Page 82 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 82

METİN ANLAMA VE YORUMLAMA


                                              KİLİSENİN DURUMU

                 Tiyatronun kiliseden dışarı atılması konusunda çeşitli nedenler ileri sürülüyor. Çok tekrarlanan
                 bir neden oyunların kiliseye sığmayacak kadar gelişmiş olması. Evler kilise içinde o kadar yer
                 kaplıyormuş ki gittikçe çoğalan seyircilere yer kalmıyormuş. Oysa bir pazar yerinde, bir alanda
                 oyunları binlerce kişi rahat rahat seyredebilir. Sonra tekerlekli sahneler bir oyunu bütün şehir
                 halkına gösterebilmeyi sağlıyor.

                 Ama tiyatronun kiliseden dışarı atılmasının en önemli nedeni bu olmasa gerek. Çünkü tiyatro
                 yalnızca  kiliseden  dışarı  çıkarılmış  değildi,  oyunların  yazılmasından,  hazırlanmasından  da
                 kilise elini çekiyor, bu işi loncalara bırakıyordu.

                 ……………………………………….

                                                                 Mehmet Fuat, Tiyatro Tarihi Başlangıcından Bugüne Türk ve Dünya




              Aşağıdaki soruları metinden yola çıkarak cevaplayınız.

              1.  Tiyatronun kilise dışına çıkmasının başka hangi nedenleri olabilir?
              2.  Kilise tiyatroya verdiği desteği neden bırakmıştır?
              3.  Loncaların tiyatroya hangi açılardan katkısı olmuştur?



                                               Q   ARAŞTIRINIZ

            Orta Çağ’da Osmanlıda sanatın hangi dalları gelişmiştir?


          4.1.2.   Orta Çağ’ın Değişen Tiyatro Görüşleri

          Corpus Christi şenliği ile devamındaki yöresel dinsel oyunların büyük halk kitlelerine ulaşması için daha farklı
          teknik gereksinimler oluşmuştur. Böylece Orta Çağ’da yapımcılık düzenlemelerinin gelişmesine giden yol
          açılmıştır.

          4.1.2.1.   Tiyatro Sanatına Dair Yenilikler

          Orta Çağ’ın sonuna doğru tiyatro sanatının yapı özellikleri, yönetilişi, ortaya konuşu konusunda birçok yenilik
          ve değişim görülmüştür. Bu yenilikler oynanan oyun tarzlarında da yer bulmuştur.

          Yapımcılık
          Kilise XIV. yüzyılda doğrudan tiyatro yapımlarına katılmasa bile içeriği ve bunların sahnelenmesini her zaman
          denetlemiştir. Esnaf birlikleri ve yardım kuruluşları Orta Çağ sonlarında oyunların yapımcılığını üstlenmiştir.
          Böylelikle yazarlık, yönetmenlik, oyunculuk, sahne, dekor, kostüm, aksesuar gibi konularda tiyatro tekniğine
          ilişkin gelişmeler olmuştur.

          Yönetmenlik
          Yönetmenlik, oldukça karmaşık olan yapımlarda bir hayli önem kazanmıştır. Yönetmen; oyuncuların rollerini
          dağıtma, provalar yapma, oyuncuların sahne disiplininden kopmamasını sağlama, sahnenin kurulmasını
          gözetleme, dekoru ve makinelerin yerlerini seçme, dekorun yerleştirilmesi gibi teknik görevlerin tamamını
          üstlenmiştir. Kısacası bu dönemde yönetmen, oyunla ilgili her şeyden sorumlu olan kişi konumundadır.



          80
                                                       4. ÜNİTE
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87