Page 177 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 177

1875’e gelindiğinde tarihî doğruluk, neredeyse tüm Alman topluluklarınca bir ideal olarak kabul edilmiştir. Yine
            de aynı dekorlar, aynı dönemden değişik oyunlarda defalarca kullanılmış ve tutarsızlıklara fazla rastlanmamıştır.


                                                  METİN İNCELEME
                 Georg Büchner’in  Woyzek  adlı oyun metnini okuyunuz. Aşağıdaki sorular doğrultusunda
                 metni inceleyiniz.

                 1.  Oyunun konusu nedir?
                 2.  Oyunun dramatik örgüsü nasıldır?
                 3.  Oyunun başkahramanı kimdir?
                 4.  Oyunun başkahramanının oyundaki işlevi nedir?
                 5.  Oyundaki çatışma unsurları nelerdir?
                 6.  Oyundaki kişiler kimlerdir? Kişilerin fiziksel ve psikolojik özellikleri nelerdir?
                 7.  Oyun, gerçekçi ve doğalcı akımın hangi özelliklerini göstermektedir?
                 8.  Oyun, hangi tiyatro akımı özelliklerini yansıtmaktadır?
                 9.  Oyun, yazıldığı ülkenin hangi sosyal ve kültürel ögelerini yansıtmaktadır?




                                                   C   SIRA SİZDE

              Gerhard Hauptman’ın Dokumacılar adlı oyun metnini okuyunuz. Dokumacılar oyununun dramatik örgüsünü,
              Georg Büchner’in Woyzek adlı oyununun dramatik örgüsüyle karşılaştırınız.


            9.1.3.3.   İngiliz, İtalyan ve İspanyol Tiyatrosu

            İngiltere
            İngiliz tiyatrosunda 1860’lara gelinceye kadar gerçekçi yaklaşımla yazan hiçbir yazar çıkmamıştır. 1850-1900
            yılları arasında en sevilen türler; pandomim, burlesk, extravaganza ve müzikallerdir.

            Burlesk, parodi ve bazen grotesk abartı içeren mizahi bir tiyatro türüdür. XVII. yüzyılda İtalya ve Fransa’da
            edebiyat türü olarak bilinen burlesk, XVIII. yüzyıldan itibaren ciddi ve komik içeriğin bir arada kullanıldığı
            müzikal gösteriler için kullanılmıştır.

            Extravaganza  ise stil ve yapı özgürlüğüne sahip;  genellikle burlesk, pandomim, müzik salonu ve parodi
            unsurları içeren edebî veya müzikal bir tiyatrodur. Bazen kabare, sirk, revü, vodvil unsurlarına da rastlanır.

                                                  =   BİLGİ KUTUSU


               Vodvilden uyarlanan burlesk, 1910-1930 arasındaki sessiz
               sinema döneminde tipik bir sinema filmi tarzı olmuştur.
               Şarlo, Harold Lloyd ve Buster Keaton’ın filmleri bunlar
               arasında sayılabilir.
               İngiltere’de  gerçekçi  ve  doğalcı  akım  etkisinde  eserler
               yazan en önemli oyun yazarı George Bernard Shaw [Corc
               Bernard Şav(1856-1950)] olmuştur. Kırgınlar Evi, Pygmalion
               (Pigmalyon), Candida (Kandida), Üstün İnsan, Sezar ile
               Kleopatra (Görsel  9.13), Jan Dark adlı  oyunları  ile  gerçekçi
               tiyatro yazarları arasında değerlendirilmiştir.
               Shaw, eserlerinde toplum sorunlarına eğilmiş; seyircisini      š   Görsel 9.13
               düşündürmeyi amaçlamıştır.  Tiyatronun bilim, din ve   Shaw’un Sezar ile Kleopatra oyunundan bir sahne
               siyasete karşı duyarsız olmasından yakınmıştır.




                                                                                                     175
                                           TİYATRODA GERÇEKÇİLİK VE DOĞALCILIK
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182