Page 76 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 76

3   HAZIRLIK ÇALIŞMASI

            1.  Sabit fikir sahibini hapseder.
                                  Friedrich Nietzsche
               Nietzsche’nin bu sözünden hareketle sanatın belirli bir fikre bağlı kalınarak yapılıp yapılamayacağını
               tartışınız.
            2.  Bir sanat dalının gelişebilmesi için hangi koşulların sağlanması gereklidir?


          4.1.   ORTA ÇAĞ TİYATROSUNA GENEL BAKIŞ

          Kavimler Göçü’nden sonra Roma İmparatorluğu ikiye bölünmüştür. MS IV. yüzyılda ekonomik ilişkiler giderek
          bozulmuş, ticaret gerilemiş, kentlerdeki düzensizlikler artış göstermiştir. Salgın hastalıklar, kıtlık ve savaş
          sebebiyle nüfus azalmıştır. İnsanların refah düzeyleri düşmüştür. Bu süre zarfında Batı Roma İmparatorluğu
          yıkılmış ve Avrupa’da siyasi otorite boşluğu oluşmuştur. Avrupa kıtasında feodalite denen ve toprak ağalığına
          dayanan derebeylik sistemi etkin hâle gelmiştir. Bunun sonucunda zamanla kent devletleri ortaya çıkmıştır
          (Görsel 4.1).
























                                   š   Görsel 4.1:  Orta Çağ’dan temsilî bir feodal kasabası

          Roma Piskoposluğu, siyasi otorite boşluğunu fırsat bilerek bağımsızlığını ilan etmiş ve bütün yetkileri ele
          aldığını duyurmuştur. Zaman içerisinde papalık kurumuna dönüşerek Orta Çağ boyunca Batı Avrupa’yı hem
          dinî hem siyasi olarak yönetme yetkisini ele geçirmiştir. Kilise, sosyal ve kültürel yaşamda da topluma yön veren
          baskın otorite hâline gelmiştir. Skolastik düşünce Orta Çağ’ın baskın anlayışı olmuştur.

          Tarihsel ve toplumsal gelişmeler tiyatro sanatını da olumsuz yönde etkilemiştir. Orta Çağ’daki bu gelişmelerin
          genel anlamda sanata yansıması şöyledir:
          •   Sanat, eylemde bulunma alanı değil bir şeyler yapma alanına dönüşmüştür.
          •   Simgesel üslup, sanatsal üretimin kullanışlı bir aracı olmuştur.
          •   Özgün değil anonim bir sanat anlayışı egemendir. Bunun nedeni sanat ve zanaat ayrımının henüz
             yapılmamış olmasıdır.
          •   Perspektif bilindiği hâlde özellikle kullanılmamıştır.
          •   Dünyevi ve duyumsal hazları konu edinen sanatsal etkinliklere mesafeyle bakılmıştır.
          Özgür düşünce ve üretim, Orta Çağ’ın skolastik bakış açısına aykırıdır. Katolik Kilisesinin tiyatroya olumsuz
          yaklaşımının sebepleri şunlardır:
          •   Tiyatro, gerçek olmayan olayları uydurmaktadır.
          •   Tiyatro, Hristiyanlığa aykırı düşen insani gerilimler oluşturmaktadır.
          •   Tiyatro, Hristiyan inancına ve ahlakına aykırı dünyevi unsurları konu edinmektedir.
          •   Tiyatro, kişiyi topluma faydalı işler yapmaktan alıkoyarak oyalamaktadır.


          74
                                                       4. ÜNİTE
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81