Page 195 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 195

Chikamatsu Monzaemon (Şhikamatsu Monzaemon) Bunraku oyunlarının gelmiş geçmiş en önemli yazarı
            olarak kabul edilir. Yazarın en ünlü oyunları, beş perdeli tarihsel oyunlar ile üç perdeli güncel oyunlardır.


                                                     MERAKLISINA
               Yandaki karekodu kullanarak Japon tiyatro formlarından bir bunraku performansı
               izleyebilirsiniz.



                                                  Q   ARAŞTIRINIZ
               Japon kültüründeki noh, bunraku, kyogen tiyatro formlarını anlatan belgeseller nelerdir? Belgeselleri
               izlerken bu formları yansıtan özellikleri tespit ederek belgeselden notlar çıkarınız.


            10.2.1.4.   Kabuki

            Kabuki, Japon tiyatrosunda geleneksel olup en çok sevilen ve ilgi gören tür olarak bilinir. XVII. yüzyılda ortaya
            çıkmıştır. Diğer geleneksel tiyatro formları içinde çağın şartlarına göre değişime en yatkın türdür. Birçok oyun
            ve davranış kalıplarını noh ve bunraku formlarından almış ve bunları kendi tiyatral ihtiyacına göre değiştirmiştir.
            Zamanla pek çok yeniliği içine almıştır. Günümüzde ise noh tiyatrosuyla arasında çok az benzerlik bulunmaktadır.

            Oyun Konuları
            Oyunlar noh ve bunrakudan uyarlanmıştır. Oyunlarda konu edinilen olaylar arasında neden sonuç bağı yoktur.
            Bölümler birbirine çok bağlı değildir. Oyunlar birkaç perdeden oluşur. Başkahraman kalıp hareketleriyle doruk
            noktasına girilirken geleneksel Japon tahta tokmakları ritmik biçimde çalar. Bu sahneler Japon seyircisinin
            izlemekten en çok keyif duyduğu sahnelerdir.

            En ünlü kabuki oyunu İzumo Chushingura tarafından 1748 yılında yazılan oyundur. Bu oyun on bir perde olarak
            yazılmıştır. Oyunun tam sahnelenmesi tüm bir gün sürer. İntikam ve onur konularını işleyen oyunda kırk yedi
            samuray, efendilerine yapılan haksızlığın intikamını alır.

            Oyuncular
            Kabuki formunda şarkı ve hikâye anlatımı önemli bir yer tutar. Oyunların bazı bölümlerini bir anlatıcı ve bir koro
            canlandırır. Kabuki oyuncusu şarkı söylemez. Bu nedenle oyunda söylenmesi gereken şarkıları koro seslendirir.
            Oyunlarda ezgi gereken bölümlere flüt, çan, davul, gong, zil ve yaylı çalgılardan oluşan bir orkestra eşlik eder
            (Görsel 10.15).





















                                       š   Görsel 10.15: XVIII. yüzyılda bir kabuki tiyatrosu

            Kabuki oyunculuğu, dans ve konuşmanın bir karışımıdır. Oyuncuların hemen her tavrı danslı anlatımdan
            oluşur. Duygular; kalıplaşmış jestler, stilize duruşlar ve tavırlarla anlatılır. Diyaloglar, geleneksel bir takım vurgu
            ve tonlama kalıpları kullanılarak seslendirilir.


                                                                                                     193
                                             UZAK ASYA KÜLTÜRLERİNDE TİYATRO
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200