Page 24 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 24

=   BİLGİ KUTUSU
            Girit Adası’ndaki Zeus Tapınağı’nda yapılan kazılarda bulunan Kouretes (Koretes) ilahisi, daimon görüşü
            bağlamında incelenmiştir. Bu ilahinin daimon  ritüeline katılan herkes tarafından toplu olarak söylendiği
            ortaya çıkarılmıştır.

          Kahraman Kültü Görüşü
          Kahraman kültü savunucularına göre tiyatro baharın canlanması için yapılan ritüellerden değil kutsal ruhlar ve
          ataların ruhları için yapılan anma törenlerinden doğmuştur. Çünkü ilk insanlar, kişinin öldükten sonra ruhunun
          yaşadığına inanmışlardır. Bu nedenle atalar kültü de denen, ölen kişinin ruhunu anma ve onurlandırma tarzın-
          daki kök inanca dayanan ritüeller, totemcilik veya baharı canlandırma ritüellerinden daha eskidir. Bu sebep-
          le Antik Yunan uygarlığında ortaya çıkan tragedya formunun ölünün ruhu için yapılan ve onun hayattayken
          yaptığı işleri canlandıran taklitlerden doğmuş olması daha olasıdır.

                                               =   BİLGİ KUTUSU
            Tiyatronun kökeninin kahraman kültüne dayandığını iddia eden görüşe kanıt olarak Hindistan, Malaya,
            Burma, İran kültlerinden alınan örnekler gösterilmiştir.


          Şaman Kültü Görüşü
          Şaman kültü savunucularına göre Asya’daki temsil sanatlarının kökeni Şamanlık ritüellerine dayanmaktadır.
          Hint dansları ve dram, şaman ritüellerinin temelini oluşturmaktadır.


          Orta Asya ve Kuzey Amerika’daki köy büyücülerine şaman denmektedir (Görsel 1.5). Akşaman ve karaşaman-
          lar, yerin dokuz kat üstüne çıkışları ve altına inişlerini davul ve saz ritimleriyle anlatmışlardır. Hareketleri ve
          enstrümanlarıyla anlattıkları bu olayı dansla da desteklemişlerdir. Bu ritüelde söz, müzik, efekt, taklit, hikâye ve
          çatışma ögeleriyle tam bir oyun vardır.

          Ritüele başlanırken ruhlar tören alanına çağrılır. Çeşitli sunular yapılır. Şaman, hastanın iyileşmesini sağlamak
          için dans eder ve taklitsel oyun oynar. Arada doğaçlama olarak diyalog da kurulur.




























                                            š   Görsel 1.5: Moğol şamanı

          Şamanın tören esnasında dans etmesi, tiyatral bir performans niteliği taşımaktadır. Bu ritüelin taklit aşamasında
          özel giysiler giyilmesi, maske takılması, hastalığa yol açan bedensiz ruhların özelliklerinin taklit yoluyla
          canlandırılması bugünkü tiyatronun bazı ögelerini de yansıtmaktadır.


         22
                                                     1. ÜNİTE
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29