Page 134 - Ortaöğretime Uyum Haftası - Uyum Klavuzu
P. 134

Koruyucu ve Destekleyici


            Eğitim Ortamın Oluşturulmasına

                         Yönelik Etkinlikler








          Nitelikli ve kapsayıcı eğitimi temel alan günümüzdeki eğitim anlayışı öğrencilerin bilişsel gerek-
          sinimlerini gözetmenin yanında fiziksel, toplumsal, duygusal ve manevi gelişimlerini de gözet-
          meyi hedefler. Bu anlayışı temel alan eğitim kişilerde yaratıcı ve eleştirel düşünce yeteneğini
          geliştirmeyi, öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini değerlendirerek onlara geniş bir dünya görüşü
          ve hoşgörü kazandırmayı, kalkınmanın gerektirdiği sayı ve nitelikte insan gücünü yetiştirmeyi
          hedefler.

          Değinilen hedeflere ulaşılabilmesi koruyucu ve destekleyici bir eğitim ortamının oluşturulma-
          sı ve bunun mevcut imkânlar ölçüsünde geliştirilmesiyle mümkün olabilir. Bu ise öğrenmenin
          gerçekleştiği ortamlardan biri olan okulların aktif ve öğrenci merkezli bir yapıya kavuşturul-
          masını; öğrenme ortamlarının öğrencilerin sahip oldukları gelişme düzeyleri ve yetenekleriyle
          ilişkilendirilmesini, öğrencilerin görüşlerini ve düşüncelerini ifade edebilmesini, onların görüş-
          lerine saygı gösterilmesini gerektirir. İlgili alan yazına göre, koruyucu ve destekleyici eğitim
          ortamlarının oluşturulabilmesi için okullar, çocukların her türlü olumsuz koşuldan, şiddetten,
          suiistimalden, kazalardan korunabilecekleri güvenli yerler olmalıdır. Başta öğretmenler olmak
          üzere bütün eğitim çalışanları, öğrencilerin koruyucuları olarak davranmalı ve öğrencilerin hak-
          larını okul içinde güvenceye almalıdır. Bunların yanında, okullar özel gereksinimi olan çocuklar
          açısından da destekleyici ve geliştirici ortamlar sağlamalıdır.

          Koruyucu ve destekleyici eğitim ortamının temel gerekliliklerinden biri de okullardaki öğrenim
          ve ortak kullanım alanlarının ‘toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı okul standartlarıyla’ uyumlu
          olmasıdır. Toplumsal yaşamın her alanında olduğu gibi okullarda ve pansiyonlarda da çocukla-
          rın cinsiyetlerine bağlı olarak farklı ihtiyaçlar içerisinde bulunmaları ve farklı deneyimler yaşa-
          maları olasıdır. Toplumsal cinsiyete duyarlı okul ortamı idarecilerin, öğretmenlerin, belletmen-
          lerin ve öğrencilerin farklı toplumsal cinsiyet özellikleri taşıyan öğrencilerin değişen ihtiyaçlarını
          göz önünde bulundurduğu ve eşit katılımı sağlamak için gerekli önlemleri aldığı bir öğrenme
          ve yaşam alanıdır.
          Eğitim çalışanları, okullarda koruyucu ve destekleyici eğitim ortamının geliştirilebilmesi için
          öğrencilerin yukarıda anılan özel ihtiyaçlar, olumsuz koşullar ve riskler konusundaki farkında-
          lıklarının ve korunma becerilerinin artırılmasını hedeflemelidir. Eğitim çalışanlarının destekleyici
          yaklaşımları ve uyguladıkları programlar yoluyla, öğrenciler kendi ihtiyaçlarının farkına varmak,
          haklarını öğrenmek ve bunları talep etmek için gerekli becerilerle donatılır. Bu beceriler, öğ-



          132
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139