Page 46 - Lise Matematik Materyal Seti - 1
P. 46
LİSE MATEMATİK MATERYAL SETİ Su Dağıtımı
Uygulama - 3
Süre: 40 dakika
Hedeflenen Beceriler
• Akıl Yürütme
• Problem Çözme
• İlişkilendirme
• İletişim
Hedefler
Öğrencilerin verilen bir üçgenin iç teğet çemberinin merkezini bulabilmeleri hedeflenir.
Uygulama Aşaması ve Kullanım Amacı
Dersin derinleştirme aşamasında kullanılabilir.
Dikkat Çekme
“Üçgensel bölgenin içerisinde öyle bir nokta seçiniz ki bu noktanın kenarlara olan uzaklıkları
eşit olsun.” ifadesi ile öğrencilerin dikkati çekilir.
İşleniş
• Öğrencilerinize aşağıda verilen metni okuyunuz:
“Bir su dağıtım şirketinde çalıştığınızı ve şebeke suyunu şehirdeki farklı bölgelere en uygun
şekilde dağıtabilmek için modelleme yaptığınızı düşününüz. ABC dik üçgeni biçimindeki böl-
genin suyu üç ana boruya bağlı besleme boruları ile sağlanacaktır. Ana borular bu üçgensel
bölgenin kenarları üzerindedir.
Su dağıtımının nasıl yapılacağı ve bölgenin peyzajı ile ilgili planlamanın koşulları aşağıdaki gi-
bidir:
1. Yerleşim bölgesindeki yapılar kendilerine en yakın mesafede bulunan ana borudan
yararlanacaktır.
2. Üç ana boruya da eşit uzaklıkta bulunan O noktasını A, B ve C noktalarına birleştiren doğrusal
hatlar üzerine fidan dikilerek ağaçlandırma çalışması yapılacaktır.”
• Öğrencilerden metindeki problem durumuna uygun bir ABC üçgeni çizmelerini isteyiniz.
• Üçgenin kenarlarını ana su boruları olarak kabul edip bu üç ana boruya da eşit uzaklıkta bulunan
noktanın yerini tahmini olarak belirlemelerini söyleyiniz. Noktayı O ile isimlendirmelerini
isteyiniz.
[!] Öğrencilere “Bu noktayı nasıl belirlediniz?, Noktanın yerinin doğruluğundan nasıl emin
olabilirsiniz?” gibi sorular yöneltiniz.
• Öğrencilerin tahmini olarak buldukları noktadan ana borulara dikmeler çizmelerini isteyiniz.
Bu dikmelerin uzunluklarını ölçerek birbiri ile karşılaştırmalarını sağlayınız.
• Öğrencilerden pergel yardımıyla ABC üçgeninin kenarlarına içten teğet olacak şekilde bir
çember çizmelerini isteyiniz.
44
44