Page 82 - Ortaöğretime Uyum Haftası - Uyum Klavuzu
P. 82
Uyumu Kolaylaştıran
Sosyal Becerileri
Kazandırmaya Yönelik Etkinlikler
Liseye başlamak pek çok öğrenci için stresli ve endişe uyandıran bir deneyimdir. Bir yanda
ortaokulda bıraktığı sosyal çevresinden ayrılmanın üzüntüsü diğer yanda hiç bilmediği bir
ortama giriyor olmanın getirdiği endişe ve kaygılar öğrencileri zorlar. Pilot uygulamanın de-
ğerlendirme çalışmasında, Ortaöğretime Uyum Programı’na katılmayan öğrenciler, okulun ilk
günlerinde heyecan, tedirginlik, yalnızlık ve sıkılma gibi duygular yaşadıklarını; yabancı bir
ortamda olmanın, arkadaşlarının olmamasının, öğretmenlerle etkileşime girememenin ve
okula ilişkin bilgilerinin olmamasının kendilerini zorladığını ifade etmişlerdir.
UYUMU KOLAYLAŞTIRAN BECERİLER NEDİR?
Uyum sorununu ortaya çıkaran tek bir etmen olmadığı gibi, uyumu kolaylaştıran tek bir etmen
ya da beceri de yoktur. Öğrencinin belli sosyal ve akademik becerilere sahip olmasının yanı sıra
öğretmen tutumları, okula ilişkin bilgilenme gibi etmenlerin uyumu kolaylaştırdığı bilinmektedir.
Öğrencilerin liseye başlarken pek çok konuya ilişkin yaşadıkları endişeleri gidermenin bir yolu
onlara belirli sosyal ve akademik beceriler kazandırmaktır. Uyumu kolaylaştıran sosyal beceri-
lerin başında arkadaşlık kurma, stresle ve zorbalık davranışlarıyla baş etme gibi beceriler gel-
mektedir. Öğrenciler arkadaş edinebildiklerini gördüklerinde, stresle nasıl baş edebileceklerini
öğrendiklerinde ve okulda kendilerini güvende hissettiklerinde büyük ölçüde uyum sağlaya-
bilmektedirler. Ancak bu becerilerin etkili ders çalışma, zamanı yönetme, hedef belirleme gibi
akademik becerilerle de desteklenmesi gerekir.
Ortaöğretime Uyum Programı’nı oluşturan etkinliklerin farklı amaçları olsa da, kullandıkları yön-
temler ve kazanımlar açısından sosyal becerileri güçlendirmeyi de hedeflemektedirler. Bu et-
kinlikler arasında tanışma, ısınma, okulu ve çevreyi tanıma etkinlikleri gelmektedir. Dolayısıyla
sosyal becerileri güçlendiren etkinlikler bu bölümle sınırlı değildir. Bu bölümün hazırlanmasın-
daki amaç, özellikle bu etkinliklere dikkat çekebilmek ve bunların Ortaöğretime Uyum Programı
uygulama planlarına dâhil edilmesini sağlamaktır.
Bu bölümde yer alan etkinliklere yönelik genel kazanımlar aşağıdadır:
KAZANIMLAR
Okula/pansiyona ilişkin beklentilerini ve endişelerini fark eder.
Arkadaşlık kurma becerilerini geliştirir.
Karşıdakine zarar verebilecek istenmeyen davranışların ne olduğunu kavrar.
İstenmeyen davranışlara maruz kaldığında ne yapacağını bilir.
80