Page 66 - Konu Özetleri AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 66

TÜRK D
                                TÜRK DILI VE EDEBIYATIILI VE EDEBIYATI


    KONU                                FECRİATİ DÖNEMİ TÜRK ŞİİRİ
    ÖZETİ
                    AYT      AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT             AYT

                                              GENEL ÖZELLİKLERİ

        Fecriati Topluluğu
          •  II. Meşrutiyet sonrasında yeniden yayımlanmaya başlayan Servetifünun dergisi etrafında toplanan sanatçıların oluş-
            turduğu kısa ömürlü (1909-1911) bir edebî topluluktur.
          •  Çoğunluğu genç olan yazarlar 20 Mart 1909’da Hilâl gazetesi matbaasında toplanmıştır.
          •  İsim olarak Ahmet Haşim Sînâ-yı Emel’i teklif etse de Faik Âli’nin önerdiği Fecriati ismi kabul edilmiştir.
          •  ‘‘Sanat, şahsi ve muhteremdir.’’ sloganıyla ve sanat için sanat anlayışıyla eser vermişlerdir.

          •  Servetifünun’a tepki olarak ortaya çıkmışlar ancak eleştirdikleri Servetifünuncuların sanat anlayışını sürdürmüşlerdir.
          •  Türk edebiyatında beyanname (bildiri) yayımlayan ilk edebî topluluktur.
          •  “Fecriati Encümen-i Edebîsi Beyannâmesi” başlığı ile çıkan ve edebiyatımızda ilk olma özelliği taşıyan bu uzunca
            yazıda topluluğun prensipleri açıklanmıştır.
          •  Beyannamede Servetifünun sanatçıları gibi kendilerinin de sanata ve estetiğe bağlı kalacakları fakat yeniliğe daha
            açık olacakları ifade edilmiştir.
          •  Topluluk dilin, edebiyatın, sosyal bilimlerin gelişmesi ve düşüncelerin aydınlatılması için çalışmak istemiştir.

          •  Bir yayınevi kurarak Batılı ve yerli edebî eserleri halka tanıtmayı amaçlamışlardır.
          •  Sanat anlayışlarındaki farklılıklardan dolayı topluluk kısa sürede dağılmıştır.


        Fecriati Şiirinin Özellikleri
          •  ‘‘Sanat için sanat’’ anlayışı hâkimdir.
          •  İşlenen başlıca temalar aşk ve tabiattır.
          •  Sanatçılar saf şiir anlayışıyla eser vermişlerdir.
          •  Aruz ölçüsü kullanılmış, en çok serbest müstezat ve sone nazım biçimleri tercih edilmiştir.
          •  Sanatçılar, Servetifünuncular gibi Arapça, Farsça sözcüklerin ve tamlamaların yoğun olduğu ağır bir dille ve kapalı
            anlatımla şiirler yazmışlardır.
          •  Şiirde sembolizm başta olmak üzere empresyonizm ve parnasizm etkileri görülmüştür.
          •  Topluluğun öne çıkan şairleri Ahmet Haşim, Emin Bülent Serdaroğlu, Tahsin Nahit’tir.


        Saf (Öz) Şiir Anlayışı
          •  Fransız şair Paul Valery’in şiirde dili her şeyin üstünde tutan görüşü çerçevesinde şekillenen bir mesaj verme kaygı-
            sından uzak, amacı sadece estetik (güzellik) olan şiir anlayışıdır.
          •  Edebiyatımızda Ahmet Haşim’in Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar makalesiyle başlayan anlayışa göre şiir anlaşılmak
            için değil; duyulmak, hissedilmek için yazılmalıdır.
          •  Saf şiirde söz ve musiki iç içedir ve anlam, biçimin arka planında kalmaktadır.
          •  Şiir şekil olarak mükemmel olmalıdır. Ahenk, söyleyiş tarzı, ritim, kafiye oldukça önemlidir.
          •  Saf şiir anlayışında estetik tavır ön plandadır. Amaç iyi ve güzel şiir yazabilmektir.
          •  Saf şiirde bireysel ve düşsel temalar ağır basar, imge önemli bir yere sahiptir, özgün şiir dili oluşturmak esastır.

          •  Şairler, sanat için sanat anlayışıyla kendilerine özgü düşsel bir âlem kurmuşlar; özgün ve yaratıcı imgeler oluştur-
            muşlardır.
          •  Şiir öğretici değildir, hikâye unsuru barındırmaz; şiirde çağrışımlara fazlaca yer verilir.

  66      MEBİ KONU ÖZETLERİ                                                 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - AYT
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71