Page 193 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 193

Noh tiyatrosu oyuncu ve  oyun yazarlarının en büyük  ismi  Zeami Motokiyo’dur (Dzeami  Motokiyo).  Bu
            tiyatronun yapısal özellikleri, amacı ve geleneklerini Zeami belirlemiştir. 1363-1443 yılları arasında yaşamıştır.
            Oyunları hâlâ noh tiyatrosu repertuvarında oynanmaktadır.

            Türler
            Noh tiyatrosu oyunları, başkahramanlarına göre aşağıdaki gibi beş gruba ayrılır.

                                                       Türler



                 Tanrı Oyunları             Savaşçı Oyunları       Kadın Oyunları           Delilik Oyunları          Şeytan Oyunları


            Başkahramanlar ruhları huzur bulamayan ve takıntıları olan kişilerdir. Genellikle aşk, şan ve şöhret gibi dünyevi
            konuları yaşamlarının ana amacı hâline getirdikleri için acı çekerler. Her bir oyun kişisinin kalıplaşmış hareketleri
            vardır.

            Oyuncular
            Oyun kişilerini canlandıran icracılar üç gruba ayrılır.

                                                   Oyun Kişileri


                                Oyuncular                                    Koro                                Müzisyenler



            Bu tiyatro formunun oyuncuları çocukluk çağlarından itibaren eğitime alınır. Yaşamlarının yirmi yılından fazlası,
            bu sanatı öğrenmekle geçer. İcracılık konusunda mükemmelleşmek için kendilerini bu sanata adamaları
            beklenir.

            Noh Tiyatrosunda Sahne
            Noh tiyatrosu sahnesi yaklaşık dört yüz yılda son şeklini
            almıştır. Sahne ölçüsü yaklaşık  bir metredir. Sahne, ana
            sahne (butai) ve köprü bölümü (hashigakari) olmak üzere
            ikiye ayrılır. Tapınaklarınkine benzer bir çatıyla örtülmüş
            olan tiyatro binaları, yaklaşık beş yüz kişi kapasiteye kadar
            çıkabilmektedir. Ana sahnenin çatısı dört sütun tarafından
            yükseltilir, her bir sütunun kendi adı ve işlevi bulunur. Se-
            yirci, oyunu ana sahne önünden ve köprülerin iki yanın-
            dan izler.  Oyunlarda sahne dekoru ve aksesuarı oldukça
            sınırlı kullanılır. Genellikle bambudan yapılmış minyatür
            ve oldukça yalın kulübe, tapınak ve tekne gibi gereçler
            kullanılır. Oyunda kullanıldıktan sonra bir sahne görevlisi
            tarafından sahneden alınır (Görsel 10.12).
                                                              š   Görsel  10.12: Günümüzde Noh sahnesi ve oditoryumu
            10.2.1.2.   Kyogen

            Kyogen, Japon tiyatrosunda geleneksel komedi türü olarak bilinen bir tiyatro formudur. Noh tiyatrosu formu
            içinden çıkmış olması nedeniyle noh-kyogen olarak da adlandırılmaktadır. Uzun süren noh gösterimlerinde
            seyircinin sıkılmaması için geliştirilmiş bir türdür.

            Kyogenin  amacı seyircisini  güldürmektir.  Bu yönüyle  noh oyunlarının ağırbaşlı  ve  ciddi üslubundan  ayrılır.
            Bazı tiyatro bilimcileri kyogen formunu, Antik Yunan tiyatrosunda tragedyalar arasında oynanan satir türünün
            Japon tiyatrosundaki karşılığı olarak görmektedir. Japon çizgi roman tiyatrosu olarak da adlandırılmaktadır.
            Kyogen, İtalyan halk tiyatrosu commedia dell’arte formuna da benzetilmektedir. Japon kültüründe beliren ve
            komik diyaloglardan oluşan ilk dram örneği olarak kabul edilir.

                                                                                                     191
                                             UZAK ASYA KÜLTÜRLERİNDE TİYATRO
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198