Page 63 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 63

3.1.1.4.   Dekor ve Sahne Donanımı

            Roma Dönemi’nde sahne donanımı konusunda
            önemli mühendislik buluşlarına imza atılmıştır.
            Asansör işlevi gören çeşitli sistemler kullanılarak
            giriş çıkışlar pratik biçimde gerçekleştirilmiştir.
            Böylece kayarak ortadan kaybolan uçurumlar veya
            hareket eden orman efektleri dahi gerçekleştirile-
            bilmiştir.

            Roma Dönemi tiyatrosunda üç boyutlu ve hareketli
            sahne donanımı kurma konusunda oldukça başarılı
            olunmuştur. Romalı teknisyenler; çalılıklar, ağaçlar,
            otlayan keçi sürüleri veya yüksek dağ manzarası
            gibi görünümleri başarıyla oluşturabilmişlerdir.

            Roma  tiyatrosu  amfitiyatrolarındaki  üç  katlı  ske-
            nefronz duvarı, doğal bir sahne dekoru  olarak                š   Görsel 3.12
            kullanılmıştır. Bu cephe, komedya metinlerinin   Bir Roma komedyası sahnesini temsil ettiği düşünülen bas-rölfey
            sahnelenmesinde kentin bir sokağına çıkan birkaç
            evi temsil etmiştir. Tragedyaların sahnelenmesinde ise herhangi bir tapınağı ya da sarayı temsil etmiştir (Görsel
            3.12).

            Roma tiyatrosunda sahne donanımı ve dekora ait teknik terimler şunlardır:

            Auleum (Aulum): Sahne perdesidir. Tarihte ilk defa Roma tiyatrosunda kullanılmıştır. Auleum, skenefronz
            duvarındaki heykelleri güneşten korumak amacıyla oluşturulmuştur. Ön perde olarak da bilinmektedir.
            Sparium (Siperyum): Oyunlarda fon perdesi işlevi gören ikinci bir perdedir. Mim oyunları etkisiyle Roma
            tiyatrosuna girdiği bilinen sparium perdesi, bir yükseltinin arka planına asılarak oyunlarda arka plan oluşturmuştur.
            Periaktoy (Periaktey): Oyun esnasında sahne değişimi sağlayan unsurdur. Antik Yunan’da olduğu gibi Roma
            tiyatrosunda da kullanılmıştır. Üç çıtanın uç uca birleştirilmesiyle ortaya çıkan üçgen sahne etmeni özelliklerine
            sahiptir. Trajik, komik ve satirik türde üç farklı sahne oynamaya müsait pratik bir araç olmuştur.


            3.1.1.5.   Kostüm ve Aksesuar
            Roma tiyatrosu kostüm ve aksesuar kullanımında da Antik  Yunan tiyatrosundan etkilenmiştir.  Kostüm
            kullanımı oyun türlerine göre değişiklik göstermiştir. Örneğin kaynağı Antik Yunan yaşayışına dayanan Roma
            komedyalarında Antik  Yunan’daki yeni komedya gösterimlerinde kullanılan giyim biçimleri kullanılmıştır.
            Roma yaşamını konu edinen komedyalarda ise tamamen Roma yaşamına özgü giyim biçimleri tercih edilmiştir.
            Kostümlerin renkleri belli nitelikleri simgelemiştir. İhtiyar tipler beyaz, erkek tipler mor, budala tipler gri, saraylı
            tipler sarı renkte kostümler giymişlerdir.

            Fabula atellana komedyalarında ortaya çıkan dört kalıp tipin kişilik özelliklerine özgü maske ve kostümler
            kullanılmıştır. Oyunların konusu değişse de her gösterimde aynı kostüm ve maskeler kullanılmıştır. Pandomim
            gösterimlerinde oyuncuya hareket serbestliği tanıyan bir tunik ve pelerin giyinmek yerleşik hâle gelmiştir. Mim
            gösterimlerinde ise tunik temel bir kostüm olmuştur.

            Maske, Roma tiyatrosunun önemli bir oyuncu aksesuarıdır. Başlangıçta Roma tiyatrosunda maske kullanılma-
            mıştır. Daha sonra kullanılan maskelerin bir kısmı gerçeğe yakın bir kısmı da abartılı abartılı ifade biçimlerinde
            tasarlanmıştır. Keten ile yerine yapılan maskelerin tepe kısmına başı tamamen kaplayan peruklar iliştirilmiştir.
            Peruklarda kullanılan beyaz saç yaşlılığı, siyah saç gençliği, kırmızı saç köleliği temsil etmiştir.





                                                                                                      61
                                                  ROMA TİYATROSU
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68