Page 194 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 194

Kyogende sahne görüntüsü geleneksel fakat anlatılan hikâye günlük olayları konu edinir. Oyunculuk tamamen
          seyirciyi güldürme üzerine kuruludur. Günümüzde geleneksel mizah tekniği ile güncel Japon hicvinin bileşimi
          olarak görülmektedir.

          Noh tiyatrosunun aksine kyogende maske kullanımı çok sınırlıdır. Gerektiğinde sadece tanrı, iblis, hayvan ve
          çirkinlik maskeleri kullanılır ve bu maskelere uygun kostümler giyilir. Oyun metni dizelerden oluşur. Kabuki
          formundaki  gibi  müzikten  yararlanılır.  Oyunlarda  diyalog,  eylem,  anlatı,  şarkı  ve  dans  gösterimin  ayrılmaz
          parçalarıdır.

                                               =   BİLGİ KUTUSU

            Japonya’da bir yıl içinde çeşitli ulusal bayramlar ve festivaller kutlanır.
            Çocuk Bayramı:  5 Mayıs’ta kutlanır.
            Yedi-Üç-Beş Festivali: 15 Kasım’da kutlanır.
            Bon Festivali: Temmuz veya ağustos ortasında kutlanır.
            Kiraz Çiçeği Festivali:  Mart’ın son haftası ve nisanın ilk haftasında kutlanır.
            Matsuri: İlkbaharda ve yaz aylarında kutlanır.



                                                   MERAKLISINA
            Yandaki karekodu kullanarak Japon tiyatro formlarından bir noh-kyogen performansı
            izleyebilirsiniz.



          10.2.1.3.   Bunraku

          Bunraku, Japon kukla tiyatrosu formudur (Görsel 10.13). XVII.
          yüzyılda yaygınlaşmaya başlamıştır. Ancak zamanla bunraku
          kuklaları değişime uğramıştır. Kuklaların ilk biçimlerinde baş
          ve gövdenin tamamını temsil eden tek parça bir kumaş parçası
          bulunmaktadır. Ancak sonra gövde kısmına  el ve ayaklar
          eklenmiş, gözler hareketlendirilmiştir. Kuklalar önceden elde
          oynatılabilecek büyüklükteyken sonradan boyutları iki katına
          çıkarılmıştır. Günümüzde ise yaklaşık bir metre boyundadır.

          Kuklaları oynatan oyuncular gizlenme gereği duymaz. Bu da
          bunraku sahnesi ile bunraku seyircisi arasında oluşmuş bir çeşit   š   Görsel  10.13: Japon kuklalar ve oynatıcıları
          konvansiyondan ileri gelir. Oyunlarda üç kuklacı görev yapar.
          Kuklanın baş kısmı ile sol kolunu bir kuklacı, sağ kolunu ve
          ayaklarını birer kuklacı oynatır (Görsel 10.14).

          Bunraku oyunlarında sahne uzun ve dardır. Sahnenin sol tarafında
          bir platform yer alır. Burada  samisen sanatçısı ile bir anlatıcı
          oturur. Samisen, bir tür Japon müzik aletidir.  Kuklalar samisen
          sanatçısının çaldığı müzik eşliğinde oynatılır. Anlatıcı oyunun
          hikâyesini anlatır, diyalogları seslendirir ve kuklaların duygularını
          dile getirir.

          Bunraku, dünyanın en karmaşık kukla tiyatrosu formu olarak
          kabul edilir. Bunraku kuklaları, oyun kişilerini temsil eder.
          Bunrakunun uzun ve dar sahnesi üzerinde oynanan oyunlarda          š   Görsel  10.14
          anlatılan tüm mekânlar, bu sahnede görsel olarak temsil edilir.   Japon Bunraku tiyatrosundan bir sahne
          Sahne görüntüsü olayların akışına göre değiştirilir.




        192                                          10. ÜNİTE
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199