Page 18 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 18

Öğretim Programı Okuryazarlığı

               3.3. Öğretim Programlarının               önemli görülerek bireyin iç psikolojik durumlarının da
                    Psikolojik Temelleri                 göz önüne alınması temeline dayanmaktadır. Öğren-
                                                         me, bireyin hazırbulunuşluğu ve iç psikolojik durumu-
          Öğretim  programlarını  geliştirme  sürecinde  temele   na uygun olursa gerçekleşecektir. Öğrenmenin etkili
          alınan  bir  diğer  faktör  psikolojik  temellerdir.  Bu   olması için uyarıcı-tepki bitişikliği gerekmektedir. Bu
          süreçte iki önemli soru sorulur: 1) İnsan zihninde öğ-  öğrenme uyarıcılara karşı tepkilerin hemen verilmesi,
          renme nasıl gerçekleşir? (öğrenme psikolojisi) 2) Ha-  doğru davranışların pekiştirilmesi, yanlış davranışla-
          zırlanacak olan bu programın hitap ettiği öğrencilerin   rın  düzeltilmesi  esasına  dayanmaktadır.  Davranışçı
          temel gelişim özellikleri nelerdir? (gelişim psikolojisi)   kuramların  öğretim  programlarına  yansıması  günü-
          Öğrenme psikolojisiyle ilgili çalışmalar, temel olarak   müzde  de  görülmektedir.  Öğretim  programında  he-
          öğrenmenin nasıl gerçekleştiği, daha özel olarak ise   deflerin ölçülebilir davranışa dönüştürülmesi ve her
          insanların nasıl öğrendiğiyle ilgilenmekte ve eğitimin   davranış için testler hazırlanarak programın başarısı
          ayrılmaz  bir  parçası  olma  özelliğini  taşımaktadır.   hakkında  bilgi  toplanmasının  temelinde  davranışçı
          Çünkü  bir  çocuğun  hangi  yaşta  ve  hangi  koşullarda   kuramlar yer almaktadır. Ancak davranışçı kuramlar
          öğrenmeye  hazır  olduğunu  belirlemek  psikolojinin   öğrenmeyi mekanik olarak açıkladıkları için eleştiril-
          işidir.  Psikologlar  insanların  nasıl  öğrendiğine  yanıt   mektedir. Günümüzde bazı davranış kuramcıları biliş-
          ararken,  eğitim  programı  uzmanları  ise  psikolojinin   sel öğrenme süreçlerini dikkate almaktadır.
          program geliştirme sürecine nasıl katkı sağlayacağını   Bilişsel  alan  kuramında  öğrenme,  davranışçı  görü-
          belirlemeye  çalışmaktadır.  Bu  belirleme  çabasında,   şün (uyarıcı-davranım arasında bağ kurma ve dıştan
          psikolojinin  araştırmalara  dayalı  olarak  sunduğu,   pekiştirilmesi)  yanı  sıra  karmaşık  özellik  taşımakta
          eğitim programı kapsamında öğretmen-öğrenci dav-  ve insanın beyninde, sinir sisteminde oluşan bir sü-
          ranışları  hakkında  bakış  açısı  sağlayan  öğrenme  te-  reç  olarak  görülmektedir.  Bilişsel  alan  kuramında
          orileri  ve  ilkelerinden  yararlanılmaktadır.  Öğrenme   öğrenen pasif bir bilgi alıcısı olarak görülmez; kendi
          ve  öğretme  ilişkisi  temelinde  oluşturulan  öğretim   girişimiyle bilgiyi seçen, işleyen bir yapıdadır. Bilişsel
          programlarında bu ilişkiyi güçlendiren psikoloji bilimi   alan kuramları Gestalt, Bilgiyi İşleme, İşaret ve Sos-
          büyük  önem  taşımaktadır.  Çünkü  psikoloji;  öğretim   yal  Öğrenme  kuramlarıdır.  Gestalt  kuramında  birey
          yöntemlerinin, materyallerin ve etkinliklerin temelini   bütünü parçalara ayırarak değil, anlamlı olarak kavra-
          oluşturmakta ve eğitim programları ile ilgili birçok ka-  yarak daha sonra arasındaki ilişkiyi keşfeder. Bu ku-
          rarın verilmesine önemli katkılar sunmaktadır. Ayrıca   rama göre öğrenme, sorunun bütününe göre açıklan-
          öğrenme-öğretme  süreçlerinin  oluşturulmasında,   malıdır.  Bireyin  öğrenmesi  bir  bütün  içerisinde  yeni
          öğrencilerin  derse  hazırlanmasından  onların  hedef-  anlamlandırmalar  yapması  demektir.  Tema,  ünite
          lere  ulaştırılmasına,  öğrencilerde  bilgilerin  transfer   ve dersin başında bütün hakkında bilgi verilmesi ko-
          edilmesi  becerilerinin  geliştirilmesinden  eğitim-öğ-  nuların kolay algılanması ve beyinde örgütlenmesini
          retim  hizmetlerinin  kalitesini  artıracak  çalışmaların   kolaylaştıracaktır. Bu kuramda dış koşullar öğrenenin
          belirlenmesine  kadar  bütün  aşamalarda  psikoloji,   iç uyarıcılarına göre anlam kazanmaktadır. Ayrıca ön-
          program çalışmalarının temelini oluşturmaktadır.  ceki öğrenilenlerin hatırlanması ve yeni bilgilerin ör-
          Öğrenme kuramları, öğrenme-öğretme süreçlerinde   gütlenmesine yardımcı olması gerekmektedir. Bilgiyi
          öğrenmenin  nasıl  oluştuğunu  ortaya  koymaktadır.   İşleme  Kuramı  bilgiyi  alma,  bilgiyi  örgütleme,  bilgiyi
          Davranışçı  kuramlar  klasik  koşullanma,  edimsel  ko-  uzun süreli depolama ve depolanan bilgiyi hatırlama
          şullanma  ve  bitişiklik  kuramlar  vb.  olarak  karşımıza   aşamalarından oluşmaktadır. İşaret Kuramı davranış-
          çıkmaktadır. Klasik koşullanmada, İ. Pavlov’un yaptı-  çılık ve Gestalt Kuramı’nı birleştirmektedir. Dürtüler
          ğı deneylerle ortaya konulan genelleme, geçiş, ayırt   ve güdüleme önem taşımaktadır. Eğitimde amaçlar,
          etme, sönme süreçleri bulunurken edimsel koşullan-  öğrenenin  amaçlarıyla  örtüştüğünde,  gereksinimler
          mada Skinner’in çalışmaları önem taşıyarak pekiştir-  ve ihtiyaçlar karşılandığında öğrenen öğrenmek için
          me  (olumlu-olumsuz)  ön  plandadır.  Bitişiklik  kuramı   çabaya devam etmektedir. Öğrenme-öğretme süre-
          temelleri ise Thorndike tarafından ortaya konulmuş-  cindeki her türlü araç-gereçler ve kaynaklar öğren-
          tur.  Bitişiklik  kuramında  öğrenme  için  hazırbulunuş   cilerin fizyolojik, gelişim ve sosyal ihtiyaçlarına uygun



      16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23