Page 18 - ÇALGI EĞİTİMİ KONTRBAS 9
P. 18

Günümüzde var olan iki temel yaklaşımda, kontrbasın dış görünüşünün bir kemana ya da bir
                 viola da gambaya benzediği tasarımlar vardır. Tasarımlardaki fark, daha çok sırt ve omuz kısımları-
                 nın şekilleriyle ortaya çıkar. Sırt kısmı (arka kapağı) yuvarlatılmış (bombeli) olanlar keman; düz ve
                 köşeli olanlar ise viol ailesiyle benzerlikler taşır. Omuzlar ise genellikle aşağıya doğru eğimli yani
                 düşüktür. Bunun nedeni, çalan kişinin yüksek pozisyonlara ulaşmasını kolaylaştırmaktır. Kontrbas
                 bu özelliğiyle viol ailesine benzer. Nadir olarak kullanılmakla beraber omuzları keman gibi eğimsiz,
                 daha dik olarak tasarlanan kontrbaslar da vardır. Çalgı, tuşunda perde olmaması ve beş veya altı
                 telli değil, yaygın olarak dört telli kullanımıyla viol ailesinden ayrılarak keman ailesine benzer. Öte
                 yandan bu teller, keman ailesinde olduğu gibi 5’li değil viola da gambada olduğu gibi 4’lü aralıkla
                 akort edilir. Akort yapmak için kullanılan kulaklarda  keman ailesi enstrümanlarından farklı olarak

                                                                     metalden üretilen bir dişli sistem kullanılır
                                                                     (Görsel 1.6). Kulak yerine vidalanan metal
                                                                     vidalar,  çalgının  akort  mekanizmasını
                                                                     oluşturur. Bu akort mekanizması sayesinde
                                                                     çalgıya ayrıca eklenmiş fiksler olmadan hassas
                                                                     akort yapılması mümkün hâle gelmektedir.
                                                                     Kontrbasın tabanında viyolonsele benzer
                                                                     şekilde ama viyolonselde bulunandan
                                                                     daha kısa bir pik  bulunur.  Ucu sivri veya
                                                                     kauçuk olan bu metal çubuk, kontrbasın
                                                                     zemine dayanmasını ve kaymamasını sağlar.
                                                                     Aynıayan-
                                                                     A ynıa
                         Görsel 1.6: Akort burgusu
                 Aynı zamanda pikin bir vidayla kontrol edilerek uzatılıp
                 kısaltılabilmesi sayesinde çalgının boyu, çalan kişiye göre
                 ayarlanabilmektedir.  Çalgının  iç kısmında  yer alan  ve
                 görünmeyen iki önemli aksam, can direği ve bas balkondur.
                 Can direği, köprüye yakın ve içeride dik bir şekilde yerleştirilmiş
                 tahtadan bir çubuktur. Köprü aracılığıyla tellerden gelen
                 titreşimin, çalgının içine taşınıp sese dönüşmesini sağlar. Bas
                 balkon ise üst kapağa monte edilen ve bas seslerini dengeleyen
                 parçadır.


                     Kontrbas, diğer yaylı sazlarda olduğu gibi kullanan kişinin
                 fiziksel özelliklerine veya çalma tercihlerine bağlı olarak birçok
                 değişik boyutta tasarlanabilen bir enstrümandır. En çok
                 kullanılan boyut oranı, 3/4’tür. Bunun dışında 4/4, 2/4, 1/8, 1/16
                 gibi birçok oranda kontrbas üretilebilmektedir. Bu boyutların
                 belirlenmesindeki ölçüt, kontrbasın gövde hacmi ama daha
                 önemlisi baş eşik ve köprü arasında kalan tel boyudur. Tel boyu
                 uzadıkça pozisyon aralıkları da büyür. Bu durum, çalgıyı kullanan
                 kişinin el büyüklüğüyle doğrudan ilişkilidir. Dolayısıyla küçük
                 yaşta (5-12 yaş arası) kontrbas çalmaya başlayacak öğrenciler
                 2/4, 1/8 ve hatta 1/16 boyutunda kontrbasları tercih ederler.
                 Kontrbasın arka gövdesi (Görsel 1.7), sap ve iskeleti için akçaağaç,   Görsel 1.7: Arka kapak



              16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23