Page 186 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 186

3   HAZIRLIK ÇALIŞMASI

            1.  Bir olayı söz kullanmadan dans aracılığıyla nasıl anlatabilirsiniz?
            2.  Söze dayalı bir oyun uzun yıllar nasıl kalıcı olabilir? Nedenini açıklayınız.



          10.1.   ÇİN KÜLTÜRÜNDE TİYATRO

          Çin’in uygarlık gelişimi açısından en zengin bölgelerinden biri olan Pekin’de sanatla
          ilgili etkinlikler MÖ 1500’lü yıllara kadar uzanmaktadır. Arkaik dönemlerden
          itibaren Çin coğrafyasında dans, müzik ve ritüel yaşamın ayrılmaz bir parçasıdır.
          Çinliler  eskiden hastalıklardan  korunmak  veya  iyileşmek,  kazandıkları zaferleri
          taçlandırmak, doğal afetlerden korunmak gibi sebeplerle içinde dans ve müziğin
          olduğu ritüeller icra etmişlerdir. Ritüellerde yer alan icracılar MÖ 800’lü yıllardan
          itibaren tapınaklarda eğitilmiştir (Görsel 10.1).

          Tarihsel kayıtlarda Çin’deki ritüel gelenekleri ile Antik  Yunan’da Dionysos için
          yapılan dithyrambos törenleri arasında benzerlikler bulunmuştur.  Tarihî Çin
          kaynaklarında MÖ 1000’lerden sonra saraylarda  şenlikler düzenlendiğine dair
          kayıtlara  rastlanmıştır.  Bu  kayıtlarda  soytarı,  cüce  ve  jonglörlerin  kalabalığı
          eğlendirmek için şarkı ve danslar eşliğinde din dışı gösteriler yaptıklarına dair
          bulgulara erişilmiştir. MÖ 210’dan itibaren Çin imparatorlarının saraylarında din   š   Görsel  10.1
          dışı eğlenceleri düzenleyecek kadar kalabalık oyuncu kadroları barındırdıkları   Geleneksel Çin tiyatrosundan
          bilinmektedir.                                                              bir sahne

          Çin’in edebiyat ve sanat bakımından ilk büyük dönemi, Han Hanedanı zamanın-
          da yaşanmıştır. MÖ 104’te imparatorlukta Müzik Dairesi adında bir kurum kurul-
          muştur. Bu kurumun görevi müzik ve dansı geliştirmek, eğlence tarzındaki din
          dışı etkinlikleri düzenlemek olmuştur. Günümüzdeki Çin tiyatrolarında kullanılan
          müzik aletleri bu dönemde tasarlanıp kullanılmaya başlanmıştır (Görsel 10.2).

          Çin tiyatrosundaki roller yüzyıllar içinde kalıplaşmış bir standarda kavuşmuş olsa
          da o rolleri icra etmek çok büyük oyunculuk hüneri gerektirmiştir. Bu nedenle
          oyuncuların yetiştirilmesi de önemli bir konu olmuştur. Çin kültüründe oyunculuk
          eğitim yöntemlerinden geleneksel olanı, oyunculuk yapan ailelerde kalıplaşmış
          rollerin kuşaktan kuşağa aktarılmasıdır. Bu yöntem aile içinde usta ve çırak ilişkisi
          ile sürdürülmüştür. Oyuncular, meslek yaşamları boyunca eğitim aldıkları rollerin
          dışında başka rollere çıkamamıştır.                                       š   Görsel  10.2
                                                                               Dans ve müzik eşliğinde
          Günümüzde ise oyuncular geleneksel bir rol ustasının yanında 6-20 yıl arasında   yapılan bir gösteri
          değişen süre boyunca bir dizi uzun ve karmaşık eğitime tabi tutulmaktadır. Usta
          öğreticiler öğrencilerini onların oyunculuk ve icra hünerlerine uygun düşen rollere yönlendirmektedir. Ayrıca
          bir oyuncu, hangi rolde ustalaşmak üzere eğitim alıyorsa eğitimi boyunca o rolün kalıplaşmış hareketleri
          üzerine yoğunlaşmaktadır.

                                               =   BİLGİ KUTUSU

            Günümüzde Türkiye ile Çin arasındaki ilişkileri geliştirmek için Türk- Çin Dostluk Vakfı (TÇDV) adında
            bir kuruluş oluşturulmuştur. Bu kuruluş; eğitim, bilim, ekonomi, sanat ve sosyal alan, film ve belgesel,
            arkeoloji ve müzecilik, yayıncılık ve kütüphanecilik, folklor ve geleneksel kültür, sanatsal gösteriler, basın,
            yayın ve medya alanında iki ülke arasındaki ilişkileri derinleştirme üzerine aktif çalışmalar yürütmektedir.







        184                                          10. ÜNİTE
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191