Page 157 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 157

Goethe Tiyatrosu
            Tiyatroyla sadece düşünsel değil deneysel olarak da ilgilenmiştir. Bunun yanı sıra tiyatro pratiği de bulunan
            Goethe,  90 maddelik bir yönetmelik yazarak oyunculuk ilkelerini saptamaya yönelik çalışmalar da yapmıştır.
            Oyunlar sahneye koymuş, sahne tekniği ile yakından ilgilenmiş ve dekor hazırlamıştır.

            Goethe’nin eserleriyle Almanya’da romantizm akımının en başarılı olduğu döneme girilmiştir. Önce Goethe ve
            sonra Schiller ile biçimlenmeye başlayan Alman romantizminde rasyonel akla karşı çıkılmış, doğaya dönüşte
            ahlaki gereklilik benimsenmiştir.

            Goethe’nin gençlik eserlerinin ilki olan Demir Elli Şövalye Almanya’da romantik akımı başlatan ilk oyun olarak
            kabul edilir. Bu oyunda döneminin zorba yönetimine karşı ayaklanan Goetz adlı kahraman, adalet ve özgürlük
            düşüncesinin temsilcisi olmuştur. Oyunda acıklı ve güldürücü sahneler vardır. O yıllarda yazılan diğer burjuva
            dramlarından ayrı bir havası vardır.

            Goethe’nin ikinci oyunu Clavigo (Klavigo) küçük bir oyundur. 1775’te yazdığı Stella ise ilgi çekici bir aşk öyküsünü
            ele almıştır. En başarılı tiyatro yapıtı sayılabilecek oyunlarından birisi de  Iphigenie auf Tauris  (İfijeni Tauris)
            adlı oyunudur. Bu oyunda Antik Yunan tiyatrosu temasını modern bakış açısı içinde işlemiştir. Iphigenie’nın
            karşılaştığı engeller oyunun konusunu oluşturmuştur.

            1780’de başlayıp 1790’da bitirdiği Torquato Tasso (Tovkvato Taso) adlı eser, duyarlı bir ozanın psikolojik incele-
            mesidir. Oyun sahne açısından kusurludur fakat güzel yazılmış uzun bir manzum şiirdir.

            Goethe’nin en önemli oyunu, ilk bölümünü 1808’de, ikinci bölümünü 1831’de tamamladığı Faust’tur. Bu oyunda
            psikolojik sorunlara ve felsefi düşüncelere yer verilmiştir. Lirik ve dramatik bölümler birbiriyle iç içe geçmiştir.


                                                  METİN İNCELEME

                 Goethe’nin Faust adlı oyununu okuyunuz. Aşağıdaki sorular doğrultusunda metni inceleyiniz.

                 1.  Faust adlı oyunun konusu nedir?
                 2.  Oyunun dramatik örgüsü nedir?
                 3.  Oyunun başkahramanı kimdir?
                 4.  Oyundaki çatışma unsurları nelerdir?
                 5.  Faust kimdir? Fiziksel ve psikolojik özellikleri nelerdir?
                 6.  Oyundaki romantik dram türünün hangi özellikleri belirgindir?
                 7.  Oyun, ait olduğu dönemin hangi özelliklerini göstermektedir?





            Schiller Tiyatrosu
            Goethe  kadar  sınırsız  bir  imgelem  dünyası  olmadığı  ifade  edilse  de  Shakespeare,  Racine  ve  Moliere  gibi
            isimlerden sonra Avrupa tiyatrosunda adı anılan en yetkin oyun yazarlarından biri olarak kabul edilmiştir.

            Haydutlar adlı oyunu, bazı kusurları bulunmasına rağmen defalarca oynanan romantik tragedyadır. Bu oyunda
            kötü ve despot bir yöneticiye karşı dürüst ve korkusuz bir kardeşin ayaklanması konusu işlenir. Bu oyunundan
            sonra arka arkaya iki oyun daha yazmıştır. Bunlardan biri Fiesko, diğeri ise Hile ve Sevgi’dir. Yönetici sınıf ile halk
            arasındaki kopukluğu göstermek adına oldukça önemli oyunlardır. Bu oyunların sahne tekniği daha kusursuz,
            oyun kurgusu daha ustacadır.  Hile ve Sevgi oyunu Avrupa’da o güne kadar yazılmış en başarılı aile dramı
            sayılmıştır. Don Carlos adlı manzum oyununda Avrupa tarihindeki bir tarihsel olayı felsefi düşünce ile yorumla-
            mıştır.





                                                                                                     155
                                                 TİYATRODA ROMANTİZM
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162