Page 7 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 7
Öğretim Programı Okuryazarlığı
BÖLÜM 1: ÖĞRETİM PROGRAMI OKURYAZARLIĞI
NEDİR VE NEDEN ÖNEMLİDİR?
Bilgen KERKEZ, Dr. Hasan NASIRCI, Dr. Mustafa KANDIRMAZ
“Eğitim programı okuryazarlığı”, “öğretim programı gibi çözümleme ve anlamlandırma becerilerini içeren
okuryazarlığı” ya da “program okuryazarlığı” gibi farklı geniş bir anlama sahip olan öğretim programı okur-
şekillerde ifade edilen bu kavram; genel olarak prog- yazarlığı, öğretmenlerin çağdaş eğitim anlayışına uy-
ramın anlaşılması, uygulanması ve değerlendirilmesi gun şekilde hazırlanan öğretim programlarına uyum
için gerekli bilgi ve becerilere sahip olma, öğretmen- sağlayabilmek için sahip olmaları gereken temel be-
lerin öğretim programlarını anlama ve algılama bi- ceriler arasında gösterilmektedir. Öğretmenlerin bu
çimleri, programlarla ilgili tutumları ve programların okuryazarlık türüyle ilgili sahip olması gereken bece-
uygulanmasındaki beceri ve yeterlilikleri olarak ta- rilerden bazıları şöyle ifade edilmektedir:
nımlanmaktadır. Diğer okuryazarlık türlerinde olduğu
Programda hâkim olan felsefi yaklaşımı algılayabilmek
Öğrenmenin nasıl gerçekleştiğine yönelik psikolojik yaklaşımları açıklayabilmek
Programın uygulandığı toplumdaki kültürel yapıyla program arasındaki uyumu
değerlendirebilmek
Kazanımlarla temel ve alana özgü becerileri ilişkilendirebilmek
Kazanımlara uygun öğretim yöntemlerini ve değerlendirme yaklaşımını belirleyebilmek
Programın amaçları doğrultusunda özgün ders planları tasarlayabilmek
Öğretim programlarının uygulanmasında öğretmen- hızla gelişen ve değişen ihtiyaçlar, pek çok farklı alan-
lerin bu becerilere sahip olması önemlidir ve öğretim daki değişimi zorunlu kılarken eğitim programlarının
programlarının tüm öğrencilerin öğrenme ihtiyaçları- değiştirilmesi ihtiyacını da beraberinde getirmekte-
nı karşılayacak şekilde uyarlanması, programın değil dir. Eğitimde niteliğin artırılması ve öğrencilere çağın
öğretmenin sorumluluğudur. Öğretim programları becerilerinin kazandırılması arayışına bağlı olarak öğ-
teknik açıdan ne kadar iyi hazırlanmış olursa olsun, retim programlarının da sistemli bir şekilde değişerek
programın uygulayıcısı olan öğretmenlerin progra- güncel ihtiyaçlara karşılık vermesi gerekmektedir.
mı doğru anlamaları programın başarısında kritik bir Bilim ve teknolojideki gelişmelerin de bu değişimi zo-
öneme sahiptir. Çünkü, öğrencilerin etkili bir şekil- runlu kıldığı görülmektedir. Ülkemiz özelinde düşü-
de öğrenmelerini sağlamada ihtiyaç duyulan içeriğe, nüldüğünde millî eğitim sistemine yön veren öğretim
öğretim etkinliklerine ve bu etkinliklerin hızına karar programlarını uygulayan öğretmenlerin aynı şekilde
veren öğretmenlerdir. Sonuçta öğretim programın- çağın becerilerine sahip olmaları, öğretim program-
da yer alan herhangi bir içerik pek çok farklı şekilde larının felsefesini içselleştirerek öğrencilerin öğ-
sunulabilmekte ve bu çeşitlilik öğretmenlerin, öğren- renme ihtiyaçlarını karşılamaları gerekmektedir. Bu
cilerin ihtiyaç ve beklentilerine göre programı uyarla- sadece bir gereklilik değil aynı zamanda ülkemizin
masına imkân tanımaktadır. aydınlık geleceği için öğretmenlerin sorumluluğu-
dur. Öğretim programları teknik açıdan ne kadar iyi
Öğretmenlerin öğretim programlarını etkili bir şekilde
uygulayabilmeleri için programların dinamik yapısına hazırlanmış olursa olsun, programın uygulayıcısı olan
uyum sağlamaları önem arz etmektedir. Çağımıza ait öğretmenlerin programı doğru anlamaları programın
5