Page 351 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 351
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 4: Kimya 12 (12.4.1.1.-Yaratma) Ders Planı Örneği
Sınıf dört gruba ayrılır. Gruplara üzerinde fosil yakıtların neden olduğu farklı çevre sorunlarının yazılı olduğu
kartlar dağıtılır. Grupların kartları aşağıda verilmiştir:
1. Grup: Sanayi kuruluşlarından çıkan baca gazlarının oluşturduğu sorunlar
2. Grup: Araç egzozlarından çıkan gazların oluşturduğu sorunlar
3. Grup: Konutların ısınma ihtiyacı sonucu oluşan kirlilikler
4. Grup: Elektrik ihtiyacının karşılanması sonucu oluşan kirlilikler
3-FİKİR ÜRETME Öğretmen her gruptan belirlenen soruna uygun çözüm önerilerini beyin fırtınası tekniği ile tartışmaları için
öğrencilere süre verir.
Her gruptan fikirlerini ve buldukları çözüm önerilerini yazmaları ve belirledikleri bir sözcü aracılığı ile fikirlerini
diğer gruplar ile paylaşmaları istenir.
NOT: Her öğrencinin grup içinde aktif rol alması için gereken yönlendirmeler öğretmen tarafından yapılmalı-
dır. Bu nedenle öğrencilerin grup çalışmalarına katılımını özendirmek için öğretmen tarafından EK-1’de verilen
akran değerlendirme formunun öğrenciler tarafından doldurulması sağlanır.
(Ayrıca bu form sonucunda öğrencilerin güçlü ve zayıf yönlerinin tespit edilip yaşadıkları zorlukları belirlemek
için öğretmenin süreç değerlendirmesi yapması sağlanmış olur.)
Öğretmen sınıfta heterojen gruplar oluşturur ve öğrencilerden edindikleri bilgileri somutlaştırmaları için aşa-
ğıdaki basamakları kullanarak “ Şehrimi Koruyorum” temalı 35X50 cm ebatlarında bir şehir prototipi tasarla-
4-PROTOTİP GELİŞTİRME Tasarlanan şehir prototipinde
malarını ister.
• Endüstride kullanılan fosil yakıtların zararlarının azaltılması,
• Araçlarda kullanılan fosil yakıtların zararlarının azaltılması,
• Evlerde kullanılan fosil yakıtların zararlarının azaltılması,
• Elektrik üretiminde kullanılan fosil yakıtların zararlarının azaltılması ile ilgili çalışmalar yapılması istenir.
(Öğretmen, her öğrencinin duygusal, bilişsel ve motor becerilerini de göz önüne alarak iş birlikli çalışmada
uygun görev dağılımları yapmaya yardımcı olur.)
Bu aşama yaratma düzeyindeki 12.4.1.1. kazanımı için öğrencilerin ortaya bir ürün koyabilmelerini sağlamaya yarayacaktır. Çün-
kü yaratma düzeyinde bir kazanımda öğrencilerin sadece fikir üretmeleri değil, ürettikleri fikirlerin karşılığını ürün olarak ortaya
çıkarabilmeleri de önemlidir. Bu sebeple öğrencilerden konuyla ilişkili olarak bir şehir prototipi tasarlamaları istenmiştir. Bu
tasarlama süreci doğal olarak yaratıcı düşünme ve inovasyon becerisinin kullanılmasını gerektirmektedir. Çalışmanın bir grup
çalışması olarak tasarlanması ise öğrencilerin iş birliği becerisini ve sorumluluk değerlerini güçlendirmek amacını taşımaktadır.
Ayrıca “fikir üretme” ve “prototip geliştirme” aşamaları 12.4.1.1. kazanımına ait “c) Öğrencilerin, fosil yakıtların çevreye zararlı etki-
lerini araştırmaları ve elde ettikleri bilgilerden yararlanarak bunların çevreye zararlı etkilerini azaltmaya yönelik çözüm önerileri
hakkında tartışmaları sağlanır.” açıklamayla ilişkilidir. Bu kapsamda öğrencilerin bilinçsiz fosil yakıt tüketiminin zararlı etkileri
ve bu etkilerin azaltılması için çözüm önerileri üzerine tartışmaları/fikir üretmeleri sağlanmıştır.
Akran değerlendirme formunun süreç içerisinde öğrenciler tarafından doldurulmasının istenmesi ile hem süreci öğretmenin
kontrol etmesinin sağlanması hem de öğrencilerin iş birliği becerilerinin aktif tutulması hedeflenmiştir.
Bu aşamada baskın olarak beyin fırtınası tekniği kullanılmıştır. Beyin fırtınası tekniği belirlenen bir konu hakkında çözüm üret-
mek, fikir üretmek, karar vermek, hayal gücünü çalıştırarak düşünmek amacı ile kullanılan üretim anlayışlı bir tekniktir. Grup-
taki kişileri yeni fikirler üretebilmeleri için cesaretlendirme, yaratıcı düşünmeye başvurarak yeni fikir üretimini desteklemeyi
sağlamaktadır. Bu aşamada öğrencilerden belirlenen sorunlarla ilgili yaratıcı ve özgün çözüm önerileri üretmeleri beklenmek-
tedir. Bu beklenti aynı zamanda yaratma düzeyinde olan 12.4.1.1. kazanımının da bir gereğidir. Bu yüzden etkinliğin öğrencilerde
yaratıcı düşünme ve inovasyon becerisini geliştireceği düşünülmektedir.
Öğretmenin sınıfı gruplara ayırması ile öğrenciler ortak bir hedef için birlik içinde hareket edecekler, bireysel ve grup sorumlu-
luklarını üstlenecektirler. Paylaşma, karar verme, sorumluluk alma, birbirlerine karşı saygı duymayı öğreneceklerdir. Bu sayede
iş birliği becerilerinin gelişmesi beklenmektedir. Grup çalışması sırasında öğrencilerin düşüncelerini ifade edebilmelerinin on-
larda ana dilde iletişim yetkinliğini geliştireceği düşünülmektedir.
350
350