Page 166 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 166

3   HAZIRLIK ÇALIŞMASI

            1.  Güzel sanatlar sizce hangi bilim dallarından daha fazla yaralanmaktadır?
            2.  Bir tiyatro yazarının etrafındakileri iyi gözlemlemesinin oyununa katkıları neler olabilir?


          9.1.   GERÇEKÇİ VE DOĞALCI TİYATRO

          Gerçekçilik (realizm) ve doğalcılık (natüralizm), romantik tiyatro anlayışına bir tepki olarak ortaya çıkmıştır.
          XIX. yüzyılda gerçekleşen bilimsel buluşlarla Hristiyanların inandığı Eski ve Yeni Ahit’te dünyanın yaratılışı ve
          insanoğlunun geçmişi hakkında anlattıklarının hatalı olduğu ortaya çıkarılmıştır. XIX. yüzyılın ikinci yarısında
          etkin olan gerçekçilik 1850’lerde, doğalcılık ise 1870’lerde tanınmıştır.

          Gerçekçilik ve doğalcılık akımları; dönemlerinde ortaya çıkan birçok felsefi
          görüş, kavram, sanat anlayışı ve bilimsel çalışma verileriyle beslenmiştir.

          Psikoloji ve Psikanaliz
          Psikoloji ve psikanaliz alanlarında sistematik çalışmalar yürüten ve kritik
          sonuçlara ulaşan Sigmund Freud’un (Sigmınd Froyd) tezleri büyük yankı
          uyandırmıştır (Görsel 9.1).

          Nedensellik
          Dönemin edebiyat ve sanatını etkileyen önemli isimlerden biri de Hippolyte
          Taine (Hipolayt Teyn) olmuştur. Bu isim doğadaki her unsurun bir diğerine
          nedensellik bağıyla bağlı olduğunu belirtmiştir. Ona göre doğadaki her unsur
          birbiriyle ayrılmaz, bölünmez bir bütündür.                       š   Görsel 9.1: Sigmund Freud
          Toplumu Anlamak
          Taine (Tayn), sanat hakkında da fikirlerini ifade etmiştir. Sanatın bir olgu olduğundan bahsetmiştir. Ona göre
          sanat, o sanatı var eden çevrenin bir ürünüdür. Bu nedenle bir sanat yapıtı ile onu var eden sanatçıyı anlamak
          için çağın toplumsal ve kültürel koşullarını anlamak gerektiğini ileri sürmüştür. Özellikle doğalcı yazarlar
          üzerinde Taine’in görüşlerinin büyük etkisi olmuştur.

          Pozitivizm
          August Comte’un (Agıst Comt) ortaya attığı pozitivist felsefe, dönemin
          yazın alanlarını da etkilemiştir (Görsel 9.2). Comte, sanatın toplum düzenini
          geliştiren bir gücü olduğuna değinmiştir. Ayrıca sanatın toplumun içinde
          bulunduğu durum ile şekillendiğini savunmuştur.

          Gerçekçi ve doğalcı tiyatro, günlük yaşam gerçeklerine değinen, konuları
          gerçekçi bir anlatımla seyirciye ulaştıran bir görüşle meydana getirilmiştir.
          Bu anlayışla tiyatroda gerçeğin yansıtılmasına yeni bir bakış açısı getirilmiş,
          tiyatronun topluma karşı sorumluluğunun olduğu belirtilmiştir.

          Gerçekçilik ve doğalcılık, yazar ve kuramcılar tarafından bilinçli  şekilde
          savunulan akımlardır.  Tiyatronun başlangıcından beri var olan taklit
          unsuru, somut gerçekleri aslına benzer durumuna uygun göstermek
          şeklinde sınırlandırılmıştır. Bilimsel gerçeklerden uzaklaşan tiyatro, bilim-
          sel gerçeklerle yeniden tanıştırılmıştır. Böylece endüstrileşen toplumlarda   š   Görsel 9.2: August Comte
          sanat ve bilim arasında oluşan uçurum kapatılmıştır.

          Gerçekçi ve doğalcı akımda tiyatroda düşünce ögesine ağırlık verilmiştir.  İnsanlar arasındaki ilişki insanın
          toplum içerisindeki konumuna göre değerlendirilmiştir. Sanatın topluma karşı görev ve sorumluluklarına yeni
          bir boyut kazandırılmıştır. Yansıtmacı sanat anlayışıyla birlikte oyun kurgusu, sahne donatımı ve oyunculukta
          gerçeğin olduğu gibi canlandırılmasına önem verilmiştir. Seyircinin oyunu izlerken tam bir yanılsamanın içine
          sürüklenmesi, bu tiyatroyu diğer akımlardan ayıran bir özellik olmuştur. Bu yönüyle günümüzde de gücünü
          korumuş ve seyircilerin çoğunluğunun ilgisini çekmeye devam etmiştir.

         164                                          9. ÜNİTE
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171