Page 263 - Lise Matematik Materyal Seti - 2
P. 263
• Grupların stratejilerini tartışmalarını sağlayınız ve gruplardan bu çizimi yapmanın kolay bir yolunu
bulmalarını isteyiniz.
• Öğrencilerden bir (x, y) noktasının x eksenine göre simetrisinin (x, -y) olduğunu söylemelerini
bekleyiniz. T.C. MEB ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
• Aynı uygulamaları y ekseni, y = x ve y = -x doğruları için de yaptırınız.
[!] Öğrencilerden bir (x, y) noktasının y eksenine göre simetrisinin (-x, y) olduğunu; y = x doğrusuna
göre simetrisinin (y, x) olduğunu; y = -x doğrusuna göre simetrisinin (-y, -x) olduğunu söylemelerini
bekleyiniz.
• Aynayı metal levhadan çıkarınız, herhangi bir x = a doğrusu üzerine getiriniz. Bu aşamada aynanın
x = a doğrusunu temsil edeceğini belirtiniz. Uygulamaları tekrar ediniz.
[!] Öğrencilerden bir (x, y) noktasının x = a doğrusuna göre simetrisinin (2a-x, y) olduğunu
söylemelerini bekleyiniz. Aynı işlemleri y = b doğrusu için de yaparak herhangi bir (x, y) noktasının
y = b doğrusuna göre simetrisinin (x, 2b-y) olduğunu söylemelerini bekleyiniz.
[!] Öğrenciden nokta ile görüntüsünü birleştiren doğru parçasının orta dikmesinin, aynanın
temsil ettiği doğru olduğunu görmesini bekleyiniz. (Burada simetri merkezi ile ilgili hatırlatmalar
yapabilirsiniz.)
Ölçme ve Değerlendirme
Soru
Materyal düzleminde bir doğru parçası çiziniz. Bu doğru parçasının 3 birim sağa, 4 birim yukarıya
ötelenmesi ile elde edilen doğru parçasını çiziniz. Çizdiğiniz bu doğru parçalarının herhangi bir
doğruya göre simetrilerini alarak oluşan simetriler arasındaki ilişkiyi inceleyiniz.
Cevap
Simetrik olan doğrular da birbirinin ötelenmiş hâlidir.
2600
26 Matematik Seferberliği 261