bir enstrümandır. En çok
            kullanılan boyut oranı, 3/4’tür. Bunun dışında 4/4, 2/4, 1/8, 1/16
            gibi birçok oranda kontrbas üretilebilmektedir. Bu boyutların
            belirlenmesindeki ölçüt, kontrbasın gövde hacmi ama daha
            önemlisi baş eşik ve köprü arasında kalan tel boyudur. Tel boyu
            uzadıkça pozisyon aralıkları da büyür. Bu durum, çalgıyı kullanan
            kişinin el büyüklüğüyle doğrudan ilişkilidir. Dolayısıyla küçük
            yaşta (5-12 yaş arası) kontrbas çalmaya başlayacak öğrenciler
            2/4, 1/8 ve hatta 1/16 boyutunda kontrbasları tercih ederler.
            Kontrbasın arka gövdesi (Görsel 1.7), sap ve iskeleti için akçaağaç,   Görsel 1.7: Arka kapak



         16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23