Page 158 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 158
Ahlaka dayanan felsefi tutumu Wallenstein (Valenştayn) üçlemesinde
daha da belirginleşmiştir. Bu üçlemede İspanyol tarihinden Alman
tarihine dönen Schiller, Shakespeare’den bu yana en büyük tarihsel
oyunu yazmıştır.
Schiller’in yazdığı son oyunu Willhelm Tell’dir. Konusu ilgi çekici
olan bu oyunda karakterleri belirgin çizgileriyle vermemiş, onları
bazı düşüncelerin temsilcisi yaparak kendi dramatik özelliğini
zayıflatmıştır (Görsel 8.4).
8.1.2.2. Fransa’da Romantik Tiyatro
Romantizm akımı Almanya’dan sonra Fransa’yı da etkilemiştir.
Madame de Stael (Madam dö Stal), Almanya’da romantik akımla
tanışarak bu akımı Fransa’ya tanıtan kişi olmuştur. 1810’da basılan
Of Germany (Of Geğmany) adlı eseri ile bu akımın etkilerini Fransa’ya
taşımıştır. Schlegel ile dostluk kurmuştur. Romantizm konusunda Görsel 8.4
onun görüşlerinin etkisinde kalmış Fransız bir kuramcıdır. Schiller’in Orleans Bakiresi oyunundan bir sahne
Henry Beyle Stendhal (Henri Beyle Sitendal), romantizm akımının gelişimini
Fransa adına İtalya’da takip etmiştir (Görsel 8.5). Stendhal’a kadar Fransa’da
romantizm kelimesi kullanılmamıştır.
Klasik akım, Napolyon’un etkisinden dolayı Fransa’da oldukça uzun sürmüştür.
Çünkü Napolyon, klasik biçim kuralları ve beğenisini desteklemiş ve yeni gelişmeleri
engellemiştir. Fransa’da romantizmin gelişmesi Napolyon’un düşüşünden sonra
gerçekleşmiştir.
Napolyon, Roma İmparatorluğu’nun devlet sistemine özendiği gibi o dönemin
klasik oyunlarına da özenmiştir. Tiyatroyu bu oyunlara benzer nitelikte oyunlar
yazılır umuduyla desteklemiştir (Görsel 8.6). Her yıl sahnelerde yeni sanat
şaheserleri görmeyi umut etmiş fakat Napolyon’un beklentisinin aksine seyirci,
o dönem klasik tarzda yazılmış oyunları değil dönemin popüler nitelikli yeni
türlerini daha çok tutmuştur. Bu oyunlar daha çok dönemin bulvar tiyatrolarında Görsel 8.5
sahnelenen ve pastoral üslupla yazılan melodram ile trajikomedyalar Henry Beyle Stendhal
olmuştur.
Görsel 8.6: Napolyon döneminde sahnelenen bir oyun
156 8. ÜNİTE