Page 65 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 65

3.1.1.7.   Dans
            Roma İmparatorluğu’nda dans unsuru bir eğlence aracı olarak kullanılmıştır. Dansçılar diğer icracılara göre
            sosyal statüde daha alt seviyede görülmüşlerdir. Roma ikiye bölünmeden önce danslar; sahne üzerinde
            müzik eşliğinde okunan şiirlere ve oynanan oyunlara eşlik etmeye, kişileri veya olayları taklit etmeye yardımcı
            unsurlardan, disipline edilmemiş hareketlerden ibarettir. Romalılar için dans etmek olumsuz bir eylem olarak
            algılandığından soylu kesim dansa yanaşmamıştır. Dans daha çok festival ve gösterimlerde icra edilmiştir.

            Roma’da aksiyon ve şiddet içeren eğlencelik gösterimlerde dans unsuru belirgin bir fark yaratamamış olsa da
            gösterimlerin daha az şiddet içerdiği Doğu Roma topraklarında pyrrhic (pirik) adı verilen ve bugünkü baleye
            benzer bir dans türü ön plana çıkmıştır. Oyuncular, oyun içerisinde aynı zamanda dans performanslarını da
            sergilemişlerdir.

                                                 =   BİLGİ KUTUSU
               Romalılar,  İmparatorluğun yıkılış dönemlerine doğru sahne oyunlarında ve seyirlik oyunlarda büyük
               ilerlemeler kaydetmişlerdir. Danslar eski inceliğini yitirse de dansın toplumsal önemini kavrayan Romalı
               soylular, kızlarına dans dersi dahi aldırmışlardır.


            3.1.1.8.   Seyirci

            Roma tiyatrosunda seyirci daha çok eğlence ile ilgilenmiştir. Seyirciler temsil sırasında gezinmekte özgürdür.
            Gösterim sırasında seyirci tiyatro dışına çıkarak istediği yiyecek içeceği alabilir ve tiyatroya tekrar girebilir.

            Gösteri programları seyircinin beğenisini toplamak adına birbiriyle rekabet etmiştir. Seyirci beğendiği veya
            beğenmediği bir gösteriyi takdir etme veya yermede tepkisini anında gösterebilmiştir. Seyircinin gösterdiği
            tepki, hazırlanan gösterinin alacağı ek ödemeyi de belirlemiştir. Roma seyircisinin zamanla zayıflayan seyir
            tercihleri sebebiyle Roma tiyatrosunun çöküşü hızlanmıştır.


            3.1.2.   Roma Tiyatrosundaki Metin Türleri
            Roma tiyatrosunda çoğunlukla komedya olmak üzere tragedya türünde de metinler yazılmıştır. Romalı ilk oyun
            yazarı Gnaeus Naevius’tur (Niyaeyus Naevyus). Komedyaları ile ün kazanmıştır. Oyunlarında Yunan kültürüne
            ait ögeleri Roma öyküleri içerisinde kullanarak dramın Romalılaşmasını sağlamıştır. Naevius, contaminatio
            (kontaminatyo) denen ve çeşitli oyun sahnelerinin bir komedya içerisinde toplanması yoluyla ortaya çıkarılan
            güldürü türünü ilk başlatan yazar olmuştur. Ayrıca aristokratları eleştirerek yazdığı güldürülerle  fabula
            praeteksta (preteksta) türünü meydana getirmiştir.

            Komedi alanında birçok yazarın eser vermesi ve isimleri günümüze kadar ulaşmasına rağmen en önemli
            iki yazar Plautus ve Terentius (Terentiyus) sayılmıştır. Komedya MÖ 100’lerde önemini yitirmesine rağmen
            bu yazarların eserleri canlılığını korumuştur. Oyunlardan koro bölümünü çıkarmış ve oyunları episotlara
            ayırmışlardır. Diyaloglara müzik unsurunu eklemişlerdir. Plautus’un oyunlarının üçte ikisi, Terentius’un oyunla-
            rının neredeyse yarısı müzik eşliğinde oynanacak şekilde kurgulanmıştır.

            Roma  komedyası,  konu  bakımından Yunan  yeni  komedyası  ile  büyük  benzerlikler  göstermekte  ve  pek  az
            noktada birbirinden ayrılmaktadır. Roma komedyasını Yunan yeni komedyasından ayıran unsurlar şunlardır:

            •   Oyunlardaki aksiyonun neredeyse tamamı sokakta geçer.
            •   Oyunlarda olay örgüsünün akışını etkileyen en önemli unsurlardan biri, oyun kişileri arasında gerçekleşen
                kulak misafirliğidir.
            •   Rastlantısal konuşmalar sıkça kullanılır.
            •   Oyunlarda politik ve sosyal sorunlar yerine hayatın içinden küçük sorunlar konu edinilir.

            Erken tragedya dönemine ait Quintus Ennius (Kuintus Enyus), Marcus Pacuvius (Markus Pakuvyus), Lucius
            Accius (Luçus Aççus) olmak üzere üç yazarın adı bilinmektedir. Roma tragedyasının en önemli temsilcisi ise
            Lucius Annaeus Seneca (Luçus Annaeyus Seneka) olmuştur.


                                                                                                     63
                                                  ROMA TİYATROSU
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70