Page 59 - Konu Özetleri AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 59

TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK ŞİİRİ




          Bu dönem; roman, tiyatro, anı, makale, eleştiri, hikâye   Toplumsal konular yerine bireysel konuların ön plana
          gibi Batılı tarzdaki düzyazı türlerinin edebiyatımızda ilk   çıktığı bir dönemdir.
          defa yer aldığı bir dönemdir.
          Bu dönem sanatçıları Batı kültürünü halka tanıtmaya   Bu  dönem  1876  yılında  başlamış,  1896  yılında  son
          çalışmışlar, yeniliklere ayak uyduran bir toplumun geli-  bularak yerini Servetifünun’a bırakmıştır.
          şeceğine inanmışlardır.

          İlk dönem sanatçıları sanat düşüncesinden daha çok   Bu dönemde sanat eserleri bireyin kendi iç dünyası-
          fikir  aşılama  düşüncesiyle  eser  vermişlerdir.  Bu  dö-  nın dışavurumu şeklinde okuyucuyla buluşmuştur.
          nemdeki bütün sanatçıların politik bir duruşu vardır.
          Sanatçılar  yazdıkları  eserleri  gazeteler  aracılığıyla   Bu dönemde halka okuma fikrini aşılamak düşüncesi
          halka  sunmuşlardır. Gerek düşünce yazıları gerekse   kalmamış,  sanat  eserlerinde  estetik  kaygı  ön  plana
          sanatsal yazılar gazeteyle halka ulaştırıldıkları için ga-  çıkmıştır. Dolayısıyla dergi gazetenin önüne geçmiş-
          zete  "halkla  aydınlar  arasında  iletişimi  sağlayan"  en   tir.
          önemli araç olmuştur.
          Tanzimat edebiyatının temsilcileri tek bir türde eser ve-  Tanzimat edebiyatının temsilcileri sadece tek bir türde
          ren sanatçılar değillerdir. Hepsi birden fazla türde eser   eser veren sanatçılardan değillerdir. Hepsi birden faz-
          vermiş çok yönlü kişilerdir.                   la türde eser vermiş çok yönlü kişilerdir.


                                       TANZİMAT BİRİNCİ DÖNEM ŞAİRLERİ
                                       TANZİMAT BİRİNCİ DÖNEM ŞAİRLERİ
        Şinasi (1826-1871)
        Şinasi (1826-1871)
        • Şinasi Batı uygarlığı etkisinde gelişen Türk edebiyatımızın kurucusudur.

        • Batı'ya ait kavramları ilk defa o dile getirmiş ve Türk toplumuna yeni bir görüş verme amacını gütmüştür.
        • Eserlerinin merkez noktası halktır ve "Sanat toplum içindir." anlayışındadır.
        • Dili sadedir ve yazı dilini sadeleştirmeyi amaç edinmiş bir sanatçıdır. Halkı aydınlatmanın yolunun onun anlayacağı bir
          dille yazmak olduğunu ilk dile getiren odur.
        • Şiirlerinde güzellik anlayışını daha çok, bir fikir etrafında bütüncül bir anlayışla okuyucuya sunmuş, şiirimize kompozisyon

          anlayışını o getirmiştir.
        • Şinasi şiirlerine şekil bakımından pek bir yenilik getirmemiş, eski nazım şekillerini kullanmaya devam etmiştir.
        • 1860 yılında Agah Efendi ile birlikte, Tercüman-ı Ahval adlı ilk özel gazeteyi, daha sonra 1862 yılında tek başına Tasvir-i
          Efkâr’ı çıkartarak Türk gazeteciliğinin öncüsü olmuştur.
        • Klasisizm akımından etkilenmiş ve öğretici edebiyatı savunmuştur.

        • Edebiyatımızda ilklerin sanatçısı olmuştur.

          Eserleri:
          Tercüme-i Manzume : Eser Batı edebiyatı şairlerinin şiirlerinin tercümesidir.
          Müntehabat-ı Eş'ar : Şiirlerinden seçmeler.


        Namık Kemal (1840-1888)
        • Batı etkisinde gelişen Türk edebiyatında, bir ideal uğruna sanatını kullanan ilk büyük şairdir.
        • En gür sesli vatan şairimizdir. Coşkulu bir romantiktir.
        • Eserlerinde toplumsal konuları, vatan, millet, hak, hürriyet kavramlarını işlemiştir. Onun için vatan sevgisi dünyevi
          her sevginin üstünde olmuştur.
        • Sanat ona göre insanları uyandırmak ve topluma fayda sağlamak için bir araçtır. "Sanat toplum içindir." anlayışını

          benimsemiştir.
        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - AYT                                               MEBİ KONU ÖZETLERİ       59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64