Page 161 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 161

Romantizm, İtalya ve İspanya’da pek etkili olmamıştır. Bununla birlikte İtalyan eleştirmenlerin bir bölümünün
            klasik kurallara karşı çıktıkları görülür. İtalya’da çağdaş Avrupa’nın yeni edebiyatı olarak benimsenmiştir. İtalyan
            romantizmi, sanatı düşsel yanı ile değerlendirmemiş; ülkenin siyasal gücüne uygun ahlakçı ve vatanseverlik
            duygularını coşturucu yanıyla benimsemiştir.


                                                 =   BİLGİ KUTUSU
               İngiltere’de romantik İngiliz şairler tiyatro oyunu yazmaya başlamıştır. Ayrıca Ann Radcliff ve Walter Scott
               adlı roman yazarlarının yapıtları sahneye uyarlanarak çok kez oynanmıştır. Mrs. Shelley’nin Frankenstein
               adlı romanı ise Londra’daki tiyatrolarda çok defa sahnelenmiş; yaklaşık yüz yıl sonra ise Hollywood
               sinemasının birçok kez yeniden yorumlayacağı bir başyapıt olmuştur.


            8.1.2.4.   Doğu Avrupa Ülkelerinde Romantik Tiyatro
            XIX. yüzyılın ilk yarısında Rusya’da liberal düşünceler ortaya
            çıkmaya başlamıştır. Romantizmin ilk evresinde Puşkin büyük
            bir temsilcidir. Akımın ikinci evresinde ise Tolstoy etkili olmuştur.
            Tolstoy; Korkunç İvan’ın Ölümü, Çar Fyodor İvanovi ve Çar Boris
            eserleri ile canlı sahneler ve akılda kalan portrelerle Rus tarihini
            tiyatroya yansıtmıştır. Bu dönemde Tolstoy ile boy ölçüşebilecek
            hiçbir oyun yazarı yoktur (Görsel 8.9).
            Romantik akım Danimarka’da, Frederik Paludan-Müller ve Henrik
            Hertz tarafından benimsenmiştir. Müller’in Aşk ve Ruh, Kalanus
            adlı oyunları  şiir gücü olan ama dramatik değer taşımayan
            eserlerdir.                                          š   Görsel 8.9: XIX. yüzyıl Rus tiyatrosundan bir sahne

            Macaristan’da romantizm hissedilir bir tiyatro hareketi başlatmıştır. Ulusal tiyatrolarını kurmaya çalışan Macarlar,
            tarihsel oyunlara ilgi göstermiştir. Oyunlarda toplum içinde ezilen bireyin feryadı gibi konulara yer verilmiştir.


                                                   ETKİNLİK ZAMANI

               Etkinlik Adı: Klasisizmden Romantizme
               Etkinlik Amacı:  Romantik tiyatro anlayışını dramatik yazarlık yöntemiyle ifade etmek

               Aşağıdaki basamakları takip ederek etkinliği gerçekleştiriniz.

               ;   Sınıf arkadaşlarınızın görüşlerini de önemseyerek klasisizm anlayışını yansıtan bir oyun metni seçiniz.
               ;   Seçtiğiniz metni sınıftaki kişi sayısına göre sahnelerine ayırınız.
               ;   Seçtiğiniz metindeki sahne sayılarını metnin sahne sayısına göre ikişerli, üçerli gruplara da
                  ayrılabilirsiniz.
               ;   Metinlerinizi sessiz okuma yaparak okuyunuz.
               ;   Metinlerin sahnelerindeki kişileri ve sözleri romantizm ilkelerini göz önünde bulundurup değiştirerek
                  metni romantik oyuna çeviriniz.
               ;   Hayal gücünüzü sınırlamayınız.
               ;   Yazdığınız sahneleri sırasına göre birleştiriniz.
               ;   Metindeki akış değişiklerini arkadaşlarınızla paylaşınız.




                             Düşünce, okumuş insanların çalışmasıdır. Hayal görmek ise onların zevki.
                                                                             Victor Hugo





                                                                                                     159
                                                 TİYATRODA ROMANTİZM
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166