Page 64 - Konu Özetleri AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 64

SERVETİFÜNUN DÖNEMİ TÜRK ŞİİRİ




          Servetifünun’da şiirin konusu iyice genişlemiştir. Şiirde toplumsal konulara yer vermemişler, bireysel anlayışla eser
          vermişlerdir. Servetifünun topluluğu dağıldıktan sonra sadece Tevfik Fikret bireysel temalar yanında toplumsal konu-
          lara da yer vermiştir.
          Divan şiirindeki beyit güzelliği yerine bütün güzelliği anlayışı hâkim olmuştur.


          Divan şiirindeki "kafiye göz için" anlayışı yerine "kafiye kulak için" anlayışı benimsenmiştir.

          Servetifünun şiirinde sembolizm ve parnasizm akımları etkili olmuştur. Ayrıca şiirlerde romantik özelliklere de rast-
          lanmıştır.
          Servetifünun şirininin iki büyük ismi "Tevfik Fikret ve Cenap Şehabettin"dir.




                                       SERVETİFÜNUN DÖNEMİ ŞAİRLERİ
        Tevfik Fikret (1867-1915)

         •   Edebiyatla okuduğu okulda tanışan Fikret, Galatasaray Lisesindeki öğretmenleri Muallim Naci ile Recaizade Mahmut
           Ekrem'i karşılaştırma neticesinde, her bakımdan daha çok etkilendiği Recaizade Mahmut Ekrem'in etkisi altında Batı
           şiirine yönelmiş ve kendi döneminde bu yönelişin en güçlü temsilcisi olmuştur.
         •   İlk  şiirlerinde  "Sanat  sanat  içindir."  ilkesine  bağlı  kalmış,  sanatı  1899'dan  itibaren  bireysellikten  toplumsallığa  doğru
           kaymıştır.

         •   Romantizmin etkisindeki ilk şiirlerinin konusu aşk ve tabiat; ölümüne kadar sürecek sonraki dönem şiirlerinin konusu ise
           hak, hürriyet ve medeniyettir. Geleceğe dair hep bir ümit içindedir. O, şiirin bir "hayal oyuncağı" olmadığını dile getirmiş ve
           ülkesinin medeniyet seviyesini Batı medeniyeti seviyesine yükseltmeyi amaç edinmiştir.

         •   Parnasizm akımından etkilenmiştir. Biçimdeki aşırı titizliği bu akıma ait en önemli özelliğidir.
         •   Şermin adlı çocuk şiirlerini hece ile kaleme alması dışında bütün şiirlerinde aruzu kullanmış ve bu vezni Türkçenin söyleniş
           ahengine başarıyla uygulamıştır.

         •   Servetifünun edebiyatının en önemli özelliklerinden olan "nazmı nesre yaklaştırma", özellikle Fikret'in şiirlerinde hayat
           bulmuş, anlamı birçok beyitte tamamlayarak manayı şiirin tamamına yaymıştır. Bazen tek bir cümleyi beş altı dizede söy-
           lemiştir.
         •   Divan şiirindeki müstezat şeklini serbest şiire yaklaştırmış, sone nazım şeklini popüler hâle getirmiştir.
         •   Yaşadığı dönemin anlayışına yönelik eleştirilerini yaptığı Sis, Sabah Olursa, Millet Şarkısı, Doksan Beş’e Doğru, Han-ı
           Yağma, Rübabın Cevabı şiirleri ünlüdür.
         •   Oğlu Haluk şahsında Türk gençliğine seslenmiş ve bu şiirlerini Haluk'un Defteri adlı kitabında toplamıştır. Haluk Türk
           gençliğinin idealize edilmiş bir tipi değil, öğütler verilen simgesel şahsiyettir.

         •   Hayat olaylarının tasvirini yaptığı Ramazan Sadakası, Verin Zavallılara, Hasta Çocuk, Balıkçılar şiirleri toplumsal  konu-
           ludur.
         •   Şiir dışında roman, hikâye gibi nesir türlerinde eser vermemiştir.



         Eserleri
         Şiir: Rübab-ı Şikeste, Haluk'un Defteri, Rübabın Cevabı, Şermin, Tarih-i Kadim











  64      MEBİ KONU ÖZETLERİ                                                 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - AYT
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69