Page 21 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 21

Öğretim Programı Okuryazarlığı

                  3.4. Öğretim Programlarının               dolayı inkılâpların ve eğitim-öğretimin köylere ulaş-
                         Tarihî Temelleri                   tırılması amacıyla Köy Enstitüleri kurulmuştur. Daha
                                                            sonra toplumun ihtiyaçları doğrultusunda 1948 İlko-
            Program  geliştirmede  göz  önüne  alınması  gereken   kul Programı yayımlanmıştır. 1948 İlkokul Programı’n-
            bir başka temel tarihî temellerdir.  Öğretim progra-  da önceki programlara göre amaç ve içeriklerin daha
            mı  okuryazarlığında  tarihî  temeller  önceki  program   ayrıntılı  ve  sistemli  hâle  getirildiği,  yeni  ilkeler  ek-
            çalışmalarına  dayanmaktadır.  Önceki  programların   lendiği, bilişsel alana ağırlık verildiği görülmektedir.
            geliştirme süreci, amaç ve hedefleri, içerik, öğren-  Sonraki program olan 1968 İlkokul Programı uzun bir
            me-öğretme  süreci,  ölçme  ve  değerlendirme  bölü-  pilot uygulama sonrası uygulamaya konulmuştur. Bu
            münün  incelenmesi;  önceki  programlarda  ulaşılan   programın  da  modern  program  geliştirme  çalışma-
            hedef  ve  programların  pozitif  yönleri,  ulaşılamayan   sına dayanarak hazırlandığı söylenilebilir. Sekiz yıllık
            hedef  ve  programların  negatif  yönlerinin  ele  alın-  kesintisiz eğitime ilk defa 1968 İlkokul Programı’nda
            ması  ve  değerlendirilmesi  tarihî  temellerle  ilgilidir.  yer verilmesine rağmen bu uygulama 1998’de başla-
            Türkiye’de birçok dönemde öğretim programı geliş-  mıştır.  2004  yılında  Milli  Eğitim  Bakanlığı  Program
            tirilmiş olmasına rağmen esas “ilköğretim program-  Geliştirme Modeli’ni yayımlamış ve 2004 sonrası ha-
            ları  1924,  1926,  1936,  1948,  1968  ve  2005”  yıllarında   zırlanan öğretim programları için bu model kullanıl-
            hazırlanmıştır. Türkiye Cumhuriyeti ilanından sonraki   mıştır. Türkiye’de ortaöğretime yönelik program ge-
            ilk  program  1924  İlkokul  Programı’dır.  Cumhuriyetin   liştirme çalışmalarının ön plana çıkanları 1924, 1931,
            ilk  programı  olması  bakımından  stratejik  bir  önemi   1952, 1974 ve 2005 programlarıdır. 1924 Programı’n-
            bulunurken geçiş programı özelliği de taşımaktadır.   da liselere yönelik alınan kararların bazıları sosyoloji;
            Tevhidi  Tedrisat’a  dayanılarak  oluşturulmuş  olan  İlk   edebiyat  şubelerine  Türk  medeniyet  tarihi  dersi  ve
            Mektepler  Müfredat  Programı’dır.  Tevhidi  Tedrisat   içerik olarak da yeni kurulan Türkiye Cumhuriyeti’nin
            ile  eğitim-öğretimde  çok  başlılık  kaldırılmış  ve  tüm   inkılâpları  eklenmesi  şeklindedir.  1931  Programı’nda
            öğretim  kurumları  Eğitim  Bakanlığına  bağlanmıştır.   Latin  alfabesine  uygun  olarak  bazı  dersler  kaldırıl-
            1924  Programı  1913’te  hazırlanan  Tedrisat-ı  İptidai-  mıştır. 1931 Programı’nda liselerde matematikle ilgili
            ye Kanunu Muvakkatı ve 1915’te hazırlanan Mekatib-i   ayrı ayrı olarak okutulan dersler riyaziye dersi olarak
            Umumiye  Talimatnamesi  esasında  hazırlanmasına   birleştirilmiş ve programa ilk defa askerlik, serbest
            rağmen  program  amaçları  ve  içeriği  olarak  kurulan   zaman ve yurt bilgisi dersleri eklenmiştir. 1952’de IV.
            Cumhuriyet’in  yapısına  uygundur.  1924  Programı’n-  MEB Şurası sonrası alınan tavsiye kararı çerçevesin-
            dan  sonra  Türkiye’ye  çağrılan  John  Dewey’in  hazır-  de liseler dört yıla çıkarılmış, 1974 Programı’nda ise
            lamış olduğu rapor doğrultusunda 1926 İlkokul Prog-  1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’na göre tekrar
            ramı  hazırlanmıştır.  Bu  programda  toplu  tedris  ve   üç yıla indirilmiştir. (2005 yılında 184 sayılı karar ile
            karma eğitime geçilmiştir. Bu dönemde Türk Harfle-  zorunlu eğitim tekrar 4 yıla çıkartılmış, 2012-2013 eği-
            rinin Kabul ve Tatbiki Hakkında Kanun’un çıkarılması   tim öğretim yılından itibaren 12 yıllık zorunlu eğitim
            ve millet mekteplerinin açılması önemli inkılâplardır.   sistemine geçiş başlamıştır.). 2005 yılında hazırlanan
            Dünyadaki  gelişmeler  ve  toplumsal  ihtiyaçlar  çer-  öğretim programları hem felsefi hem de paradigma
            çevesinde yeni bir programa ihtiyaç duyulmasından   bakımından  önceki  öğretim  programlarından  farklı
            dolayı  1936  İlkokul  Programı  hazırlanmıştır.  1936   olarak ele alınabilir. 2005 öğretim programlarıyla bir-
            Programı’nda  hedeflenen  vatandaşın  sahip  olması   likte daimicilik ve esasicilik eğitim felsefesinden iler-
            gereken bilgi, beceri, değer ve tutumların cumhuri-  lemecilik  felsefesine  doğru  yönelme,  bireyselciliğin
            yetçi, milliyetçi, halkçı, devletçi, lâik ve inkılâpçı ilke-  ön plana alındığı ve içeriğin uluslararası gelişmelere
            lerine, yakın yurt gerçekliğine uygun olduğu ve lüzum   uygun  olarak  değiştiği  görülmektedir.  Güncel  öğre-
            görülen bazı eklemeler yapıldığı görülmektedir. O yıl-  tim programlarının tarihî boyutunu yansıtan ifadelere
            larda  köyde  yaşayan  nüfusun  oranının  fazlalığından   yönelik aşağıdaki örnek verilebilir:







                                                                                                        19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26