Page 8 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 8

Öğretim Programı Okuryazarlığı

          başarısında kritik bir öneme sahiptir. Çünkü öğrenci-  programlarıyla olan güçlü ilişkisine işaret etmektedir.
          lerin etkili bir şekilde öğrenmelerini sağlamada ihti-  Programlarda  yapılan  her  değişiklik,  öğretmenlerin
          yaç duyulan içeriğe, öğretim etkinliklerine ve bu et-  mevcut deneyimlerine meydan okuyan bir süreç olup
          kinliklerin hızına karar veren öğretmenlerdir. Sonuçta   öğretmenlerin programlara yönelik süregelen uygu-
          öğretim programında yer alan herhangi bir içerik pek   lamalarının  ve  alışkanlıklarının  da  değişmesi  zorun-
          çok farklı şekilde sunulabilmekte ve bu çeşitlilik öğ-  luluğunu beraberinde getirmektedir. Bu açıdan, Millî
          retmenlerin  öğrencilerin  ihtiyaç  ve  beklentilerine   Eğitim Bakanlığı tarafından geliştirilen programların
          göre programı uyarlamasına imkân tanımaktadır.  hedeflerine ulaşabilmesi için öğretmenlerin öğretim
                                                         programı  okuryazarlığı  yeterliklerinin  önemli  olduğu
          Öğretmenlerin öğretim programlarını etkili bir şekilde
          uygulayabilmeleri için programların dinamik yapısına   görülmektedir.  Öğretim  programı  okuryazarlığı  ola-
          uyum sağlamaları önem arz etmektedir. Çağımıza ait   rak  ifade  edilen  bu  yeterlilikler  program  ve  uygula-
          hızla gelişen ve değişen ihtiyaçlar, pek çok farklı alan-  ma arasındaki uyum için son derece önemlidir. Aksi
          daki değişimi zorunlu kılarken eğitim programlarının   hâlde  öğretmenlerin  programı,  programın  doğasını,
          değiştirilmesi  ihtiyacını  da  beraberinde  getirmekte-  program  çerçevesinde  kendilerinden  ne  beklendiği-
          dir.  Eğitimde  niteliğin  artırılması  ve  öğrencilere  21.   ni,  bu  konudaki  sorumluluklarını  anlamamaları  yazılı
          yüzyıl becerilerinin kazandırılması arayışına bağlı ola-  programlardaki  değişiklikler  ve  uygulamadaki  prog-
          rak programların da sistemli bir şekilde değiştirilmesi   ramların  özellikleri  arasında  farklılıklar  oluşmasına
          ve güncel ihtiyaçlara karşılık vermesi gerektiği fikri,   sebep olacaktır.
          yirminci yüzyılın eğitime katkılarından biri olarak kar-  Bununla birlikte MEB’in 2017 yılında başlattığı bir diğer
          şımıza çıkmaktadır. Bilim ve teknolojideki değişimle-  uygulama  olan  “askı  süreci”  öğretmenlerin  program
          rin de bir sonucu olarak ortaya çıkan bu durum doğ-  geliştirme sürecinde daha aktif rol almalarını sağla-
          rultusunda Türkiye’de de MEB tarafından millî eğitim   ması açısından çok önemli bir girişimdir. Taslak prog-
          sistemine yön veren programların çağın gerektirdik-  ramın paydaşların ve kamuoyunun görüş ve önerileri-
          lerini sağlayacak, bireysel ve toplumsal ihtiyacı kar-  ne açılması olarak da tanımlanan bu süreç sonunda
          şılayacak şekilde zaman zaman güncellendiği bazen   programda uygun görülen değişiklikler yapılarak 2018
          tamamen  değiştirildiği  görülmektedir.  En  son  2017   yılı  Eylül  ayında  uygulamaya  konmuş;  bu  uygulama-
          yılında gerçekleşen yenileme sürecinde MEB; hükü-  nın kararlı bir şekilde, çok daha kuvvetli ve yenilikçi
          metlere  ait  eylem  ve  kalkınma  planlarının,  uluslara-  olarak  devam  edeceği  vurgulanmıştır.  Taslak  prog-
          rası  olarak  gerçekleştirilen  sınavlara  ait  sonuçların,   ramların değerlendirilmesi olarak da ifade edilen askı
          öğrenme-öğretme yaklaşımlarındaki güncel gelişme-  sürecinin  sağlıklı  işlemesi  ve  amacına  ulaşması  ise
          lerin, yerel ve uluslararası farklı kurum ve kuruluşların   öğretmenlerin öğretim programlarını bütün boyutla-
          eğitimle  ilgili  raporlarının  ve  bilimsel  araştırmaların   rıyla anlamalarını ve programa dair eleştirel bir bakış
          etkili olduğunu ifade ederek çağa uyum sağlamanın   açısı geliştirerek yapıcı ve gerçekçi dönütler verebil-
          gerekliliğini  vurgulamıştır.  MEB’in  programlarla  ilgi-  melerini, diğer bir deyişle öğretim programı okurya-
          li  gerçekleştirdiği  güncelleme  çalışmalarının  varlığı   zarlığı becerilerine sahip olmalarını gerektirmektedir.
          bile  tek  başına,  eğitimde  nitelik  arayışının  öğretim



          BÖLÜM 2: TEMEL KAVRAMLAR


          Firdevs AN PAK, Büşra DURSUN, Doç Dr. Recep KAHRAMANOĞLU
          Programın temellerine geçmeden önce programla il-  için aşağıdaki açıklamalara yer verilmiştir.
          gili bazı kavramların daha anlaşılır olmasını sağlamak



                     Eğitim            Öğretim               Ders               Örtük
                   Programı            Programı             Planı             Program





       6
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13