Page 8 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 8
Öğretim Programı Okuryazarlığı
başarısında kritik bir öneme sahiptir. Çünkü öğrenci- programlarıyla olan güçlü ilişkisine işaret etmektedir.
lerin etkili bir şekilde öğrenmelerini sağlamada ihti- Programlarda yapılan her değişiklik, öğretmenlerin
yaç duyulan içeriğe, öğretim etkinliklerine ve bu et- mevcut deneyimlerine meydan okuyan bir süreç olup
kinliklerin hızına karar veren öğretmenlerdir. Sonuçta öğretmenlerin programlara yönelik süregelen uygu-
öğretim programında yer alan herhangi bir içerik pek lamalarının ve alışkanlıklarının da değişmesi zorun-
çok farklı şekilde sunulabilmekte ve bu çeşitlilik öğ- luluğunu beraberinde getirmektedir. Bu açıdan, Millî
retmenlerin öğrencilerin ihtiyaç ve beklentilerine Eğitim Bakanlığı tarafından geliştirilen programların
göre programı uyarlamasına imkân tanımaktadır. hedeflerine ulaşabilmesi için öğretmenlerin öğretim
programı okuryazarlığı yeterliklerinin önemli olduğu
Öğretmenlerin öğretim programlarını etkili bir şekilde
uygulayabilmeleri için programların dinamik yapısına görülmektedir. Öğretim programı okuryazarlığı ola-
uyum sağlamaları önem arz etmektedir. Çağımıza ait rak ifade edilen bu yeterlilikler program ve uygula-
hızla gelişen ve değişen ihtiyaçlar, pek çok farklı alan- ma arasındaki uyum için son derece önemlidir. Aksi
daki değişimi zorunlu kılarken eğitim programlarının hâlde öğretmenlerin programı, programın doğasını,
değiştirilmesi ihtiyacını da beraberinde getirmekte- program çerçevesinde kendilerinden ne beklendiği-
dir. Eğitimde niteliğin artırılması ve öğrencilere 21. ni, bu konudaki sorumluluklarını anlamamaları yazılı
yüzyıl becerilerinin kazandırılması arayışına bağlı ola- programlardaki değişiklikler ve uygulamadaki prog-
rak programların da sistemli bir şekilde değiştirilmesi ramların özellikleri arasında farklılıklar oluşmasına
ve güncel ihtiyaçlara karşılık vermesi gerektiği fikri, sebep olacaktır.
yirminci yüzyılın eğitime katkılarından biri olarak kar- Bununla birlikte MEB’in 2017 yılında başlattığı bir diğer
şımıza çıkmaktadır. Bilim ve teknolojideki değişimle- uygulama olan “askı süreci” öğretmenlerin program
rin de bir sonucu olarak ortaya çıkan bu durum doğ- geliştirme sürecinde daha aktif rol almalarını sağla-
rultusunda Türkiye’de de MEB tarafından millî eğitim ması açısından çok önemli bir girişimdir. Taslak prog-
sistemine yön veren programların çağın gerektirdik- ramın paydaşların ve kamuoyunun görüş ve önerileri-
lerini sağlayacak, bireysel ve toplumsal ihtiyacı kar- ne açılması olarak da tanımlanan bu süreç sonunda
şılayacak şekilde zaman zaman güncellendiği bazen programda uygun görülen değişiklikler yapılarak 2018
tamamen değiştirildiği görülmektedir. En son 2017 yılı Eylül ayında uygulamaya konmuş; bu uygulama-
yılında gerçekleşen yenileme sürecinde MEB; hükü- nın kararlı bir şekilde, çok daha kuvvetli ve yenilikçi
metlere ait eylem ve kalkınma planlarının, uluslara- olarak devam edeceği vurgulanmıştır. Taslak prog-
rası olarak gerçekleştirilen sınavlara ait sonuçların, ramların değerlendirilmesi olarak da ifade edilen askı
öğrenme-öğretme yaklaşımlarındaki güncel gelişme- sürecinin sağlıklı işlemesi ve amacına ulaşması ise
lerin, yerel ve uluslararası farklı kurum ve kuruluşların öğretmenlerin öğretim programlarını bütün boyutla-
eğitimle ilgili raporlarının ve bilimsel araştırmaların rıyla anlamalarını ve programa dair eleştirel bir bakış
etkili olduğunu ifade ederek çağa uyum sağlamanın açısı geliştirerek yapıcı ve gerçekçi dönütler verebil-
gerekliliğini vurgulamıştır. MEB’in programlarla ilgi- melerini, diğer bir deyişle öğretim programı okurya-
li gerçekleştirdiği güncelleme çalışmalarının varlığı zarlığı becerilerine sahip olmalarını gerektirmektedir.
bile tek başına, eğitimde nitelik arayışının öğretim
BÖLÜM 2: TEMEL KAVRAMLAR
Firdevs AN PAK, Büşra DURSUN, Doç Dr. Recep KAHRAMANOĞLU
Programın temellerine geçmeden önce programla il- için aşağıdaki açıklamalara yer verilmiştir.
gili bazı kavramların daha anlaşılır olmasını sağlamak
Eğitim Öğretim Ders Örtük
Programı Programı Planı Program
6