Page 176 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 176

=   BİLGİ KUTUSU
            Türk sinemasının önemli yönetmenlerinden biri olan Nuri Bilge Ceylan, filmlerinde toplumsal gerçeklere
            bağlı kalmış ve bunu bire bir yansıtmıştır. Ahlat Ağacı adlı sinema filminde gerçekçi ve doğalcı akımların
            toplum ve insan yönünü yansıtmıştır.



                                               METİN İNCELEME

              August Strindberg’in Matmazel Julie ile Baba adlı oyun metinlerini okuyunuz. Aşağıdaki
              sorular doğrultusunda metinleri inceleyiniz.

              1.  Oyunun konusu nedir?
              2.  Oyunun dramatik örgüsü nasıldır?
              3.  Oyunun başkahramanı kimdir?
              4.  Oyunun başkahramanının oyundaki işlevi nedir?
              5.  Oyundaki çatışma unsurları nelerdir?
              6.  Oyundaki kişiler kimlerdir? Kişilerin fiziksel ve psikolojik özellikleri nelerdir?
              7.  Oyun, gerçekçi ve doğalcı akımın hangi özelliklerini göstermektedir?
              8.  Oyun, hangi tiyatro akımı özelliklerini yansıtmaktadır?
              9.  Oyun, yazıldığı ülkenin hangi sosyal ve kültürel ögelerini yansıtmaktadır?





                                                C   SIRA SİZDE

            Henrik Ibsen’in Hedda Gabler, Anton Çehov’un Martı adlı oyun metinlerini okuyunuz. Oyunların gerçekçi
            ve doğalcı akım ilkelerini nasıl yansıttığını belirleyiniz.


          9.1.3.2.   Alman ve Avusturya Tiyatrosu
          Almanya
          Almanya XIX. yüzyılın ikinci yarısında çok az oyun yazarı yetiştirmiştir. Bu dönemdeki önemli oyun yazarları
          Otto Ludwig ve Gustav Freytag’dır. Ludwig, idealizm ile doğalcılık arasında orta yol aramıştır. Almanya’nın siyasi
          ve toplumsal tutumuna karşı çıkarak bunların yerine tarafsız gerçekçiliği ortaya koymak için çaba göstermiştir.

          Almanya’da XIX. yüzyılın sonlarında varyete tiyatroları, kabareler, yaz tiyatroları gelişmiştir. Operet giderek geniş
          kitlelerin beğenisini  kazanmaya başlamıştır. Almanya’daki yerleşik tiyatro toplulukları, eyalet veya belediye
          yöneticilerince desteklendiği için sayı bakımından düşüşe geçmemiştir. XIX. yüzyılın sonunda Alman dilinin
          en önemli tiyatrosu Viyana’nın Burgtheatre’dır (Börgtiyatır). Bu tiyatronun en önemli tiyatro olmasının nedeni
          ise oyun yazarları Laube (Lavbö) ve Dingelstendt’in (Dingelsitent) art arda bu tiyatroda yöneticiik yapmalarıdır.

          Doğalcı tiyatro kategorisinde değerlendirilen en bilindik Alman yazar Gerhardt Hauptmann [Gerhart Hapmın
          (1862-1946)] olmuştur. Almanya’da doğalcılık akımının en güçlü kalemi olarak tanınmıştır. Doğalcı tiyatro
          yaklaşımıyla  kaleme  aldığı  oyunlar  oldukça  etki  yaratmıştır.  Onun  oyunları  çağdaş  Alman  oyun  yazarlığını
          hazırlamıştır.
          Avusturya
          Ludwig Anzergruber, Avusturya’da oynanan köylü oyunlarının kır yaşamını aslına uygun bir şekilde yansıtması
          için çaba harcamıştır. Oyunlarında her zaman ciddi değildir. Gerçekçiliği nedeniyle değeri, yaşamının sonuna
          kadar anlaşılmamıştır. Köylü dramına yeniden ilgi duyulmasını sağlamış ve özellikle köylü oyunları üretmek için
          bir tiyatro kurmuştur.



         174                                          9. ÜNİTE
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181