Page 171 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 171

=   BİLGİ KUTUSU



              Wagner’in tasarımını kendi yaptığı Bayreuth Festspielhaus
              (Bayroyd Festişpilhavs) adlı bir tiyatro salonu vardır (Görsel
              9.5). Mimar Otto Brückvalt (Oto Brükfalt) tarafından bitirilen
              bina, XIX. yüzyılda İtalyan sahne tasarımının Avrupa’da geldiği
              en mükemmel forma kavuşmuştur.  Wagner kendi kaleme
              aldığı birleşik sanat yapıtı türündeki eserlerini bu sahnede
              oynatmıştır.



                                                       š    Görsel 9.5: Bayreuth Festspielhaus’ın oditoryumu ve sahnesi


            II. Georg’un çağdaşları arasında dikkat çeken isimlerden biri de Andre Antoine olmuştur. Yönetmen olarak
            oyuncudan ve kendi kişiliğinden sıyrılıp rolünü yapacağı karaktere bürünmesini talep etmiştir. Ayrıca ilk defa
            seyir yerini karartan yönetmen de olmuştur.  Bu uygulaması, sahnelemede yanılsama etkisinin yakalanması
            için önemli bir aşamadır. Böylece XIX. yüzyılda ilk kez Fransız düşünür Denis
            Diderot  (Döni Dideğo) tarafından dile getirilen dördüncü duvar teriminin
            sahneleme ve oyunculuk boyutunda gelişmesi sürecine çok önemli katkılar
            sunmuştur.

            Rus yönetmen Konstantin Stanislavski de gerçekçi ve doğalcı sahneleme
            ve oyunculuk anlayışını benimsemiştir (Görsel 9.6). Tiyatronun gelişmesine
            sistematik olarak katkılar sunmuştur. Stanislavski, oyuncularından sahnede
            yaratıcı  oyunculuğu  gerçekleştirecek  performanslar  üretmelerini  talep
            etmiştir. Bu sebeple tiyatroda farklı bir uygulama geliştirmiştir.  Tiyatro
            tarihinde sonradan Amerikan tiyatrosunun sistem diye adlandırdığı
            psikolojik gerçekçi oyunculuk yönteminin mucididir.
                                                                            š   Görsel 9.6 : Konstantin Stanislavski
                                            METİN ANLAMA VE YORUMLAMA

                                              SAHNEYE KOYMA SANATI

                   Bir sahnede dekorun yeni, ilgi çekici ve doğru olması için ister bir manzara ister bir iç görünüş
                   olsun, her şeyden önce göze bir şeyler sunacak şekilde hazırlanmış olması gerekir. Eğer dekor
                   bir iç mekân ise dört yanı, dört duvarı ile birlikte kurulmalıdır. Seyircilerin sahne üzerinde olup
                   bitenleri seyretmelerini sağlamak üzere biraz sonra dördüncü duvarı ortadan kaldıracağı
                   hesaba katılmamalıdır.
                   …
                   Sonra mimarî doğruluk yönünden, sahneden çıkışların mantıklı olmasına dikkat edilmelidir;
                   ayrıca bu çıkışlara bağlı olan dışta kalan bölümler, yani salonlar, odalar da açık seçik tasarlan-
                   malı ve belirtilmelidir. Bir kapının azıcık açılması ile görünen odalar bile düşünülmelidir. Kısaca,
                   yalnız eylemin geçtiği yer değil bütün ev düşünülmeli, planlanmalıdır.

                                                       E. Vaktangov, Konstantin Stanislavski, Sahneye Koyma Sanatı
                                                                                                                                                        Çeviren: Suat Taşer


                  Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız.

                  1.  Bir sahnede gerçekçi bir dekorun olabilmesi için nelere dikkat edilmelidir?
                  2.  “Dördüncü duvar” seyirci için neyi ifade ediyor olabilir?
                  3.  Gerçekçi tiyatro ilkelerine göre tiyatro sahnelemek için sahne tasarımı nasıl olmalıdır?




                                                                                                     169
                                           TİYATRODA GERÇEKÇİLİK VE DOĞALCILIK
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176