Page 350 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 350

EK 4: Kimya 12  (12.4.1.1.-Yaratma) Ders Planı Örneği         Öğretim Programı Okuryazarlığı




                   Öğrencilerden  fosil  yakıtların  kullanımı  sonucu  çevrelerinde  gözlemledikleri  sorunları  listelemeleri  istenir.
                   Daha sonra listeledikleri sorunları aşağıdaki tabloya yazmaları ve tabloyu doldurmaları beklenir.


                    Sorun               İnsan Üzerindeki Etkisi  Toplum/Çevre     Ülke Ekonomisine Etkisi
                                                             Üzerindeki Etkisi











               2-TANIMLAMA  Öğretmen aşağıda oluşturduğu balık kılçığı diyagramı   ile konunun pekiştirilmesini sağlar.







                        Ulaşımdan Kaynaklanan      Sanayiden Kaynaklanan





                                                                                 ÇEVRE KİRLİLİĞİ
                                                                                 (Fosil yakıtların neden
                         Termik Santraller                                       olduğu)



                                                   Evlerden Kaynaklanan










               12.4.1.1. kazanımı için “b. Fosil yakıtları bilinçsizce tüketmenin ve israf etmenin bireye, topluma ve çevreye verdiği zararlara
               değinilir.” açıklaması yapılmıştır. Bu açıklamanın bir gereği olarak fosil yakıtlarının bilinçsizce tüketiminin yaratacağı sorunların
               birey, toplum ve çevre üzerindeki etkilerinin yazılması beklenmiştir. Bu alanlar dışında, bilinçsiz fosil yakıt tüketiminin ülke eko-
               nomisine etkisi de irdelenerek öğrencilerde vatanseverlik değerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çünkü bu başlık, ülke kaynak-
               larının verimli kullanılması ve sürdürülebilirlikle ilişkili olarak düşünülmüştür. Bütün bu başlıklar aynı zamanda biyoloji dersinin
               bir konusu olan “Güncel Çevre Sorunları ve İnsan” konusuyla ilişkilidir. Ayrıca bu sayede öğrenciler gözlem yaparak bir sorunu
               tanımlaması ve bu sorundan çıkarım yaparak fikrini belirtmesiyle eleştirel düşünme becerilerini geliştireceği öngörülmüştür.


               Balık kılçığı diyagramı, bir problemin olası tüm sebeplerini ve aralarındaki ilişkiyi net bir şekilde belirlemek için kullanılır. Prob-
               lem belirlendikten sonra oluşturulan ve kullanıcıların problem için genel bir bakış açısı geliştirmesini sağlayan bir tekniktir. Bu
               uygulamada da öğrencilerden ulaşım, sanayi, enerji santralleri ve evlerde kullanılan fosil yakıtların neden olduğu çevre kirliliği
               sorunlarını belirtmeleri beklenmektedir.








                                                                                                        349
                                                                                                         349
                                                                                                         349
   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355