Page 169 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 169

Gustav Freytag ve Freytag Piramidi
            Gustav Freytag (Gustav Freytag), dram tekniği üzerinde ayrıntılı çalışmalar
            yapmıştır (Görsel 9.3). Antik dönem tragedyaları, Shakespeare oyunları ile klasik
            ve romantik Alman tiyatrosunun yetkin örneklerini inceleyerek kendi adıyla anılan
            bir oyun yapısı kuramı geliştirmiştir. İlk defa Aristoteles’in dile getirdiği oyun
            yapısını ve çağlar içinde bu yapıya getirilen farklı yorumları da göz önüne alarak
            bir drama yapısı tablosu çizmiştir. Freytag’ın çizdiği bu tablo Freytag piramidi
            olarak adlandırılmıştır.

               Freytag piramidi
                                            Doruk
                                     Karışıklık  Geri dönüş

                                    Yükselen aksiyon  Geriye dönüş aksiyonu         Gustav Freytag heykeli
                                                                                           Görsel 9.3
                                                                                       š


                      Kışkırtıcı olay                        Çözülüm



                      Serim                                       Sonuç


                                              Şekil 9.1: Freytag piramidi
            Freytag piramidi; tanıtma (serim), yükselen aksiyon, doruk, düşüş ve yıkım bölümlerden oluşmaktadır. Freytag’a
            göre bir oyun metninde dikkat edilmesi gereken noktalar şunlardır:

            •   Olaylar arasında neden ve sonuç bağı kurulmalıdır.
            •   Olayların olası ve kaçınılmaz tarafları açık ve net biçimde seyirciye gösterilmelidir.
            •   Oyunun başlamasına sebep olan ilk kıvılcım neden ve sonucuyla birlikte net verilmelidir.
            •   Seyirci, oyunun sonucunun kesin olduğu konusunda ikna edilmelidir.
            •   Oyun kişileri detaylı tanıtılmalı ve onların neyi amaçladığı, oyunda nelere sebep oldukları net olarak ortaya
                konulmalıdır. Bu netlik seyirci ile oyun kişileri arasında yanılsama (duygu birliği) sağlayacaktır.
            •   Oyun yazarı; seçimlerinde dikkatli olmalı, aklına her gelen motifi oyuna eklemeye çalışmamalı, oyunun
                temel olay örgüsüne hizmet etmeyen unsurlara oyunda yer vermemelidir. En sağlıklısı, tek bir olay örgüsü
                üzerine yoğunlaşmaktadır.
            •   Seyircinin heyecanını diri tutmak için oyun akışında sürekli bir devinim olması ve bu devinimin iyi
                anlaşılması gerekmektedir. Bu nedenle sözle betimlenen değil sahne üzerinde canlandırılabilen davranışlar
                konu edilmelidir. Devinim bir çatışma içermelidir.
            •   İnsan ne sadece iyi ne de sadece kötüdür. İnsan güçlü ve zayıf yanlarıyla gösterilmelidir.

                                                 =   BİLGİ KUTUSU
               Yaşar Kemal’in Yer Demir Gök Bakır adlı eseri toplumsal bir konuyu ele alması yönüyle realist roman
               olarak değerlendirilmektedir. Bu eser daha sonra tiyatro sahnesine uyarlanmış ve gerçekçi yönüyle
               sahnelenmiştir.



                                                  Q   ARAŞTIRINIZ
               Türk edebiyatındaki toplumsal gerçekçilik anlayışının Batı tiyatrosundaki gerçeklikle tarihsel bağlantısı
               nedir?


                                                                                                     167
                                           TİYATRODA GERÇEKÇİLİK VE DOĞALCILIK
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174