Page 10 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 10

Öğretim Programı Okuryazarlığı

          risine  girmektedir.  Öğrencinin  oturuşundan,  okulun   Öğrencilerin toplumsal hayata uyumunu sağlamada,
          yemek  saatlerine,  okulda  yapılan  resmî  törenlerden   temel  beceri  ve  değerleri  kazanmada  örtük  prog-
          sosyal sorumluluk etkinliklerine kadar tüm faaliyetler   ramlar etkili olmaktadır.  Örtük program kapsamında,
          örnek  olarak  verilebilir.  Örneğin  ilkokulda  beslenme   öğrencilerin okuldaki özel gereksinimli bir öğrencinin
          saatinde bir öğrencinin yemeğini, yemeği olmayan bir   duygu, düşünce ve davranışlarını anlama ve anlayışla
          arkadaşı ile paylaşması; başka bir okuldaki ekonomik   karşılaşmasını  destekleyen  uygulamalar,  öğrenciye
          durumu iyi olmayan öğrenciler için yardımlaşma et-  hem empati becerisini hem de yardımseverlik değe-
          kinliğinin düzenlenmesi örtük programın uygulamaya   rini kazandırmada etkili olabilir.
          yansımış hâli olarak değerlendirilebilir.




          BÖLÜM 3: ÖĞRETİM PROGRAMLARININ TEMELLERİ

          Dr. Fadıl ŞİRAZ, Dr. Mustafa KANDIRMAZ, Doç. Dr. Recep KAHRAMANOĞLU

          Öğretim  programı  okuryazarlığı,  eğitim-öğretimde  ni-  konuda belli bir yetkinliğe ulaşması için öncelikle prog-
          teliksel  olarak  gelişme  sağlanmasına  hizmet  edecek   ram temellerinin kavranması gerekmektedir. Bu rehber
          bir  yeterlilik  olarak  görülmektedir.  Öğretim  programı   kitap çalışması kapsamında programların felsefi, tarihî,
          okuryazarlığının doğru anlaşılması ve öğretmenlerin bu   psikolojik ve toplumsal temelleri ele alınmıştır.



                                            Toplumsal      Psikolojik
                                            Temeller        Temeller



                                  Felsefi                                Tarihî
                                 Temeller                              Temeller
                                              ÖĞRETİM

                                              PROGRAMLARI






                3.1. Öğretim Programlarının              ramlarıyla ilgili olarak felsefenin incelenmesini zorunlu
                      Felsefi Temelleri                  hâle  getirdiğinden,  herhangi  bir  felsefeye  dayanma-
                                                         dan oluşturulan bir öğretim programından bahsetmek
          Felsefe, okul ve sınıf ortamlarının nasıl düzenlenmesi   mümkün  görünmemektedir.  Bu  nedenle  hazırlanan
          gerektiğine  dair  bir  çerçeve  ve  anlayış  sunmaktadır.   bütün öğretim programları belirli bir felsefe temelin-
          Okulların bulunma amacının, hangi disiplin alanlarının   de  oluşturulmalı  ve  bu  çalışmalar  gerçekleştirilirken
          değerli  sayıldığının  ve  öğrenmenin  nasıl  gerçekleşti-  toplumun baskın felsefeleriyle uyumlu, bilimsel verile-
          ğinin  anlaşılmasına  yardımcı  olmaktadır.  Bunun  yanı   re dayalı, iç tutarlılığı sağlam bir felsefi görüş ortaya
          sıra felsefe, eğitim politikalarının oluşturulmasında ve   konmalıdır. Aksi hâlde, felsefi temeli sağlam olmayan,
          öğretim  programları  aracılığıyla  bunların  uygulanma-  öğretim  programlarının  da  belirsiz  ve  kafa  karıştırıcı
          sında  da  etkili  rol  oynamaktadır.  Felsefelerin  eğitim-  olmasına yol açacağı düşünülmektedir.
          deki diğer bir işlevi ise program geliştirme sürecinde
          bir başlangıç noktası oluşturmak ya da oluşturulmuş   Eğitim, “belli bir bilim dalında, belli bir konuda bilgi ve
          bir öğretim programının boyutları arasındaki tutarlılığı   beceri kazandırma, yetiştirme ve geliştirme işi” olarak
          sağlamaktır. Felsefi düşüncelerin toplum ve eğitim ku-  tanımlanmaktadır. Söz konusu yetiştirme ve geliştir-
          rumlarımız üzerindeki süregelen etkisi, öğretim prog-  me işinin, felsefi temellerle sağlanacağından yukarı-


       8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15