Page 173 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 173

Gerçekçi ve doğalcı tiyatro benzer özellikler gösterse de bazı ögelerin işlenişinde birbirinden ayrılmaktadır
            (Tablo 9.1) .

                                           Tablo 9.1: Gerçekçi ve Doğalcı Tiyatronun Farkları

                           GERÇEKÇİ TİYATRO                             DOĞALCI TİYATRO
             İyi kurulu oyun tekniğinden biçimsel bakımdan ya- İyi kurulu oyun tekniğinden özü yansıtmada yararla-
             rarlanılmıştır.                              nılmıştır.
             Popüler tiyatronun tüm kalıplarına, dolantı ustalık-  Seyircinin olayın gelişimine yönelik olan ilgisini konu-
             larına karşı çıkılmıştır. İlginin toplum sorunu ve onu   nun özüne ve gerçeğine çekmek yeterli görülmüştür.
             yaşayan insana dönük olması savunulmuştur.
             İnsan, toplum parçası olarak görülmüştür. Toplum ve   İnsan, bir doğa parçası gibi madde yanıyla ele alın-
             insan karmaşık bir bütün olarak ele alınıp insanın top-  mıştır.
             lumsal sorumluluklarına dikkat çekilmiştir.
             Topluma ve insana egemen olan, onu iç ve dış çatış-  Ahlaka ve töreye aykırı olsa da gerçeğin hiç saptırıl-
             malara iten toplum yapısını da yansıtma amaçlanmış-  maması savunulmuştur.
             tır.
             Bütün gösterilmiş ve düşündürme amaçlanmıştır.  Ayrıntıya değinilmiş ve bilgi verilmiştir.
                                                          İnsana egemen olan doğa yasalarına dikkat çekilmiş-
             İnsanı etkileyen toplum yasalarına değinilmiştir.
                                                          tir.
             Karmaşık olaylar yorumlanmıştır. Olaylardan bir an- Sadece görünen gerçeğin ayrıntılarını ele almıştır.
             lam çıkarılıp düşünce ögesine ağırlık verilmiştir.  Olayları nesnel bir şekilde değerlendirir.
             Toplumsal ilişkilere neden sonuç ilişkisini görebilmek  Doğayı iyi tanımak için konuya yakından bakmak, ay-
             için uzaktan bakmak önerilir.                rıntılar saptanmak istenir.
             Gerçeğe gözlemle ulaşılır.                   Gerçeğe bilim ve deneyle ulaşılır.

                                                   C   SIRA SİZDE

               Doğalcı tiyatro anlayışı ilkelerini klasik tragedya, komedya ve dram türleriyle karşılaştırınız.


            9.1.3.   Gerçekçi ve Doğalcı Akımın Tarihsel Gelişimi

            Realizm XIX. yüzyıl ortalarında, natüralizm ise XIX.  yüzyıl sonlarına doğru ortaya çıkıp benimsenen akımlar
            olmuştur. Bu akımların tarih içindeki gelişim ve değişimleri tiyatroda metin, oyunculuk, yönetmenlik, sahne
            unsuru gibi birçok sahayı etkilemiştir. Gerçekçi ve doğalcı tiyatronun zaman içindeki değişimi temel ilkeler
            boyutunda değil farklı ülkelerdeki değişik sanat görüşleriyle gerçekleşmiştir.

            9.1.3.1.   İsveç, Norveç ve Rus Tiyatrosu
            Norveç
            Norveçli oyun yazarı Henrik Ibsen [Henrik İbsen (1836-1906)] ürettiği oyun
            metinleriyle modern tiyatronun yazarlık alanındaki kurucularından kabul
            edilmektedir (Görsel 9.7). Oyun yazarlığına 1850’lerde başlamıştır. Bu yıllarda
            oyun konularını İskandinav efsanelerinden seçmiştir. 1870’li yıllarda ise yazarlık
            yönünü gerçekçi ve doğalcı eksende sürdürmüştür.

            Yazar bu sanat akımlarından etkilenen kuşaklar arasında kendi içinde bir tez
            savunan sorun oyunları yazmıştır. Bu dönemde yazdığı oyunlar büyük tartışma
            yaratmıştır. Çünkü oyunların sonu kabul edilebilir değerleri doğrulayan tarzda
            noktalanmamıştır. Oyunlar giriş, gelişme ve sonuç şeklinde aktığı ve olay
            örgüsünde hiçbir boşluk bırakılmadan tamamlandığı için bu oyunlar  kapalı   š   Görsel 9.7: Henrik Ibsen
            biçim oyunlar olarak kabul edilmiştir.

                                                                                                      171
                                           TİYATRODA GERÇEKÇİLİK VE DOĞALCILIK
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178