Page 80 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 80

Oyun Metinleri
          Yazılan oyunların hepsinde aynı konular ele alınmıştır. Başlıca konular; tanrının İncil’de anlatıldığı gibi yaradılışı
          buyurması, sahte İsa, kutsal figürler ve ermişler hakkındaki söylencelerdir. Bu sebeple Orta Çağ oyunları nerede
          yazılmış olursa olsun birçok ortak özellik taşımaktadır.

          Antik Yunan tiyatrosunun Poetika’da ifade ettiği neden sonuç ilişkisi bu dönem metinlerinde yoktur. Daha çok
          epizotlar hâlinde kurgulanan metinler, gevşek bir olay örgüsü yapısına sahiptir. Dinsel oyunlar, dizi biçiminde
          yazılmıştır. Kişileştirme azdır. Bazı olağanüstü olaylar çok ayrıntılı olarak işlenmiştir. Bu seçimin arka planında
          inancı pekiştirme yer almaktadır. Zaman ve mekân betimlemesi soyutlanmış, kesin sınırları olan net bir zaman
          ve mekân belirteci kullanılmamıştır.

          Kişiler
          Tip düzeyindedir ve canlandırılan kutsal kişilikler İncil’den öğrenilen, toplumda inanç değeri olan azizlik
          mertebesindeki kişilerden oluşmuştur. Oyunların içine fars niteliğinde komik sahneler yerleştirilmiş; iblis,
          zebani, soytarı türünde fantastik tiplere yer verilmiştir. Anılan komik ögeler, gerçek ile fantastik olanı yan yana
          getirerek oyunların ders verme ve eğitme görevini kuvvetlendirmiştir.

          Sahne
          Oyunlar pratik araçlarla sahnelenmiştir. Kalıcı tiyatro mekânları yoktur. Bütün sahneler kolayca kurulup
          sökülebilen kullanışlı ve biraz da derme çatma araçların bir araya getirilmesiyle oluşturulmuştur.  Dekor,
          aksiyonun geçtiği yeri belirtmekle sınırlıdır. Korku sahnelerini ve cenneti betimleyebilmek için bazı aksesuar ve
          dekor parçaları kullanılmıştır (Görsel 4.6).
























                                         š   Görsel 4.6: Orta Çağ sahne yapısı

                                               =   BİLGİ KUTUSU

            Orta Çağ’da mimari; dinî, medeni,  askerî ve sivil binaları içermektedir. Bu dönem mimarisinin tarzı
            romanesk ve gotiktir. Bu dönemden günümüze ulaşan mimari yapıların çoğu kiliselerde ya da kalelerde
            görünmektedir.

          Oyuncular
          Bu dönemde oyuncular amatördür. Hayatlarını oyunculukla kazanan insanlar değillerdir. Oyunculuk yapanlar
          en çok tüccar ve işçiler, bazen de rahip ve soylular olmuştur. Oyunculuk seçiminde kâtiplere başvurulmuş ve
          oyuncular bir kurul tarafından seçilmiştir. Oyunculukta en önemli unsur sestir. Oyun kişileri tipleştirilerek birkaç
          keskin duygu ve aksiyonla canlandırılmıştır. Bu yüzden oyuncunun birkaç keskin duyguyu ses tonlamasıyla
          verebilecek kişilerden seçilmesine özen gösterilmiştir.

          Komik roller doğaçlama oynanmıştır. Oyuncu sayısı gösterimlere göre değişmiştir. Bazen rol sayısından daha az
          oyuncu sahne almıştır. Aynı oyuncu birkaç role birden fazla çıkabilmiştir. Günümüzdeki gibi disipline edilmemiş
          olsa da küçük çapta prova yapma alışkanlığı Orta Çağ tiyatrosunda göze çarpmaktadır.



          78
                                                       4. ÜNİTE
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85