Page 199 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 199

Sanskrit Dramı Gösterimi
            Sanskrit dramı, Batı tiyatrosundaki tragedya, komedya ve melodram gibi yazım türleri gibi değerlendirileme-
            mektedir. Sanskrit dramının amacı, rasa adı verilen durumların seyirciye yaşatılmasıdır. Rasa; estetik haz, neşeli
            bilinçlilik, temel huy gibi anlamlara gelmektedir. Hintlilere göre rasa olmadan Sanskrit dramı anlamlı olmaz.

                                              Sanskrit Dramı Rasaları


                      Komik              Acıklı         Öfkeli        Korkunç         Kahramanca       İğrenç           Olağanüstü

            Bu dramda rasa yaşantısının gerçekleşmesi için sahnede canlandırılabilen, insana özgü sekiz temel heyecan
            konu edilir. Bu heyecanlar; zevk, neşe, keder, hiddet, dinçlik, korku, tiksinti, hayranlıktır. İnsani heyecanlar,
            dramda uygun rasanın oluşmasına olanak tanır. Sanskrit dramında rasa ve insani heyecan durumlarına paralel
            olarak sekiz tür karakter özelliği vardır.
            Konular
            Yazılan oyun metinlerinde uyum ve dinginlik duygusu elde etmek temel amaçtır. Bu nedenle oyunların sonu
            hep mutlu biter. Sahnede ölüm ve şiddet unsurları gösterilmez. Doğru ile yanlış açıkça anlaşılır. Sevinç ve keder
            oyunlarda iç içe ele alınır. İyiler kötülere galip gelir. Tüm çatışmalar oyun içinde çözülür ve er geç uyum sağlanır.
            Sanskrit dramı, konularına göre çeşitlenmektedir.

                                              Sanskrit Dramı Çeşitleri



               Kahramanlık Oyunları        Toplumsal Oyunlar        Aşk Oyunları        Mitolojik Oyunlar         Komik Oyunlar
             Oyunlar en az bir, en fazla on perdeden oluşur. Olay örgüsünün anlaşılır olması için perdeler arasına ara oyunlar
            yerleştirilir. Aksiyonun geçtiği mekânlar sık sık değişiklik gösterir.

            En eski Sanskrit dramı örneği Bhasa adlı yazara aittir. Bu yazarın en iyi bilinen oyunları ise Vasavadatta’nın Düşü
            ile Carudatta (Karudatta) adlı eserlerdir.


            Küçük Kil Araba adlı oyun, Sanskrit dramının başarılı yapıtlarından birisi olarak kabul edilir. Oyun on perdeden
            oluşur. Oyunda ana olay örgüsü haricînde birçok ara olay örgüleri de anlatılır. Oyunun sonunda türlü maceralar
            atlatan kahramanlar evlenir.


            Tüm Sanskrit dramları içerisinde en yetkin olanı ise Kalidasa’nın yazdığı Şakuntala adlı eserdir. Kahramanlık
            dramının konu edinildiği oyun yedi perdeden oluşur. Bu eserde lirik ile fantastik ögeler iç içe geçirilerek anlatılır.

            Sahne
            Sanskrit dramlarının gösterimleri her sınıftan seyirciye açık olarak
            izlenebilmiştir. En çok dinsel şenliklerde, taç giyme törenleri, düğün ve
            zafer kutlamalarında sahnelenmiştir. Oyunlar günün hemen her saatinde
            sahnelenecek türdendir. Gösterimler gerçekçi sahneleme tarzından
            uzaktır. Bu oyunlar kare, dikdörtgen ve üçgen olmak üzere üç tür oyun
            alanında  sahnelenmiştir.  Oyun  alanları  seyir  yeri  ve  sahne  olmak  üzere
            ikiye ayrılmaktadır. Seyir yerinde farklı kast sisteminden gelen kişiler için
            ayrı ayrı bölümler yer almaktadır.

            Oyuncular
            Oyunlarda görev alan oyuncuların hareket ve tavır, konuşma ve şarkı,
            kostüm ve makyaj, psikolojik içe bakış gibi meziyetlere sahip olması
            beklenmiştir. Sahne alan oyuncuların Sanskrit dramı ve dansında kullanılan
            el pozisyonlarını öğrenmesi ve bunları kalıplaşmış şekilleriyle canlandır-  š   Görsel 10.20
            ması beklenmiştir (Görsel 10.20).                               Sanskrit dramı ve dansında kullanılan
                                                                               el pozisyonlarından bazıları


                                                                                                     197
                                             UZAK ASYA KÜLTÜRLERİNDE TİYATRO
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204