Page 81 - Ortaöğretime Uyum Haftası - Uyum Klavuzu
P. 81

5. YAPMALI, YAPMAMALI                               40 dk.

                 Öğrencilerin ortak alanları kullanırken nelere dikkat etmeleri gerektiği konusunda
          Amaç
                 farkındalık kazanmalarını sağlamak
                 Öğrenci sayısının en az iki katı kadar kart veya yapışkan kağıtlar, farklı renklerde
          Malzeme
                 kalemler ve bant

          ○  Öğrencilerin, okulda/pansiyonda ortak kullanımında olan mekanları önceden belirleyin.
            (örneğin yemekhane, kütüphane, yatakhane, kantin, okul bahçesi, tuvaletler)
          ○  Bu mekanların ismini tahtaya yazın.
          ○  Her mekan başlığının altına yan yana duracak şekilde olumlu (+) ve olumsuz (-) sembollerini çizin.
          ○  Öğrencilere kartları dağıtın ve aşağıdaki yönergeyi verin:

               “Sizlere dağıtılan kartlara tahtada yazılı olan mekanlara ilişkin bir şeyler yazmanızı istiyorum. Tahtaya yazdı-
            ğım her mekan için görmek istemediğiniz bir davranış ya da duymak istemediğiniz sözleri yazıp o mekan ismi-
            nin altındaki olumsuz (-) sembolünün altına yapıştırın. Sonra yine o mekanda görmek istediğiniz davranışları
            ya da duymak istediğiniz sözleri yazıp olumlu (+) sembolünün altına yapıştırın. Sizden, tahtada yazılı olan tüm
            mekanlar için bunu yapmanızı istiyorum.”

          ○  Öğrencilere kartları tahtaya yapıştırmalarını söyleyin.
          ○  Tüm kartlar, olumlu (+) ve olumsuz (-) sembollerinin altına yapıştırıldıktan sonra öğrencileri
            tahtaya çağırın.
          ○  Öğrencilere tahtadaki yazılanları okumaları için biraz süre verin.
          ○  Daha sonra, her bir mekan için yazılan olumlu ve olumsuz ifadeleri sesli bir şekilde okuyun
            ve bunları öğrencilerle birlikte değerlendirin. Değerlendirme yaparken oluşturulan kuralın
            gerekçesini özellikle vurgulayın.
          ○  Eğer bir mekanla ilgili olarak eklenmesini istediğiniz önemli bir kural/davranış varsa ekleyin.


             Öğretmene Not
             Öğrencilerin yazdığı bazı olumlu veya olumsuz ifadeler gerçekçi olmayabilir. Örneğin öğrenci
             “Ben banyoda sıcak suyun altında uzun süre kalmak isterim.” gibi bir ifade kullanabilir. Bu gibi
             durumlarda bu ifadenin neden gerçekçi olmadığını uygun bir şekilde hak ve sorumluluklar
             çerçevesinde tartışın.


              Bu etkinliği özellikle sadece pansiyonda bulunan birimleri (etüt salonu, yatakhane, banyo
              vb.) etkinliğe dahil ederek uygulayabilirsiniz.
          ○  Değerlendirme sorularıyla etkinliği sonlandırın.


              DEĞERLENDİRME SORULARI
              Ortak mekanların kullanımıyla ilgili neler yapmamız/yapmamamız gerektiği hakkında ne öğren-
              diniz?
              Ortak mekanları kullanırken sorun yaşamamak için nasıl davranmak gerekir?





                                                                      79
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86