Page 178 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 178
İspanya
İspanyol tiyatrosu XIX. yüzyılda canlanmıştır. 1800’lerde sayıları birkaçı geçmeyen tiyatro toplulukları 1875’te
elliyi geçmiştir. 1849 yılına gelindiğinde İspanya’daki tiyatro koşullarında karmaşalar yaşanmıştır. Düzenlemeler
için rehber oluşturmak üzere resmî bir danışma kurulu oluşturulmuştur. Bu kurul, XVII. yüzyıldan o güne kadar
yapılacak ilk önemli reformları gerçekleştirmiştir. Teatro del Principe, Teatro Espagnol adını alarak bugün hâlâ
aynı işlevi sürdüren ulusal İspanyol tiyatrosu oluşturulmuştur. Tiyatro binasına yeni bir görünüm kazandırılmış,
yapım yöntemleri modernleştirilmiştir.
İtalya
İtalyan tiyatrosunda realizm ilk olarak Paolo Ferrari’nin eserlerinde görülmüştür. Maeterlinck etkisiyle oyunlar
yazan Gabriele D’Annunzio ise neoromantizmin savunucusu olmuştur. İtalyan tiyatrosunda realizm ilk olarak
Paolo Ferrari’nin eserlerinde görülmüştür. Maeterlinck etkisiyle oyunlar yazan Gabriele D’Annunzio ise
neoromantizmin savunucusu olmuştur. İtalyan gerçekçi tiyatrosunda oyunculuk geleneği Eleanora Duse tara-
fından devam ettirilmiştir. Duse, İtalyan tiyatrosunda oldukça geniş bir yelpazeye sahip roller canlandırmıştır.
İtalya’nın XIX. yüzyılın sonunda tiyatroya katkısı diğer ülkelere göre daha azdır. Gerçekçilik tiyatrodan çok
resim sanatında kendini göstermiş ve başarılı örnekler verilmiştir. İtalyan tiyatrosu bu yüzyılda çoğunlukla
başka ülkelerin tiyatrolarını taklit etmiştir. Oyun yazarlığı konusunda gerçekçi ve doğalcı örnekleri tam olarak
yansıtabilen yapıtlara rastlanmamıştır.
İtalya, geç uluslaşmış bir devlettir. Uluslaşma yarışında daha erken ilerleyen ülkelerde tiyatro sanatı, ulusal bir
kimlik oluşturabilme zamanı bulabilmiştir.
Q ARAŞTIRINIZ
XIX. yüzyılda Avrupa’da gerçekleşen demokratik hareketler tiyatroyu nasıl etkilemiştir?
METİN İNCELEME
Bernard Shaw’un Kırgınlar Evi adlı oyun metnini okuyunuz. Aşağıdaki sorular doğrultusunda
metni inceleyiniz.
1. Oyunun konusu nedir?
2. Oyunun dramatik örgüsü nasıldır?
3. Oyunun başkahramanı kimdir?
4. Oyunun başkahramanının oyundaki işlevi nedir?
5. Oyundaki çatışma unsurları nelerdir?
6. Oyundaki kişiler kimlerdir? Kişilerin fiziksel ve psikolojik özellikleri nelerdir?
7. Oyun, gerçekçi ve doğalcı akımın hangi özelliklerini göstermektedir?
8. Oyun, hangi tiyatro akımı özelliklerini yansıtmaktadır?
9. Oyun, yazıldığı ülkenin hangi sosyal ve kültürel ögelerini yansıtmaktadır?
C SIRA SİZDE
Federico Garcia Lorca’nın Yerma, Luigi Pirandello’nun Altı Şahıs Yazarını Arıyor adlı oyun metinlerini
okuyunuz. Metinleri gerçekçi ve doğalcı tiyatro ilkelerine, yansıttıkları dönemin sosyal olaylarına göre
karşılaştırınız.
176 9. ÜNİTE