Page 6 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 6
Ön söz
Ülkeler benimsedikleri eğitim politikalarını ve anlayışlarını öğretim programları aracılı-
ğıyla uygulamaya koymaktadır. Ülkelerin nasıl bir insan karakteri oluşturmak istedikleri,
benimsedikleri eğitim felsefesi, ders içerikleri vs. öğretim programlarında somutlaşır.
Ülkemizde öğretim programları Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanır ve tüm yurtta
uygulanmak üzere yürürlüğe girer. Öğretim programlarının uygulanmasından birinci de-
recede öğretmenler sorumludur. Çünkü programların sınıf içi öğrenme öğretme süreci-
ne yansıtılmasında temel etken onlardır.
21. yüzyıl becerileri arasında gösterilen bilgi okuryazarlığı, medya okuryazarlığı, görsel
okuryazarlık, çevre okuryazarlığı gibi birçok farklı okuryazarlık türünün bulunduğu gö-
rülmektedir. Konu eğitim bilimleri açısından ele alındığında ise farklı okuryazarlık tür-
lerinde beceri sahibi olması gereken öğretmenlerin, öğrencilerin ihtiyaç ve beklentile-
rine göre etkili bir şekilde uygulanması gereken öğretim programlarıyla ilgili de yeterli
düzeyde okuryazar olmaları gerekmektedir. Çünkü öğretim programlarını uygularken
öğrencilerin etkili bir şekilde öğrenmelerini sağlayabilmek için onların ihtiyaç duyduk-
ları içeriğe, öğretim etkinliklerine ve öğretimin hızına karar veren; öğretim programını
buna göre uyarlayan öğretmenlerdir. Ayrıca öğretim programlarının uygulanmasında
temel materyal ders kitapları değil, öğretim programlarının bizzat kendisidir. Öğretim
programlarında yer alan genel hedefler ile dersler özelinde belirlenen hedeflerin (ka-
zanımların) gerçekleştirilmesinde ortak bir bakış açısına sahip olmak önemlidir. Bu or-
tak bakış açısının sağlanması ve uygulamadaki eksikliklerin giderilmesi ancak program
okuryazarlığı becerisi ile mümkündür. Bu bağlamda öğretim programlarında yer alan
hedefleri içeriğe entegre ederek bireysel olarak öğrencilerini yetiştirmeyi hedefleyen
öğretmenler; öğretim programlarına ait hedef, içerik, eğitim süreci ve değerlendirme
unsurları arasındaki ilişkiye hâkim olmalıdır. Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan
öğretim programlarının sağlıklı bir şekilde uygulanabilmesi ve bu konuda zaman zaman
ihtiyaç duyulan rehberliğin öğretmenlerin hizmetine sunulabilmesi açısından “Öğretim
Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı” hazırlanması ihtiyacı oluşmuştur. Söz
konusu rehber kitabının, öğretim programlarının hedef, içerik, öğrenme öğretme süreci
ve ölçme değerlendirme boyutlarının doğru anlaşılması ve sınıf bağlamına uygun şekilde
hayata geçirilmesi konusunda öğretmenlere yol gösterici olacağı düşünülmektedir.
4