Page 64 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 64
Roma maskeleri, Helenistik Dönem’de kullanılan maskelerle büyük ölçüde benzerlikler taşımaktadır. Mim
gösterimlerinde veya kurallı dramlarda kullanılan maskelerin ağız kısımları açıkken pandomim gösterimlerinde
kullanılan maskelerin ağızları kapalı olarak tasarlanmıştır. Tragedya, komedya ve mim gösterimlerinde kullanılan
maskelerin abartılı ifadeleri pandomim maskelerinde daha doğal ifadelerle biçimlendirilmiştir.
Roma tiyatrosunda kullanılan diğer kostüm ve aksesuarlar şunlardır:
Buskin: Tragedyalarda kullanılan bir tür sandalettir
(Görsel 3.13).
Sırata: Tragedyalarda kullanılan kitona benzer
kostümdür.
Palla: Kadın kostümlerinde şal olarak kullanılan
giysilerdir.
Görsel 3.13: Buskin
Toga: Yaklaşık altı metre uzunluğundaki bir kuşağın
vücuda sarılmasıyla elde edilir. Antik Roma’nın en karakteristik giysisidir (Görsel 3.14).
Ricinium (Ariçiniyum): Oyuncunun saklanmasına yarayan başlıktır. Mimin en
belirgin aksesuarıdır.
Centunuculus (Sentunukulus): Mimlerde yer alan soytarı tiplemelerinin giydiği
yamalı hırkadır.
Görsel 3.14: Toga
Q ARAŞTIRINIZ
Roma medeniyeti giysilerinin günümüz moda anlayışına etkileri nelerdir?
3.1.1.6. Müzik
Romalılar, öz Roma kaynaklarından hareketle oluşturulan komedyalarda müzik kullanmıştır (Görsel 3.15).
Oyunlarda görev alan müzisyenler, oyun müziklerini kendileri düzenlemişlerdir. Oyunlarda duyulan müzikler
MÖ I. yüzyıldan itibaren kalıplaşmış ezgilere dönüşmeye başlamıştır. Çalınan ezgiyi işiten seyirciler, sahne sıra-
sının hangi oyun kişisine geldiğini kolaylıkla anlayabilmiştir. Oyunlarda genellikle uzunluğu altı metreye varan
iki borulu flüt kullanılmıştır (Görsel 3.16). Müzisyen, oyun boyunca sahnede yer almıştır. Bazı oyunlarda vurmalı
çalgılar, borular, pan flüt ile bir çeşit piyano şeklinde kullanılan çembalo gibi enstrümanlardan oluşan müzik
orkestraları yer almıştır.
Görsel 3.15 Görsel 3.16: İkili flüt çalan Ertüks müzisyeni
Pompeii’de bir köşkteki mozaikte resmedilen müzisyenler
62 3. ÜNİTE