Page 168 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 168

=   BİLGİ KUTUSU

            Tanzimat Dönemi yazarlarından olan  Recaizâde Mahmut Ekrem’in  Araba Sevdası adlı eseri  Türk
            edebiyatının ilk realist romanı kabul edilmektedir. Bu eser daha sonra tiyatroya uyarlanmış ve gerçekçi
            çizgide sahnelenmiştir.



                                                C   SIRA SİZDE
            Romantik ve realist tiyatro unsurları arasındaki benzerlik ve farklılıkları belirleyiniz.




                                               Q   ARAŞTIRINIZ

            Türk tiyatrosunda gerçekçi akım etkisiyle tiyatro oyunu yazan sanatçılar kimlerdir?



          9.1.1.1.   Oyun Yazımında Geliştirilen Kurgulama Teknikleri
          Gerçekçi tiyatro oyunlarında kurgu gerçeğe yakın, konu ise gerçeğin aynası durumundadır. Oyun yazarlığında
          bilim yönteminin uygulanmasına dikkat edilmiştir.  Yazarlar olaylara yorum katmadan ve olayları sessizce
          gözlüyormuş gibi tarafsız bir yazım dili kurmayı bilim çağının bir gereği olarak görmüştür.

          XIX. yüzyılın ortalarına gelindiğinde ise oyun metinlerinde evlilik, boşanma, evlenmede sınıf ayrımının
          doğurduğu engeller gibi konulara değinilmiştir. Ayrıca oyunlarda toplumsal sorunlara da yer verilmiş ve günlük
          konuşma dili kullanılmıştır.

          Eugene Scribe ve İyi Kurulu Oyun
          Gerçekçi ve doğalcı tiyatroyu hazırlayan gelişmelerden biri de oyun metni yazımında geliştirilen yapısal
          formüller olmuştur. Bu dönemde Eugene Scribe (Öjen Skğibe) adlı Fransız oyun ve libretto yazarı iyi kurulu
          oyun adını verdiği bir oyun yazma tekniği geliştirmiştir. Scribe’in yazarlık tekniği, seyircinin ilgisini çekmek için
          birbirini neden ve sonuç bağlarıyla sıkı dokulu bir şekilde takip eden, karmaşık dolantılardan oluşan bir olay
          örgüsü kurma esasına dayanmaktadır.

          Dönemin diğer bir oyun yazarı olan Victorien Sardou (Viktoğyan Sağdu), yazdığı eserlerde iyi kurulu oyun
          tekniğini büyük bir başarıyla uygulamıştır. Bu kurgu tekniğiyle yazılan oyunlar seyirci tarafından çok tutulmuştur.
          Scribe’in tekniğiyle yazılan oyunların özellikleri şunlardır:

          •   Günlük ilişkiler yapay biçimde karmaşık hâle getirilir.
          •   Yanlış anlamalar, beklenmedik rastlantılar ve anlam verilemeyen engellerden doğan çatışmalara yer verilir.
          •   Oyunun çatışma unsuru, durumu yaşayan oyun kişilerini bir açmaza sürükler.
          •   Olay örgüsünde düğüm üzerine düğümler atılır. Bir olay veya durum çözüme kavuşturulmadan seyirciye
             bir başka merak ögesi sunulur.
          •   Oyunda beklenen sonucun gelmesi uzatılır.
          •   Olay örgüsü tamamen rastlantısal bir son ile noktalanır.

          Scribe,  bu yazma  tekniğinde Antik  Yunan oyunlarında kullanılan  baht  dönüşü (peripetie),  bulgu  (tanıma,
          anagronisis), sürpriz (şaşırtma), ironi (tersinleme), çapraz tersinleme (quiproque), makineden çıkan tanrı (deux
          ex machina) gibi klasik yazarlık özelliklerini de kullanmıştır.






         166                                          9. ÜNİTE
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173