Page 15 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 15

Öğretim Programı Okuryazarlığı

            Güncel  öğretim  programlarından  verilen  yukarıdaki   lumunda ise toplumda karmaşıklığın düzeyinin arttığı
            örnekler, ağırlıklı olarak ilerlemeci felsefenin benim-  görülmekte,  bazı  durumlarda  okul  ve  eğitim  sistemi
            sendiğini  göstermektedir.  Benimsenen  ilerlemeci   bilgi toplumu hızının gerisinde kalabilmektedir. Öğre-
            felsefenin öğretim programlarının uygulanması sıra-  tim programları bireyin toplumsallaşmasında arkadan
            sındaki öğrenme-öğretme sürecine ne şekilde yansı-  yetişmeye çalışan bir yapıdan ziyade gelecek yönelimli
            tılacağı aşağıdaki gibi açıklanabilir:          olarak, bireyin ve toplumun ihtiyaçlarını göz önüne ala-
                                                            rak bireyin toplumsallaşmasına katkı sağlamalıdır. En
            •  Öğrencilerin   birey   olarak   değerli   olduğu
               hissettirilmeli  ve  öğrenme-öğretme  sürecinin   genel olarak toplumsallaşma; bulunulan toplumu algı-
               her  aşamasında  öğrencilerdeki  bireysel  farklılık-  lama, anlama, öğrenme, bu topluma uyum gösterme
               lar dikkate alınmalıdır.                     ve bu toplum tarafından eğitilmedir. Toplumsallaşma
                                                            bağlamında  program  geliştirme  çalışmalarında  karar
            •  Ders  içeriği,  öğretim  yöntem-teknikleri  ve  öğre-  verilmesi gereken iki boyut bulunmaktadır:
               tim araç-gereçleri seçiminde öğrencilerin ilgisini
               çekecek ve onları aktif kılacak olanlar tercih edil-  i) Program toplumu yansıtacak mı ve ne kadar yansı-
               melidir. Ayrıca hem bireysel hem de grup etkinlik-  tacak?
               lerine imkân tanıyan bir öğrenme-öğretme süreci   ii) Program toplumu değiştirecek mi ve ne kadar de-
               işletilmelidir.                                ğiştirecek?
            •  Sınıf ortamı, her öğrencinin derse katılımını sağ-  Belirlenen  ihtiyaçlar  doğrultusunda  karar  verilmesi
               layacak şekilde düzenlenmeli ve sınıfta demokra-  ve  program  geliştirilmesi  gerekmektedir.  Program
               tik bir ortam sağlanmalıdır.                 geliştirme  çalışmalarında  toplumsal  temelleri  bağ-
                                                            lamında  dikkat  edilmesi  gereken  bir  diğer  konu  ise
            •  Otoriter bir öğretmen anlayışı yerine öğrencilere
               rehber olunmalı ve öğrenciler ulaşılması gereken   toplumdaki problemlerdir. Eğitim programına yönelik
               kazanımdan haberdar edilmelidir.             toplumda  herhangi  bir  sorun,  problem  mevcut  mu-
                                                            dur? Programda hedef, içerik, öğrenme-öğretme sü-
            •  Ders  içeriği  ve  konular,  kazanıma  ulaşmada  bir   reci, ölçme-değerlendirme unsurunda toplumun has-
               araç olarak görülmelidir.                    sasiyet göstereceği bir yön bulunmakta mıdır? İhtiyaç
            •  Öğrencilerin  bireysel  gelişimine  hizmet  edecek   analizinde böyle sorunlar varsa ortaya çıkarılması ve
               değer ve beceriler kazandırılmalıdır.        bu sorunların dikkate alınması gerekmektedir.
            •  Ölçme-değerlendirmede  bilginin  ezberlenmesi   Program geliştirmede toplumsal temeller göz önüne
               veya tekrar edilmesinden ziyade ürün ve sürecin   alınırken  önemli  görülen  bölümler  program  hedef-
               değerlendirilmesini  sağlayan  otantik  ve  çok  bo-  leri  ve  içeriğidir.  Programın  hedeflerinin  bulunulan
               yutlu ölçme araçları kullanılmalıdır.        toplumun ihtiyaçları ve zamanın şartlarıyla tutarlı ol-
                                                            ması  beklenmektedir.  Hedefler  belirlenirken  bireyin
                                                            toplumda hangi bilgi, beceri, tutum ve değere sahip
                  3.2. Öğretim Programlarının               olması gerektiği ihtiyacının ortaya konulması gerek-
                      Toplumsal Temelleri
                                                            mektedir. Yapılacak ihtiyaç analizinde toplumun sos-
            Program  geliştirme  sürecinde  temele  alınan  bir  di-  yoekonomik  ve  kültürel  yapısı  incelenerek  program
            ğer  faktör  de  toplumsal  temellerdir.  Okullar  bireyin   hedeflerinin bu şekilde oluşturulması gerekmektedir.
            bütünsel gelişimini desteklemenin yanı sıra toplum-  Program  hedeflerinde  ulaşılması  hedeflenen  birey-
            sal  yönden  gelişmesini  de  sağlamaktadır.  Program   le  ilgili  yeterlilikler  açıkça  belirtilmektedir.  Hedefler
            toplumun yapısından uzak kalamaz ve program geliş-  oluşturulurken  bireyin  toplumsallaşması  ve  sosyal
            tirmede toplumsal ihtiyaçların doğru tespit edilmesi   olarak  gelişmesine  katkı  sağlayacak  bilgi,  beceri,
            gerekmektedir.                                  tutum ve değerlere yer verilir.  Program içeriği, se-
                                                            çilen hedeflere ulaşmayı sağlayacak en ekonomik ve
            Toplumların daha karmaşık hâle gelmesiyle eğitim-öğ-  yararlı şekilde oluşturulmakta olup toplumun kültürel
            retim  sürecinin  daha  profesyonel  şekilde  yapılması   değerleri,  ilgili  konularla  bireye  kavratılarak  sonraki
            gerekirken  okullaşmaya  olan  ihtiyaç  da  artmakta-  kuşaklara aktarılması sağlanmaktadır.
            dır.  Okullar,  bireylerin  toplumsallaşmasında  önemli
            yer tutmaktadır. Birey karmaşık hâle gelen toplumun   Program  geliştirme  çalışmalarında  programın  toplu-
            içerisinde  birçok  faktörün  etkisi  altındayken  öğretim   mun  kültürel  değerlerinin  bir  sonraki  kuşağa  kazan-
            programları  bu  sürecin  dışında  tutulamaz.  Bilgi  top-  dırılması  hedeflendiğinden  topluma  ait  toplumsal  ve


                                                                                                        13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20