Page 7 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 7

Öğretim Programı Okuryazarlığı

            BÖLÜM 1: ÖĞRETİM PROGRAMI OKURYAZARLIĞI

            NEDİR VE NEDEN ÖNEMLİDİR?

            Bilgen KERKEZ, Dr. Hasan NASIRCI, Dr. Mustafa KANDIRMAZ

            “Eğitim  programı  okuryazarlığı”,  “öğretim  programı   gibi çözümleme ve anlamlandırma becerilerini içeren
            okuryazarlığı” ya da “program okuryazarlığı” gibi farklı   geniş bir anlama sahip olan öğretim programı okur-
            şekillerde ifade edilen bu kavram; genel olarak prog-  yazarlığı, öğretmenlerin çağdaş eğitim anlayışına uy-
            ramın anlaşılması, uygulanması ve değerlendirilmesi   gun şekilde hazırlanan öğretim programlarına uyum
            için gerekli bilgi ve becerilere sahip olma, öğretmen-  sağlayabilmek için sahip olmaları gereken temel be-
            lerin  öğretim  programlarını  anlama  ve  algılama  bi-  ceriler  arasında  gösterilmektedir.  Öğretmenlerin  bu
            çimleri, programlarla ilgili tutumları ve programların   okuryazarlık türüyle ilgili sahip olması gereken bece-
            uygulanmasındaki  beceri  ve  yeterlilikleri  olarak  ta-  rilerden bazıları şöyle ifade edilmektedir:
            nımlanmaktadır. Diğer okuryazarlık türlerinde olduğu
                Programda hâkim olan felsefi yaklaşımı algılayabilmek



                                 Öğrenmenin nasıl gerçekleştiğine yönelik psikolojik yaklaşımları açıklayabilmek

                  Programın uygulandığı toplumdaki kültürel yapıyla program arasındaki uyumu
                  değerlendirebilmek


                                 Kazanımlarla temel ve alana özgü becerileri ilişkilendirebilmek


               Kazanımlara uygun öğretim yöntemlerini ve değerlendirme yaklaşımını belirleyebilmek


                                 Programın amaçları doğrultusunda özgün ders planları tasarlayabilmek



            Öğretim  programlarının  uygulanmasında  öğretmen-  hızla gelişen ve değişen ihtiyaçlar, pek çok farklı alan-
            lerin bu becerilere sahip olması önemlidir ve öğretim   daki değişimi zorunlu kılarken eğitim programlarının
            programlarının tüm öğrencilerin öğrenme ihtiyaçları-  değiştirilmesi  ihtiyacını  da  beraberinde  getirmekte-
            nı karşılayacak şekilde uyarlanması, programın değil   dir. Eğitimde niteliğin artırılması ve öğrencilere çağın
            öğretmenin  sorumluluğudur.  Öğretim  programları   becerilerinin kazandırılması arayışına bağlı olarak öğ-
            teknik  açıdan  ne  kadar  iyi  hazırlanmış  olursa  olsun,   retim programlarının da sistemli bir şekilde değişerek
            programın  uygulayıcısı  olan  öğretmenlerin  progra-  güncel  ihtiyaçlara  karşılık  vermesi  gerekmektedir.
            mı doğru anlamaları programın başarısında kritik bir   Bilim ve teknolojideki gelişmelerin de bu değişimi zo-
            öneme  sahiptir.  Çünkü,  öğrencilerin  etkili  bir  şekil-  runlu  kıldığı  görülmektedir.  Ülkemiz  özelinde  düşü-
            de öğrenmelerini sağlamada ihtiyaç duyulan içeriğe,   nüldüğünde millî eğitim sistemine yön veren öğretim
            öğretim etkinliklerine ve bu etkinliklerin hızına karar   programlarını  uygulayan  öğretmenlerin  aynı  şekilde
            veren  öğretmenlerdir.  Sonuçta  öğretim  programın-  çağın becerilerine sahip olmaları, öğretim program-
            da yer alan herhangi bir içerik pek çok farklı şekilde   larının  felsefesini  içselleştirerek  öğrencilerin  öğ-
            sunulabilmekte ve bu çeşitlilik öğretmenlerin, öğren-  renme  ihtiyaçlarını  karşılamaları  gerekmektedir.  Bu
            cilerin ihtiyaç ve beklentilerine göre programı uyarla-  sadece  bir  gereklilik  değil  aynı  zamanda  ülkemizin
            masına imkân tanımaktadır.                      aydınlık  geleceği  için  öğretmenlerin  sorumluluğu-
                                                            dur.  Öğretim  programları  teknik  açıdan  ne  kadar  iyi
            Öğretmenlerin öğretim programlarını etkili bir şekilde
            uygulayabilmeleri için programların dinamik yapısına   hazırlanmış olursa olsun, programın uygulayıcısı olan
            uyum sağlamaları önem arz etmektedir. Çağımıza ait   öğretmenlerin programı doğru anlamaları programın

                                                                                                        5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12