Page 65 - Konu Özetleri AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 65

SERVETİFÜNUN DÖNEMİ TÜRK ŞİİRİ



        Cenap Şehabettin (1870-1934)
        •  Servetifünun şiirinin ikinci önemli şairidir.
        •  Sembolizm ve parnasizm akımından etkilenmiştir. Tam anlamıyla sembolist olamamış, bu akımı sadece istiareyi ve
          müziği önemsemesi yönüyle temsil etmiştir.
        • "Edebiyat için güzellikten başka gaye aramam. Edebiyattan maksat ancak edebiyattır." diyerek şiirini toplumun

          hizmetine vermeyeceğini dile getirmiş, sanat yapma gayesinde bir bireyselliği ön plana çıkarmıştır. "Sanat için
          sanat" düşüncesi vardır. Şiirlerinin konusu aşk ve doğadır. Tevfik Fikret gibi toplumsal konuda şiirler yazmamıştır.
        •  Daha önce duyulmamış, değişik anlamlı tamlamaları kullanmıştır. Saat-ı semen fam (yasemin renkli saatler), berf-i
          zerrin (altın kar), lerze-i ruşen (parlak titreyiş) tamlamaları, Servetifünun muhaliflerince şiddetle eleştirilmiştir.
        •  Şiirlerinde iç âlem ile dış âlemi kaynaştırmış, insan tabiat kompozisyonunu ilk defa büyük bir başarıyla anlatan şair

          olmuştur.
        •  Şiirlerinde serbest müstezat nazım şeklini kullanmıştır.
        •  Müzikaliteyi şiirlerinde çok önemsemiş ve ses bakımından heceden daha zengin bulduğu aruz ölçüsünü bütün
          şiirlerinde kullanmış, bu ölçünün şiddetli bir savunucusu olmuştur.

        •  Şiirin ölçüsünü yazacağı şiire göre belirlemiş, bazen bir şiirde birden fazla aruz kalıbı kullanmış ve bunda da başarılı
          olmuştur. Kafiyede de büyük bir serbestlik içindedir.
        •  Konuşma dilinden uzaklaşmış, yaşadığı dönemde Türkçecilik hareketine en çok karşı çıkan kişi olmuştur.
        •  Nesir türünde de ustalık göstermiş; nesirlerinde eleştirici tutumuyla söz sanatlarına, kelime oyunlarına, nüktelere
          yer vermiştir.

        •  Elhan-ı Şita (Kış Şarkıları) en önemli şiiridir.
        •  Tiryaki Sözleri ’ndeki orijinal özdeyişleri okuyucular tarafından yıllarca dilden dile dolaşmıştır.
             Eserleri

             Şiir: Tâmât


        Süleyman Nazif (1870-1927)
        •  Namık Kemal geleneğini devam ettirmekle tanınmış, Servetifünun'un vatan şairi olarak akıllarda yer etmiştir.
        •  Şiir türünde de eser vermesine rağmen nesri, şiirlerinden daha kuvvetlidir.

        •  Eserlerine babasının tavsiyesiyle okumaya başladığı Namık Kemal'in düşüncelerini ve üslubunu yansıtmıştır.
        •  Servetifünun şairlerinden ayrılan en önemli özelliği sosyal konuları işlemesidir. Ancak bu topluluğa katılmasıyla
          bireysel tarzda romantik duygu ve hayallerini anlattığı şiirler de kaleme almıştır.
        •  Zihniyet bakımından Batı'ya bağlı olmasına rağmen Doğu kültürünü de önemsemiş ve bu edebiyatın da büyük

          değerler taşıdığına inanmıştır.
        •  Dilin sadeleşmesi çabalarına katılmayan sanatçı süslü ve ağır bir Osmanlı Türkçesinin koruyucusu olmuştur.
        •  Döneminde ateşli konuşmalarıyla halkın sözcüsü olan Süleyman Nazif, İstanbul'un işgali üzerine yazdığı Kara Bir
          Gün başlıklı yazısı nedeniyle İngilizler tarafından Malta'ya sürülmüştür.

             Eserleri
             Şiir: Gizli Figanlar, Firak-ı Irak
             Şiir- Nesir: Batarya ile Ateş, Malta Geceleri


        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - AYT                                               MEBİ KONU ÖZETLERİ       65
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70