Page 189 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 189

10.1.1.5.   Pandomim
            Sung Hanedanı döneminde geleneksel kalıplardan farklı sıralanmış yeni bir şiir türü geliştirmiştir. Bu şiir türü
            sonraki yıllarda dram sanatında da birtakım yeniliklerin gerçekleşmesini sağlamıştır. Ayrıca MS 1000 yılında
            ortaya çıkan başka bir şiir türü, dans ve pandomim ile birleştirilerek farklı bir anlatı türü de meydana getirilmiştir.

                                                  Q   ARAŞTIRINIZ

               Japon kültüründeki yüz oyunlar, kukla oyunları, gölge oyunu ve pandomim tiyatro formlarını anlatan
               belgeseller nelerdir? Belgeselleri izlerken bu formları yansıtan özellikleri tespit ederek belgeselden notlar
               çıkarınız.


            10.1.1.6.   Pekin Operası
            XVIII. yüzyılın sonlarına gelindiğinde Pekin operası adlı verilen yeni
            bir dramatik form ortaya çıkmıştır (Görsel 10.5). İmparatorun on
            sekizinci yaş günü onuruna Pekin’e getirilen çeşitli yöresel tiyatro
            gösterilerinin karışımı olan bir tür olarak kabul edilir. Bu kutlamadan
            sonra  Pekin’de  kalan  birçok  topluluk  birleşerek  Pekin  operasını
            yaratmıştır.

            Yazılı bir tiyatro oyunu bulunmayan Pekin operası daha çok gösterim
            odaklıdır. Pek çok eserden alınan hikâyeler akrobatik gösterilerle
            birleştirilir. Gösterimde yol haritası olması amacıyla taslak hâlinde
            olay akışı oluşturulur. Özgün yazarı olmayan bu gösterimler hep   š   Görsel  10.5: Pekin operasından bir sahne
            mutlu biter. Her topluluk, her oyunu kendi sanatsal üslubuna göre
            uyarlar.

            Sahne Yapısı:  Çin’de geleneksel tiyatro gösterimlerinin sahnelendiği bina bu oyunların yapısına uygun
            olarak biçimlenmiştir (Görsel 10.6). Sahne alanı genellikle üzeri vernikli sütunların taşıdığı bir çatıyla kapatıl-
            mıştır. Sahne platformunun etrafı tamamen açıktır. Sahne halıyla kaplıdır. Sahnenin arka tarafında iki kapı ve
            bu kapıların arasına gerilmiş, üzerinde geleneksel işlemeler olan bir perde bulunur. Tiyatro yapısı, XX. yüzyıla
            gelene kadar geleneksel Çin çayevleri düzenine uygun gelişmiştir.

            Dekor, Aksesuar ve Kostüm: Pekin operası oyunlarında sahne dekoru ve aksesuarı olarak işlevsel bir tahta,
            masa ve birkaç sandalye kullanılır. Bu gereçlerin farklı gelenekler içinde daha başka çeşitleri de kullanılmıştır.
            Pekin operasında icracıları giydiren ve sahneyi hazırlayan yardımcılar bulunur. Bu yardımcılar işlerini yaparken
            Çinli seyirciler, onların varlığını görmezden gelerek oyunun akışını kesintisiz takip eder (Görsel 10.7).




                                                    Sahne arkası
                                                    Soldaki sahne giriş kapısı

                                                    Sağdaki sahne giriş kapısı
                                                    Sahne
                                                    Parter bölümü seyir masaları
                                                    Seyir yerine giriş çıkış kapısı
                                                    Seyircilerin oturma sıraları




                          š   Görsel  10.6: Geleneksel Çin tiyatrosunun zemini       š   Görsel  10.7
                                                                            Pekin operasında kullanılan bir kostüm



                                                                                                     187
                                             UZAK ASYA KÜLTÜRLERİNDE TİYATRO
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194