Page 350 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 350
EK 4: Kimya 12 (12.4.1.1.-Yaratma) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Öğrencilerden fosil yakıtların kullanımı sonucu çevrelerinde gözlemledikleri sorunları listelemeleri istenir.
Daha sonra listeledikleri sorunları aşağıdaki tabloya yazmaları ve tabloyu doldurmaları beklenir.
Sorun İnsan Üzerindeki Etkisi Toplum/Çevre Ülke Ekonomisine Etkisi
Üzerindeki Etkisi
2-TANIMLAMA Öğretmen aşağıda oluşturduğu balık kılçığı diyagramı ile konunun pekiştirilmesini sağlar.
Ulaşımdan Kaynaklanan Sanayiden Kaynaklanan
ÇEVRE KİRLİLİĞİ
(Fosil yakıtların neden
Termik Santraller olduğu)
Evlerden Kaynaklanan
12.4.1.1. kazanımı için “b. Fosil yakıtları bilinçsizce tüketmenin ve israf etmenin bireye, topluma ve çevreye verdiği zararlara
değinilir.” açıklaması yapılmıştır. Bu açıklamanın bir gereği olarak fosil yakıtlarının bilinçsizce tüketiminin yaratacağı sorunların
birey, toplum ve çevre üzerindeki etkilerinin yazılması beklenmiştir. Bu alanlar dışında, bilinçsiz fosil yakıt tüketiminin ülke eko-
nomisine etkisi de irdelenerek öğrencilerde vatanseverlik değerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çünkü bu başlık, ülke kaynak-
larının verimli kullanılması ve sürdürülebilirlikle ilişkili olarak düşünülmüştür. Bütün bu başlıklar aynı zamanda biyoloji dersinin
bir konusu olan “Güncel Çevre Sorunları ve İnsan” konusuyla ilişkilidir. Ayrıca bu sayede öğrenciler gözlem yaparak bir sorunu
tanımlaması ve bu sorundan çıkarım yaparak fikrini belirtmesiyle eleştirel düşünme becerilerini geliştireceği öngörülmüştür.
Balık kılçığı diyagramı, bir problemin olası tüm sebeplerini ve aralarındaki ilişkiyi net bir şekilde belirlemek için kullanılır. Prob-
lem belirlendikten sonra oluşturulan ve kullanıcıların problem için genel bir bakış açısı geliştirmesini sağlayan bir tekniktir. Bu
uygulamada da öğrencilerden ulaşım, sanayi, enerji santralleri ve evlerde kullanılan fosil yakıtların neden olduğu çevre kirliliği
sorunlarını belirtmeleri beklenmektedir.
349
349
349