Page 46 - Lise Matematik Materyal Seti - 1
P. 46

LİSE MATEMATİK MATERYAL SETİ  Su Dağıtımı





                        Uygulama - 3







                Süre: 40 dakika

                Hedeflenen Beceriler

                •  Akıl Yürütme
                •  Problem Çözme
                •  İlişkilendirme
                •  İletişim

            Hedefler


            Öğrencilerin verilen bir üçgenin iç teğet çemberinin merkezini bulabilmeleri hedeflenir.

            Uygulama Aşaması ve Kullanım Amacı


            Dersin derinleştirme aşamasında  kullanılabilir.

            Dikkat Çekme

            “Üçgensel bölgenin içerisinde öyle bir nokta seçiniz ki bu noktanın kenarlara olan uzaklıkları
            eşit olsun.” ifadesi ile öğrencilerin dikkati çekilir.

            İşleniş


            •  Öğrencilerinize aşağıda verilen metni okuyunuz:
            “Bir su dağıtım şirketinde çalıştığınızı ve şebeke suyunu şehirdeki farklı bölgelere en uygun
            şekilde dağıtabilmek için modelleme yaptığınızı düşününüz. ABC dik üçgeni biçimindeki böl-
            genin suyu üç ana boruya bağlı besleme boruları ile sağlanacaktır. Ana borular bu üçgensel
            bölgenin kenarları üzerindedir.
            Su dağıtımının nasıl yapılacağı ve bölgenin peyzajı ile ilgili planlamanın koşulları aşağıdaki gi-
            bidir:
            1.  Yerleşim  bölgesindeki  yapılar  kendilerine  en  yakın  mesafede  bulunan  ana  borudan
               yararlanacaktır.
            2. Üç ana boruya da eşit uzaklıkta bulunan O noktasını A, B ve C noktalarına birleştiren doğrusal
               hatlar üzerine fidan dikilerek ağaçlandırma çalışması yapılacaktır.”
            •  Öğrencilerden metindeki problem durumuna uygun bir ABC üçgeni çizmelerini isteyiniz.
            •  Üçgenin kenarlarını ana su boruları olarak kabul edip bu üç ana boruya da eşit uzaklıkta bulunan
               noktanın  yerini  tahmini  olarak  belirlemelerini  söyleyiniz.  Noktayı  O  ile  isimlendirmelerini
               isteyiniz.
            [!] Öğrencilere “Bu noktayı nasıl belirlediniz?, Noktanın yerinin doğruluğundan nasıl emin
            olabilirsiniz?” gibi sorular yöneltiniz.
            •  Öğrencilerin tahmini olarak buldukları noktadan ana borulara dikmeler çizmelerini isteyiniz.
               Bu dikmelerin uzunluklarını ölçerek birbiri ile karşılaştırmalarını sağlayınız.
            •  Öğrencilerden pergel yardımıyla ABC üçgeninin kenarlarına içten teğet olacak şekilde bir
               çember çizmelerini isteyiniz.



          44
          44
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51