Page 85 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 85

Yeni Tiyatro Teknikleri
            Orta Çağ tiyatrosunun günümüz çağdaş tiyatrosuna miras bıraktığı tiyatro unsurları mevcuttur.

            Simultane [Simultan (Eş Zamanlı)]: Kilise içi dramlarda mansiyonların kullanımı sebebiyle zaman içinde
            gelişmiş bir sahne tekniğidir.

            İstasyon (Durak): Gezici tiyatro yapan oyun arabalarının peş peşe gösterimleri ile zaman içinde gelişmiş
            sahne tekniğidir.

            Epizodik Tiyatro: Simultane ve istasyon tekniklerinin birleşmesinden doğan tiyatro anlayışıdır.
            Tüm bu unsurlara profesyonel oyunculuk kavramı eklenmiş,  ilk kez Orta Çağ tiyatrosunda uygulanan köklü
            gelenekler oluşturulmuştur.

                                                 =   BİLGİ KUTUSU
               Gotik mimari, Orta Çağ’ın son dönemlerinde Katolik Avrupa’da doğmuş ve özellikle XIII-XV. yüzyıllar
               arasında etkili olmuştur. Tam anlamıyla dinî amaçlıdır. Zaman içinde bu özelliğini bir ölçüde kaybetmekle
               birlikte daima Hristiyan kimliğini korumuştur.


            Özel Efekt ve Makineler
            Orta Çağ gösterimlerinin çoğunda gerçeklik duygusu özel efektlerle oluşturulmuştur. Efekt  makinelerini kulla-
            nan profesyoneller arttıkça oyunlardaki olağanüstü sahnelerin gösterimi de artmıştır. Uçma ve vahşet sahneleri
            efektlerle sağlanmıştır. Sahnede gerçeklik olgusunu yakalayabilmek için doğal unsurlardan yararlanılmıştır.

            Dönüşüm sahnelerinde ışıktan faydalanılarak özel efektler oluşturulmuştur. Örneğin dinsel bir oyunda Musa’nın
            değneğini yılan bir sütuna dönüştürmesi canlandırılırken ışık ve özel efektlerden  faydalanılmıştır.
            Müzik
            Orta Çağ’da oyun başlamadan önce oyuncular sahneye çıkana kadar müzik çalınmıştır. Oyun sırasında
            çocuklardan oluşan melekler korosu ilahiler söylemiştir. Melekler tanrının bildirisini trompet ve borularla
            bildirmiştir. Sahneler arasındaki geçişlerde çalgılarla ya da insan sesiyle müzik yapılmıştır. Şarkılar kilise
            korosunda yer alan çocuklar tarafından söylenmiş, müzik ise çalgı çalmayı bilen müzisyenler tarafından
            yapılmıştır.

            Seyirci ve Seyir Yeri
            Çoğu  yerde  oyunlar  her  yıl  oynanmamıştır.  Döngüsel  oyunların  düzenlendiği  yerlerde  bile  gösterimlerin
            arasındaki süre iki yıl ile on yıl arasında değişmiştir. Gösterim başlamadan önce çeşitli araçlarla gelecek oyun
            tanıtılmış, kent kapılarına ilanlar asılmış ve temsilin başlamasına birkaç gün kala kostümlü oyuncularla bir geçit
            alayı kent içinde dolaşmıştır.

            Gösterim günlerinde bir haberci kentten boru çalarak halkı oyunlara çağırmıştır. Seyirci yerel halk ve komşu
            yörelerden oluşmuştur. Bazı yerlerde gösteri sırasında ev ve iş yerlerini hırsızlara karşı korumak için özel
            koruyucular görevlendirilmiştir.

            Gösterim saatleri değişiklik göstermiştir. Bazen sabah yedide başlayıp on bire kadar sürmüş bazen de bir saatlik
            bir aradan sonra akşam altıya kadar devam etmiştir. Bazılarında oyunlar öğleden sonra gösterimi olarak art
            arda oynanırken bazılarında ise hiç ara verilmemiştir. Yüksek memur, rahip ve önemli konuklar dışında önceden
            kimseye yer ayrılmamıştır.

            4.1.2.2.   Din Dışı Dramatik Biçimler
            Din dışı oyunlar XIII. yüzyıldan sonra düzenli olarak gelişmiştir. Günümüze kadar ulaşan yapıtların çoğu
            1400’den sonra yazılmıştır. Orta Çağ’ın sonundaki din dışı eğlenceler arasında fars, moralite, retorik odaları,
            interlud, mumming (mamming), kılık değiştirme oyunları, turnuva, geçit alayları gibi türler yer almaktadır.




                                                                                                       83
                                                  ORTA ÇAĞ’DA TİYATRO
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90