Page 6 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 6

Ön söz





















              Ülkeler benimsedikleri eğitim politikalarını ve anlayışlarını öğretim programları aracılı-

              ğıyla uygulamaya koymaktadır. Ülkelerin nasıl bir insan karakteri oluşturmak istedikleri,
              benimsedikleri eğitim felsefesi, ders içerikleri vs. öğretim programlarında somutlaşır.
              Ülkemizde öğretim programları Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanır ve tüm yurtta
              uygulanmak üzere yürürlüğe girer. Öğretim programlarının uygulanmasından birinci de-
              recede öğretmenler sorumludur. Çünkü programların sınıf içi öğrenme öğretme süreci-
              ne yansıtılmasında temel etken onlardır.

              21. yüzyıl becerileri arasında gösterilen bilgi okuryazarlığı, medya okuryazarlığı, görsel
              okuryazarlık, çevre okuryazarlığı gibi birçok farklı okuryazarlık türünün bulunduğu gö-
              rülmektedir. Konu eğitim bilimleri açısından ele alındığında ise farklı okuryazarlık tür-
              lerinde beceri sahibi olması gereken öğretmenlerin, öğrencilerin ihtiyaç ve beklentile-
              rine göre etkili bir şekilde uygulanması gereken öğretim programlarıyla ilgili de yeterli

              düzeyde  okuryazar  olmaları  gerekmektedir.  Çünkü  öğretim  programlarını  uygularken
              öğrencilerin etkili bir şekilde öğrenmelerini sağlayabilmek için onların ihtiyaç duyduk-
              ları içeriğe, öğretim etkinliklerine ve öğretimin hızına karar veren; öğretim programını
              buna  göre  uyarlayan  öğretmenlerdir.  Ayrıca  öğretim  programlarının  uygulanmasında
              temel materyal ders kitapları değil, öğretim programlarının bizzat kendisidir. Öğretim
              programlarında yer alan genel hedefler ile dersler özelinde belirlenen hedeflerin (ka-
              zanımların) gerçekleştirilmesinde ortak bir bakış açısına sahip olmak önemlidir. Bu or-
              tak bakış açısının sağlanması ve uygulamadaki eksikliklerin giderilmesi ancak program
              okuryazarlığı  becerisi  ile  mümkündür.  Bu  bağlamda  öğretim  programlarında  yer  alan

              hedefleri  içeriğe  entegre  ederek  bireysel  olarak  öğrencilerini  yetiştirmeyi  hedefleyen
              öğretmenler; öğretim programlarına ait hedef, içerik, eğitim süreci ve değerlendirme
              unsurları arasındaki ilişkiye hâkim olmalıdır. Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan
              öğretim programlarının sağlıklı bir şekilde uygulanabilmesi ve bu konuda zaman zaman
              ihtiyaç duyulan rehberliğin öğretmenlerin hizmetine sunulabilmesi açısından “Öğretim
              Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı” hazırlanması ihtiyacı oluşmuştur. Söz
              konusu rehber kitabının, öğretim programlarının hedef, içerik, öğrenme öğretme süreci

              ve ölçme değerlendirme boyutlarının doğru anlaşılması ve sınıf bağlamına uygun şekilde
              hayata geçirilmesi konusunda öğretmenlere yol gösterici olacağı düşünülmektedir.




       4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11