Page 161 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 161
Romantizm, İtalya ve İspanya’da pek etkili olmamıştır. Bununla birlikte İtalyan eleştirmenlerin bir bölümünün
klasik kurallara karşı çıktıkları görülür. İtalya’da çağdaş Avrupa’nın yeni edebiyatı olarak benimsenmiştir. İtalyan
romantizmi, sanatı düşsel yanı ile değerlendirmemiş; ülkenin siyasal gücüne uygun ahlakçı ve vatanseverlik
duygularını coşturucu yanıyla benimsemiştir.
= BİLGİ KUTUSU
İngiltere’de romantik İngiliz şairler tiyatro oyunu yazmaya başlamıştır. Ayrıca Ann Radcliff ve Walter Scott
adlı roman yazarlarının yapıtları sahneye uyarlanarak çok kez oynanmıştır. Mrs. Shelley’nin Frankenstein
adlı romanı ise Londra’daki tiyatrolarda çok defa sahnelenmiş; yaklaşık yüz yıl sonra ise Hollywood
sinemasının birçok kez yeniden yorumlayacağı bir başyapıt olmuştur.
8.1.2.4. Doğu Avrupa Ülkelerinde Romantik Tiyatro
XIX. yüzyılın ilk yarısında Rusya’da liberal düşünceler ortaya
çıkmaya başlamıştır. Romantizmin ilk evresinde Puşkin büyük
bir temsilcidir. Akımın ikinci evresinde ise Tolstoy etkili olmuştur.
Tolstoy; Korkunç İvan’ın Ölümü, Çar Fyodor İvanovi ve Çar Boris
eserleri ile canlı sahneler ve akılda kalan portrelerle Rus tarihini
tiyatroya yansıtmıştır. Bu dönemde Tolstoy ile boy ölçüşebilecek
hiçbir oyun yazarı yoktur (Görsel 8.9).
Romantik akım Danimarka’da, Frederik Paludan-Müller ve Henrik
Hertz tarafından benimsenmiştir. Müller’in Aşk ve Ruh, Kalanus
adlı oyunları şiir gücü olan ama dramatik değer taşımayan
eserlerdir. Görsel 8.9: XIX. yüzyıl Rus tiyatrosundan bir sahne
Macaristan’da romantizm hissedilir bir tiyatro hareketi başlatmıştır. Ulusal tiyatrolarını kurmaya çalışan Macarlar,
tarihsel oyunlara ilgi göstermiştir. Oyunlarda toplum içinde ezilen bireyin feryadı gibi konulara yer verilmiştir.
ETKİNLİK ZAMANI
Etkinlik Adı: Klasisizmden Romantizme
Etkinlik Amacı: Romantik tiyatro anlayışını dramatik yazarlık yöntemiyle ifade etmek
Aşağıdaki basamakları takip ederek etkinliği gerçekleştiriniz.
; Sınıf arkadaşlarınızın görüşlerini de önemseyerek klasisizm anlayışını yansıtan bir oyun metni seçiniz.
; Seçtiğiniz metni sınıftaki kişi sayısına göre sahnelerine ayırınız.
; Seçtiğiniz metindeki sahne sayılarını metnin sahne sayısına göre ikişerli, üçerli gruplara da
ayrılabilirsiniz.
; Metinlerinizi sessiz okuma yaparak okuyunuz.
; Metinlerin sahnelerindeki kişileri ve sözleri romantizm ilkelerini göz önünde bulundurup değiştirerek
metni romantik oyuna çeviriniz.
; Hayal gücünüzü sınırlamayınız.
; Yazdığınız sahneleri sırasına göre birleştiriniz.
; Metindeki akış değişiklerini arkadaşlarınızla paylaşınız.
Düşünce, okumuş insanların çalışmasıdır. Hayal görmek ise onların zevki.
Victor Hugo
159
TİYATRODA ROMANTİZM