Page 190 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 190

Tiyatroda sahnelenen oyun ile seyirci arasında varsayılan ortak kabuller (uzlaşımlar)  konvansiyon olarak
          adlandırılır. Pekin operasında yardımcılar işini yaparken seyirciler onları görmemeyi kabul ederek operayı takip
          eder. Aynı şekilde yardımcılar, oyuncuları giydirirken seyircinin kendilerine dikkat etmeyeceğini bilerek hareket
          ederler. Bu durum bir konvansiyon örneğidir.

          Roller:  Pekin operasında  oyuncular  boş sahneye rengârenk kostümler ve tiyatral makyajlarla çıkarlar.
          Geleneksel gösterilerden öğrenilen dans, müzik ve canlandırma kalıplarını uygularlar. Dört kategoriye ayrılan
          roller şunlardır:

          Erkek rolleri; savaşçı, yaşlı ve genç adam tipi olmak üzere kendi içinde üçe ayrılır. Bu rollere çıkan oyuncular,
          yalın bir makyaj kullanır ve sakal takar (Görsel 10.8).

          Kadın rolleri; sessiz ile nazik, neşeli, savaşçı ve yaşlı kadınlar olmak üzere kendi içinde dörde ayrılır (Görsel 10.9).

          Boyalı yüz rolleri; savaşçı, haydut, saray görevlisi, memur, tanrı ve doğaüstü yaratıklar olmak üzere fazla
          çeşittedir. Bu tipleri canlandıran oyunculara oynadıkları tipin özelliklerine işaret eden parlak ve gösterişli
          makyajlar yapılır (Görsel 10.10).























                  š   Görsel  10.8              š   Görsel  10.9                š   Görsel  10.10
            Asker rolünü oynayan bir oyuncu  Pekin operasında kadın rolünü   Boyalı yüz rolünü canlandıran
                                              canlandıran oyuncu                  oyuncular

          Komik roller; günlük konuşma dili kullanma, doğaçlama oynama ve şakalar yapma, mim ve akrobasiyi bir
          arada kullanma konusunda serbestlik tanınan kategoridir. Bu kategoriden rol alan oyuncuların göz çevrelerine
          beyaz tonlarda makyaj uygulanır. Soytarı rolünü alanlar serbest hareket etme konusunda daha özgürken onun
          dışındaki rollerin söz ve davranışları kalıplaşmıştır.

          Pekin operasındaki tüm roller belirli üsluplara göre kalıplaşmış jestler üzerine kuruludur. Her rolün yürüme ve
          koşma gibi tipik insan davranışları birbirinden farklılık gösterir. Oyun kişisi diyalog kurmamış olsa bile seyirci
          kalıplaşmış jestleri izlediğinde oyun kişisinin yaş, cinsiyet, sosyal konum ve karakter özelliklerini kolaylıkla anlar.
          Seyirci bu konvansiyonu, toplumun ortak hafızasını oluşturan kültürel kodların yüzlerce yıl boyunca kuşaktan
          kuşağa aktarılması yoluyla öğrenir.
          Çin toplumu, kuşaklar arasında kültürel aktarım yaparak geleneğini binlerce yıl bu yöntemle yaşatabilmiştir.  Çin
          kültüründe tiyatro sanatının özü, bu aktarım yoluyla toplumun ortak hafızası olan geleneği yaşatmak üzerine
          kurulmuştur. Kalıplaşmış stilize hareketler, bu amaç için bir araç olarak kullanılır. Bu nedenle bir Pekin operasını
          izleyen başka kültürden seyirci için gösterim bir anlam ifade etmezken Çinli seyirci, sahnedeki kalıplaşmış her
          stilize hareketin ne anlama geldiğini bilir ve ona göre tepki verir.



        188                                          10. ÜNİTE
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195