Page 274 - Lise Matematik Materyal Seti - 2
P. 274
LİSE MATEMATİK MATERYAL SETİ Parabol Kesitleri
Uygulama - 2
Süre: 40 dakika
Hedeflenen Beceriler
• Uzamsal Beceri
• Matematiksel Muhakeme Becerisi
• Akıl Yürütme
Hedefler
Öğrencilerin koniyi farklı düzlemlerle keserek parabol elde edebilmeleri hedeflenir.
Uygulama Aşaması ve Kullanım Amacı
Dersin giriş aşamasında parabolün nasıl elde edildiğini göstermek ve oluşan parabolü incelemek
için kullanılabilir.
Dikkat Çekme
Öğrencilere modern ve tarihî yapılardan bazılarının
fotoğraflarını göstererek köprülerde kullanılan
halatların parabolik yapısını, taş kemerlerin kullanımını
tartışmalarını sağlayınız. Öğrencilerden köprülerin
yapımında neden parabolik bir tarz kullanıldığını germe
ve sıkıştırma kuvvetlerini göz önünde bulundurarak
açıklamalarını isteyiniz.
İşleniş
• Öğrencilerden konikler materyali üzerinde tabana paralel
ve dik olmayan tabanı kesen bir düzlem belirlemelerini
isteyiniz.
• Öğrencilere bu düzlemin yüzeyinde oluşan eğrinin neden
ve nasıl bir parabol oluşturduğunu inceletiniz. P
• Konikler materyalinin tüm parçaları içinden parabol eğrisini K
oluşturan parçayı gruplara gösteriniz. D
• Gruplardan bu parçanın kesit yüzeyini sınırlandıran eğriyi B y x
bir koordinat sistemi üzerine eksenleri kesecek şekilde 0 C
çizmelerini isteyiniz. Çizilen eğrinin üzerinde bir nokta x
belirlemelerini isteyiniz. E
• Öğrencilerden belirledikleri noktaları ve 2. dereceden bir
bilinmeyenli denklemin genel formülünü (ax + bx + c = y) kullanarak çizdikleri parabolün denklemini
2
yazmalarını isteyiniz.
2722
27