Page 61 - Konu Özetleri AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 61

TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK ŞİİRİ


          • "Her güzel şey şiirdir." diyerek ilk defa şiirin konusunu genişletmiştir.
          • Şiirlerini aruzla yazmıştır.
          • Kullandığı dilde halk söyleyişlerinden, divan edebiyatındaki mahallîleşme cereyanından ve Fransız edebiyatından

            etkiler vardır.
          • Devrinde "üstat" olarak anılmıştır.
          • Romantizmin ve realizmin özellikleri eserlerinde kendini göstermektedir.
          • Türk edebiyatının ilk realist romanı Araba Sevdası ’nı kaleme almıştır.
          • Şiir, hikâye, roman, tiyatro, eleştiri, çeviri, anı gibi birçok türde eserler vermiştir.



            Eserleri:
            Şiir:  Nağme-i  Seher,  Yadigâr-ı  Şebâb,  Zemzeme  (Bu  eserin  ön  sözünde  yeni  edebiyatı  savunmuş,
            Muallim Naci bu esere Demdeme ile karşılık vermiştir.), Pejmürde, Nijad Ekrem


          Abdülhak Hamit Tarhan (1852-1937)
          • Modern Türk edebiyatımızın kurucularından kabul edilen sanatçı, devrinde "Şairi-i Azam" olarak anılmıştır.
          • Görevi nedeniyle birçok yeri gezmiş olması sanatını etkilemiş, Doğu ve Batı arasında bir köprü olmuştur.
          • Tiyatrolarını nesirle kaleme aldığı gibi, aruzla ve heceyle tiyatro yazmıştır.
          • Romantik bir duyarlılığa sahip sanatçı "sanat için sanat" görüşünü benimsemiştir.

          • Edebiyatımızın ilk pastoral şiiri Sahra 'yı kaleme almıştır.
          • Divan şiirinin son kalıntılarını yıkan sanatçı olarak anılmaktadır.
          • Edebiyatımıza metafizik anlayışı getirmiştir.
          • Ağır bir dil kullanmış, bu yönüyle Türk dilinin sadeleşmesi duraklama dönemine girmiştir.

          • Kendini ve yakınındaki insanları yazdığı eserlere konu etmiştir.
          • Heceyi çok az kullanan sanatçı, şiirlerini aruzla yazmıştır.
          • En ünlü şiiri Beyrut'ta ölen karısı için yazdığı Makber 'dir.
          • Tiyatroları oynanmak için değil, okunmak içindir ve sahne tekniğine uymamaktadır.
          • Şiirlerinde aşk, tabiat, ölüm, metafizik konularını; tiyatrolarında ise eski uygarlıkları, günlük yaşamı, tarihi, bireysel
          konuları işlemiştir.

            Eserleri:
            Şiir: Makber, Sahra, Ölü, Hacle, Divaneliklerim yahut Belde, Bir Sefilenin Hasbıhali, Bâlâ'dan Bir Ses,
            Validem, Tayflar Geçidi, Ruhlar, Garâm


          Muallim Naci (1850-1893)
          • Türk şiirine yeni bir anlayış getiren Recaizade Mahmut Ekrem ve Abdülhak Hamit Tarhan ile eski - yeni tartışmasına
            girmesinden dolayı eski anlayışın en önemli kalemşoru olarak görülmüştür.
          •  Eski  anlayışa  bağlı  kalmakla  beraber  Fransız  edebiyatına  uzak  kalmamış,  Batılı  anlayışa  uygun  şiirler  kaleme
             almış, tercümeler yapmıştır.
          • Sanatının en önemli yönü şiirleridir. Eski anlayışı devam ettiren gelenekçi şiirlerinin yanında, yenilikler yabancı

            kalmadığı yeni tarz şiirleri de vardır.
          • Aruzu Türkçeye başarıyla uygulamış, bu yönüyle Tevfik Fikret'i ve Mehmet Akif Ersoy'u etkilemiştir.



        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - AYT                                               MEBİ KONU ÖZETLERİ       61
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66