Page 82 - Ortaöğretime Uyum Haftası - Uyum Klavuzu
P. 82

Uyumu Kolaylaştıran


                          Sosyal Becerileri


             Kazandırmaya Yönelik Etkinlikler


          Liseye  başlamak pek  çok  öğrenci için  stresli ve  endişe uyandıran bir  deneyimdir. Bir  yanda
          ortaokulda bıraktığı sosyal  çevresinden ayrılmanın üzüntüsü diğer  yanda hiç bilmediği  bir
          ortama giriyor  olmanın getirdiği endişe ve kaygılar   öğrencileri zorlar. Pilot  uygulamanın de-
          ğerlendirme çalışmasında, Ortaöğretime Uyum   Programı’na katılmayan öğrenciler, okulun ilk
          günlerinde heyecan,  tedirginlik, yalnızlık  ve  sıkılma  gibi  duygular  yaşadıklarını; yabancı  bir
          ortamda  olmanın, arkadaşlarının olmamasının, öğretmenlerle  etkileşime  girememenin  ve
          okula   ilişkin  bilgilerinin   olmamasının kendilerini zorladığını ifade etmişlerdir.


              UYUMU KOLAYLAŞTIRAN BECERİLER NEDİR?
          Uyum sorununu ortaya çıkaran tek bir etmen olmadığı gibi, uyumu kolaylaştıran tek bir etmen
          ya da beceri de yoktur. Öğrencinin belli sosyal ve akademik becerilere sahip olmasının yanı sıra
          öğretmen tutumları, okula ilişkin bilgilenme gibi etmenlerin uyumu kolaylaştırdığı bilinmektedir.
          Öğrencilerin liseye başlarken pek çok konuya ilişkin yaşadıkları endişeleri gidermenin bir yolu
          onlara belirli sosyal ve akademik beceriler kazandırmaktır. Uyumu kolaylaştıran sosyal beceri-
          lerin başında arkadaşlık kurma, stresle ve zorbalık davranışlarıyla baş etme gibi beceriler gel-
          mektedir. Öğrenciler arkadaş edinebildiklerini gördüklerinde, stresle nasıl baş edebileceklerini
          öğrendiklerinde ve okulda kendilerini güvende hissettiklerinde büyük ölçüde uyum sağlaya-
          bilmektedirler. Ancak bu becerilerin etkili ders çalışma, zamanı yönetme, hedef belirleme gibi
          akademik becerilerle de desteklenmesi gerekir.
          Ortaöğretime Uyum Programı’nı oluşturan etkinliklerin farklı amaçları olsa da, kullandıkları yön-
          temler ve kazanımlar açısından sosyal becerileri güçlendirmeyi de hedeflemektedirler. Bu et-
          kinlikler arasında tanışma, ısınma, okulu ve çevreyi tanıma etkinlikleri gelmektedir. Dolayısıyla
          sosyal becerileri güçlendiren etkinlikler bu bölümle sınırlı değildir. Bu bölümün hazırlanmasın-
          daki amaç, özellikle bu etkinliklere dikkat çekebilmek ve bunların Ortaöğretime Uyum Programı
          uygulama planlarına dâhil edilmesini sağlamaktır.
          Bu bölümde yer alan etkinliklere yönelik genel kazanımlar aşağıdadır:


                   KAZANIMLAR
               Okula/pansiyona ilişkin beklentilerini ve endişelerini fark eder.
               Arkadaşlık kurma becerilerini geliştirir.
               Karşıdakine zarar verebilecek istenmeyen davranışların ne olduğunu kavrar.
               İstenmeyen davranışlara maruz kaldığında ne yapacağını bilir.




          80
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87