Page 170 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 170

9.1.1.2.   Oyunculuk

          Romantizmden gerçekçiliğe geçiş döneminde tiyatro yapılarının çoğalması, tiyatro sanatının da toplu
          gerçekleştirilen bir sosyal etkinlik olarak tüm Avrupa ülkelerine yayılmasını sağlamıştır. Seyircinin alkışladığı
          oyuncular başarılı sayılmış, şöhretli oyuncular tiyatroya yön vermeye başlamıştır. Dönemin yazar ve oyuncuları,
          tiyatro seyircisinin bu özelliklerini dikkate alarak sanat yapmışlardır. Yazarlar seyirciden alkış alacak popüler
          oyunlar yazmayı tercih etmişlerdir. Dönemin şöhretli oyuncuları, ağırlıklı olarak seyirciyi etkisi altına alan
          performanslar sergilemeye çalışmışlardır (Görsel 9.4). Bu dönem oyunculuğuna star oyunculuk adı verilmiştir.
          Yıldızı yüksek oyuncularla turne oyunları düzenleme gereği oluşmuştur.




























                                š   Görsel 9.4: Rönesans Dönemi’ni anlatan oyundan bir sahne

          9.1.1.3.   Yönetmenlik

          Gerçekçi ve doğalcı tiyatronun en önemli özelliklerinden biri olan sahne üzerinde gerçeğe benzerliğin sağlanması
          gereği, oyuncu topluluklarını idare edecek bir yöneticinin tiyatroda daha etkin bir görev alması gereksinimini
          ortaya çıkarmıştır. Kalabalık oyuncu topluluklarını idare edecek ve karmaşık yapımların hazırlanmasını
          sağlayacak bir yöneticiye ihtiyaç duyulması, tiyatro tarihinde bir ilkin gerçekleşmesini sağlamıştır. Gerçekçi ve
          doğalcı tiyatro anlayışının hâkim olduğu tarihsel dönem aralığında tiyatro sanatında ilk defa yönetmen olgusu
          ortaya çıkmıştır.

          Saxe-Meiningen (Saks Mayningen) Dükü  II. Georg (Geyorg); 1866’da yapımcı, yönetmen, mali destekçi,
          kostüm ve sahne tasarımcısı olarak görev yaptığı kendi saray tiyatrosu grubunu kurmuştur. Dönemin İngiliz
          tiyatrosundan etkilenerek gerçekçi ışıklandırma, konuşma ve sahne mekaniği üzerine çalışmıştır. Kendi tiyatro
          topluluğunda  tarihsel  olarak  doğru  kostüm  ve  dekor  kullanımına  özen  göstermiştir.  Gerçekçi  ve  doğalcı
          sahnelemeye ilişkin temel ilkelerin çoğunu geliştiren ilk tiyatro yönetmeni olarak kabul edilmektedir. II. Georg
          ayrıca gerçekçi oyunculuk konusunda da ilk bulguları sağlamıştır.

          II. Georg Avrupa turnelerine topluluğun yönetmeni olarak katılmıştır. Bu topluluğun yöntemleri, Avrupa’da ilk
          doğalcı tiyatroyu kuran ve bir dönem ülkemizde de çalışmış olan Fransız tiyatro yönetmeni Andre Antoine
          (Andği Antuven) üzerinde büyük etki bırakmıştır.

          XIX. yüzyıl tiyatro tarihinde yönetmen kavramına denk gelen işi yapan bir başka isim ise Alman sanatçı Richard
          Wagner’dır (Rihard Vagneğ). XIX. yüzyılda aralarındaki kökensel bağın giderek yok olduğu müzik ve tiyatro
          sanatını birleşik sanat görüşüyle birleştirmeyi başarmıştır.





         168                                          9. ÜNİTE
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175